• EssEss

Nattrutiner 5-månaders

Är lite nyfiken på när era 5-månaders somnar på kvällen, hur många gånger dom vaknar på natten och när vill dom gå upp på morgonen ? :)

Är också lite nyfiken på hur mycket dom sover på dagarna ?

• Svar på tråden Nattrutiner 5-månaders
  • Natulcien
    Mims01 skrev 2013-10-19 00:16:58 följande:
    Åh vilken skillnad mot min lilla..
    Börjar hela nattningsprocessen vid 19 och nu har hon precis somnat för andra gången, lagom till efter midnattRynkar på näsan. Första gången sov hon 20 min så nu hoppas jag att hon sover för natten för jag är helt slutkörd.
    Hon brukar vakna vid 7 på morgonen och inte somna om förrän vid elva då hon sover någon timme och sedan sover hon av och till under dagen 20 min pass...

Så här är det varje natt så man blir tillslut helt slut, hoppas att hon stabiliserar sig snart.
    Fram till hon var 4 månader sov hon ca 10h per natt så jag hoppas att det kan bli så igen.. 
    Om du nattar din bebis kl.19, och hon sover 20 min och sen är vaken till midnatt så är det sannolikt för tidigt att natta henne kl.19...
    Hon tar väl en tupplur då bara, verkar det som. Prova att lägga henne senare.
  • Mims01
    Natulcien skrev 2013-10-22 09:08:22 följande:
    Om du nattar din bebis kl.19, och hon sover 20 min och sen är vaken till midnatt så är det sannolikt för tidigt att natta henne kl.19...
    Hon tar väl en tupplur då bara, verkar det som. Prova att lägga henne senare.
    Jo dom senaste två nätterna har jag låtit henne somna när hon vill, alltså jag har inte aktivt nattat henne och hon har somnat vid midnatt och sovit ända till 07, i morse till och med till 07.30 så nu svävar jag på små rosa molnGlad
  • Natulcien
    Mims01 skrev 2013-10-22 10:33:10 följande:
    Jo dom senaste två nätterna har jag låtit henne somna när hon vill, alltså jag har inte aktivt nattat henne och hon har somnat vid midnatt och sovit ända till 07, i morse till och med till 07.30 så nu svävar jag på små rosa molnGlad
    Härligt! Glad
    MIn erfarenhet är att ju mindre man kämpar och försöker, desto bättre blir det... Glad
  • Sophie13

Min sover mellan 20 och 06. Sover mellan 20-24 och därefter amning varje timme.. Rätt jobbigt :( sover även väldigt lite på dagen:/

• hannis

Min son är nu 7 månader men sover exakt lika som när han var 5 månader.

Somnar runt 20.00 och vaknar runt 06.00. Ammar ca varannan timme under natten men vi samsover så jag ammar i sömnen.
    Under dagen sover han 2 kortare pass på ca 30 minuter och ett längre pass på 1,5-2 h. Totalt ca 13,5 h.

• Knyttan
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-22 02:28:23 följande:
    Vad som är jobbigt är rätt relativt. Läser häpet era inlägg. Min yngsta är 4 månader och vaknar oftast 2-3 gånger för amning. Somnar vid 20-tiden och vaknar vid 06-tiden. Och jag tycker att han sover fantastiskt bra. Mina två äldre barn somnade senare och hade mycket mer uppvak. Mellansonen vaknade var 30-60 minut nätterna igenom mellan det att han var 5, 5 och 9 månader. DET var jobbigt .
    Ja det är ju så jag har det...

Jag tyckte det var himmelriket när lillfisen bara vaknade, ammade och somnade om. Sen om det var 2 eller 4 uppvak kvittade, det var bara att hiva fram maten, han somnade om, jag somnade om, frid och fröjd.
    Nu är det skrik och gråt, alternativt krypövningar och bök i spjälsängen vid varje uppvak, om det vill sig illa så tar det två timmar innan han somnar om (gärna mellan 3 och 5) eller så vaknar han som sagt då en gång i timmen, gråter hysteriskt, snuttar lite på tutten utan att äta ordentligt, somnar om och repetitio ad infinitium...

Vet inte om det är nån som relativt skulle tycka att det var lätta nätter? Möjligtvis relativt med en kolikbebis då. Obestämd
  • TessTess93

Min bebis blir 5 månader om en vecka och hon somnar runt 20 och vaknar runt 7.. Och ibland vaknar hon på natten och vill ha nappen, bli vänd till sidan och omstoppad och om det vart en jobbig dag innan eller om hon somnar tidigare än 20 så kan hon vakna mellan 3-7 och vilja ha mat en gång för att sedan somna om direkt :)

• cloudberry79

Då ammade jag henne typ två-tre gånger per natt, vi började natten vid sjutiden, men det är helt normalt med nattliga uppvak i den åldern, ofta för att få bröst eller flaska.

(M)amma till V -07 och E -12
  • mammalovis

Min tös är bara 4,5 månader än så länge så jag väntar på att nästa fas snart stör sömnen. Nu har hon nyligen somnat vid bröstet vid amning och lagts över i sängen med napp, snutte och filt på sig. Om hon följer mönstret äter hon först framåt 5-6 utan uppvak.

Med första barnet var det helt annorlunda. Hon vaknade med 1-3 timmars mellanrum hela nätterna mellan 20 och 8 typ. Då kan jag säga att jag var som en konstant zombi. Om det spelade någon roll att vi samsov vet jag inte, men det fungerade dåligt att lyfta över henne till egen säng. Bäst sov hon i bärsjalen då jag nästan fick väcka henne efter 4 timmar.Så jag tror det är olika barn helt enkelt. 

• Mims01
    Natulcien skrev 2013-10-22 10:39:00 följande:
    Härligt! Glad
    MIn erfarenhet är att ju mindre man kämpar och försöker, desto bättre blir det... Glad
    Ja jag hoppas det stämmer för oss med, lillan somnade för en stund sedan så det skall bli spännande att se hur det går inatt.. Håller tummarna!
  • Knyttan
    Natulcien skrev 2013-10-22 10:39:00 följande:
    Härligt! Glad
    Nej stämmer inte på min gosse tyvärr. Om vi inte hjälper honom att somna så somnar han helt enkelt inte av sig själv. När han blir trött så börjar han bara gnälla värre och värre. Till slut så blir han hysterisk och då går det inte alls att få honom att sova (så klart). Så nej. Om vi inte skulle kämpa med att få honom att somna innan han blir övertrött så skulle vi ha en helt hysterisk liten kille här, och det vill jag bespara både honom och mig.
  • Sophie13
    Knyttan skrev 2013-10-25 14:01:55 följande:
    Nej stämmer inte på min gosse tyvärr. Om vi inte hjälper honom att somna så somnar han helt enkelt inte av sig själv. När han blir trött så börjar han bara gnälla värre och värre. Till slut så blir han hysterisk och då går det inte alls att få honom att sova (så klart). Så nej. Om vi inte skulle kämpa med att få honom att somna innan han blir övertrött så skulle vi ha en helt hysterisk liten kille här, och det vill jag bespara både honom och mig.

Håller med, samma här..
  • Mims01
    Knyttan skrev 2013-10-25 14:01:55 följande:
    Fast det är ju också mycket av charmen med våra älskade barn, alla är olikaGlad
  • EssEss
    Mims01 skrev 2013-10-28 00:05:44 följande:
    Fast det är ju också mycket av charmen med våra älskade barn, alla är olikaGlad
    Håller med ! :)
Svar på tråden Nattrutiner 5-månaders