• Idanonstop

Rädd för monster

Min son som precis blivit 4 kopplade precis på årsdagen in en rädsla för monster. Han vågar nu inte gå på toaletten utan kissar på sig, vill sova i min säng och vaknar flera gånger per natt och han äter dåligt. Tips på vad man kan säga? Böcker att läsa osv? Jag säger ju såklart att det inte finns monster men han ser de överallt och säger att det satt en gubbe med halvt ansikte i soffan??? Han har aldrig sett någon otäck film men han har väldigt livlig fantasi...

• Svar på tråden Rädd för monster
  • Tow2Mater

Skaffa leksakssvärd och så "dödar" ni alla monster i soffan innan läggdags, och så får han ta med ett svärd till sängen.

• pluvdo
    Tow2Mater skrev 2013-10-17 03:10:46 följande:
    Skaffa leksakssvärd och så "dödar" ni alla monster i soffan innan läggdags, och så får han ta med ett svärd till sängen.
    Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • pluvdo

Min 3½-åring är också rädd för monster och spöken ibland (det var dock värre för några månader sedan) men det har blivit lite bättre sedan han fick en nattlampa. Den är i form av en raket och om man lyfter bort den från hållaren så blir den till en ficklampa som jag sagt att han kan lysa runt med i rummet ifall han blir rädd. För då kan han ju se att där inte är några spöken eller monster. Det händer också att jag går runt med raketficklampan och tittar överallt i hans rum och bekräftar att inga farligheter ligger och gömmer sig under sängen eller så.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Mumin80

Monsters Inc.-filmen kanske? Att monstren är mer rädda för honom än han för dem, och OM han stöter på ett monster så räcker det att skratta så blir dom jätterädda?

Svar på tråden Rädd för monster