Om startdatum som signerats i kontrakt för stadigvarande vidare jobb skjuts upp..
Jag har fått en framtida visstidsanställning på heltid som sträcker sig längre än 1 år. Om jag skulle bli gravid innan anställningens startdatum är jag rädd att de kommer att skjuta upp min anställningsstart och inte låta denna ta vid efter ett vikariat precis innan och jag därmed inte får möjlighet att jobba 240 dagar innan födelsedatum, utan plötsligt står utan möjlighet att jobba vidare trots tidigt anställningskontrakt. 1. Kan jag i så fall ändå uppfylla 240dagarsregeln? ..eftersom jag vill och planerar jobba, har kontrakt för ett stadigvarande fortsatt jobb, men inte får jobba för att de skjuter upp startdatumet som skrivits i kontraktet vid upprättandet? 2. Skulle jag ändå få minimibeloppet för föräldrapenning om jag inte hinner arbeta riktigt 6 mån. sammanhängande innan den nya anställningens kontraktstartdatum och därmed inte når 6 mån. sammanhängande arbete för att jag plötsligt förvägras fortsätta arbeta vidare?
Enligt kontraktet som skrivs i förväg är det ju en anställning som beräknas pågå vidare i minst 6 månader. (..och en anställning som, tillsammans med vikariatet just innan, egentligen sannolikt skulle hinna pågå 240 dagar innan födelsedatum, om jag skulle få fortsätta enligt upprättat kontrakt och egen önskan.) Om jag plötsligt skulle förvägras jobba vidare trots kontrakt, p g a av graviditet, skulle i så fall den situationen komma att missgynna mig så att jag skulle få lägsta föräldrapenning 1. endast de första 180 dagarna? 2. äv. efter de första 180 dagarna?