• Anonym (Oro)

Om startdatum som signerats i kontrakt för stadigvarande vidare jobb skjuts upp..

Jag har fått en framtida visstidsanställning på heltid som sträcker sig längre än 1 år. Om jag skulle bli gravid innan anställningens startdatum är jag rädd att de kommer att skjuta upp min anställningsstart och inte låta denna ta vid efter ett vikariat precis innan och jag därmed inte får möjlighet att jobba 240 dagar innan födelsedatum, utan plötsligt står utan möjlighet att jobba vidare trots tidigt anställningskontrakt. 1. Kan jag i så fall ändå uppfylla 240dagarsregeln? ..eftersom jag vill och planerar jobba, har kontrakt för ett stadigvarande fortsatt jobb, men inte får jobba för att de skjuter upp startdatumet som skrivits i kontraktet vid upprättandet?  2. Skulle jag ändå få minimibeloppet för föräldrapenning om jag inte hinner arbeta riktigt 6 mån. sammanhängande innan den nya anställningens kontraktstartdatum och därmed inte når 6 mån. sammanhängande arbete för att jag plötsligt förvägras fortsätta arbeta vidare? 
         Enligt kontraktet som skrivs i förväg är det ju en anställning som beräknas pågå vidare i minst 6 månader. (..och en anställning som, tillsammans med vikariatet just innan, egentligen sannolikt skulle hinna pågå 240 dagar innan födelsedatum, om jag skulle få fortsätta enligt upprättat kontrakt och egen önskan.) Om jag plötsligt skulle förvägras jobba vidare trots kontrakt, p g a av graviditet, skulle i så fall den situationen komma att missgynna mig så att jag skulle få lägsta föräldrapenning 1. endast de första 180 dagarna? 2. äv. efter de första 180 dagarna?   

• Svar på tråden Om startdatum som signerats i kontrakt för stadigvarande vidare jobb skjuts upp..
  • Försäkringskassan

Hej!

Jag kan inte svara på din fråga, eftersom vi bara kan ge generell information. Men för att uppfylla 240-dagarsvillkoret behöver man under minst 240 dagar i följd före barnets födelse haft rätt till en sjukpenninggrundande inkomst (SGI) som överstiger 82 100 kronor.

Om man inte uppfyller det här villkoret får man föräldrapenning på grundnivå (225 kronor) under de första 180 dagarna. Från dag 181 kan man få föräldrapenning utifrån sin inkomst.

För att över huvud taget ha rätt till en SGI behöver man ha för avsikt att arbeta under minst sex månader. Om man har gjort det kan man sedan skydda sin SGI genom att till exempel fortsätta arbeta, skriva in sig på Arbetsförmedlingen, eller som gravid avbryta sitt arbete när det är mindre än sex månader kvar till beräknad födelse. Då kan man ändå uppfylla 240-dagarsvillkoret.

På vår hemsida finns en personlig checklista där man kan göra en första bedömning av 240-dagarsvillkoret:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/checklistan

Hälsningar

Harry, handläggare

• Anonym (Oro)

Tack för ditt svar, Harry! Du har rätt i att det inte svarade på frågan. Förstår dock att det kan vara svårt att svara på detta exakt.

Åh vad bra:), så jag kan ändå uppfylla 240-dagarskravet ifall jag skulle skriva in mig på arbetsförmedlingen och därmed skydda min SGI - trots att jag förvägras jobba 240 dagar i följd som det signerade kontraktet eg. skulle medge? 
    Man måste alltså inte de facto jobba 240 dagar för att uppfylla 240-dagarskravet, utan de dagar man är skyddad genom att man är arbetssökande får också räknas in i de 240 dagarna?

Räknas det som att jag har för avsikt att arbeta minst 6 mån. enligt det jag skrivit ovan?

Om det gör det har jag alltså rätt till SGI. Och om jag ska ha rätt till SGI motsvarande minst 82.100 på ett år. Redan under vikariatet kommer jag att tjäna över 110.000 tot. och sedan enligt kontraktet skulle jag tjäna långt mer än dubbelt så mkt som 82.100. Uppfyller jag kraven då?

Jag har väl en avsikt att arbeta minst 6 månader när jag skrivit kontrakt för det och har väl därmed rätt till SGI eftersom jag kommer att ha tjänat en bra bit över 82.100kr redan innan startdatum för kontraktet, samt att lönen på kontraktet långt överstiger gränsen.. Eller tänker jag fel?  

• Försäkringskassan

Hej

För att du ska uppfylla 240-dagarsvillkoret så ska du ha en sysselsättning i minst 240 dagar innan beräknad födelse. Om du är inskriven på Arbetsförmedlingen och söker arbete i den utsträckning som krävs av dem så har du en sysselsättning. 

Om du arbetar i minst 6 månader utan glapp så har du rätt till en SGI.  Det är svårt att göra den bedömningen utifrån dessa uppgifter då vi endast besvarar generell frågor här.

Hälsningar
    Stella, handläggare 

Svar på tråden Om startdatum som signerats i kontrakt för stadigvarande vidare jobb skjuts upp..