• EssEss

Hur slutar man amma?

Som rubriken lyder, hur slutar man amma?

Min dotter börjar närma sig 5 månader och jag har bestämt att jag ska (om det går) sluta amma när hon är 6 månader. Vi har börjat ge henne gröt på mornarna nu, just nu bara ca 1 tsk men planen är att öka mängden och att så småningom ersätta morgonamningen med gröt. Det är planen så här långt, men jag kan ärligt säga att jag är tokförvirrad.. ;)

Hur gjorde ni när ni trappade ner/slutade amma ? Behöver alla tips jag kan få. Vet att det är olika för alla vad som fungerar men tips och råd skadar inte..

• Svar på tråden Hur slutar man amma?
  • Linnez

Hej, jag trappa ner genom att ersätta något mål om dagen och sedan lite oftare, kan ju inte sluta tvärt, mjölken måste ju få ta slut med. Det är ju bra att börja med morgonmålet som ni gjort, Sedan kan ni ju ta något till mål på eftermiddagen då morgonmålet börjar fungera. Jag körde lite varannan, ibland hade man ju lite för mycket så fick man pumpa ut och så fick hon det i flaska sedan. Men låter bra så som ni tänkt :) viktigaste är ju att lillen vill ha den nya maten så glöms mammamaten bort :)
    Lycka till!

• keron

Man trappar väl ner och ersätter ett bröstmål i taget. Med ersättning i första hand när de är så där små, inte gröt eller mat.

• pigglet

Ska du sluta amma redan vid 6 månader så byter du ut målen mot ersättning. 
    Rekommendationerna är att man börjar med smakportioner (någon tesked) när barnet är 6 månader. Det tar alltså ytterligare någon månad innan man byter ut något som är i närheten av ett helt mål. Vid 10-12 månader börjar det handla om att byta ut i princip alla mål. Till dess är det ju bröstmjölk/ersättning som gäller. 

• jeje01

Jag gjorde som så att först bestämde jag vilken måltid som jag skulle börja med, tex lunchen. Sen när hon fått smakprover ett tag så fick hon typ 1-2 matskedar mat de första veckorna. Kompletterade med amning efter maten så hon skulle bli mätt.
    Sen nästa steg tog jag nästa måltid typ middag och gjorde likadant innan vi ökade på någon av måltiderna med mer mat.

• keron
    pigglet skrev 2013-10-16 20:30:53 följande:
    Rekommendationerna är att man börjar med smakportioner (någon tesked) när barnet är 6 månader. Det tar alltså ytterligare någon månad innan man byter ut något som är i närheten av ett helt mål. Vid 10-12 månader börjar det handla om att byta ut i princip alla mål. Till dess är det ju bröstmjölk/ersättning som gäller. 
  • hangonasec

• EssEss

Min tjej vägrar tyvärr ersättning.. En bekant till mig vars barn vägrat flaska bytte ut mål mot gröt i stället för välling vid 6 månader.

Visst finns välling från 6 månader? Får helt enkelt prova det så småningom. Kanske funkar bättre än ersättning..
  • keron
    EssEss skrev 2013-10-16 21:08:35 följande:
    Min tjej vägrar tyvärr ersättning.. En bekant till mig vars barn vägrat flaska bytte ut mål mot gröt i stället för välling vid 6 månader.

Visst finns välling från 6 månader? Får helt enkelt prova det så småningom. Kanske funkar bättre än ersättning..
    Och detta är just orsaken till varför vi har så mycket glutenintolerans i Sverige...
  • skogsvitter
    EssEss skrev 2013-10-16 21:08:35 följande:

Välling och gröt bör ges max 3 gånger per dygn, bla eftersom det är spannmål och inte fullgod näring för ett så litet spädbarn. Om du ska sluta amma så tidigt så är det ersättning som gäller, helt enkelt. Försök med olika märken och olika flaskor, de flesta brukar få krångla lite innan de hittar något som fungerar för bebisen. Finns det någon särskild anledning till att du vill sluta amma så tvärt? Annars är ju det smidigaste helt klart att amma på ett tag till och låta bebisen öka intaget av fast föda i egen takt allt eftersom. Men det kräver ju förstås att du ammar lite längre än 6 månader.

För att svara på själva frågan hur man slutar, så har det skett helt automatisk för båda mina. När de äter tillräckligt med mat så brukar de inte längre söka eller vilja ha bröstet på samma sätt. När man är nere på 1-3 gånger per dag så är det lätt att bara låta bli att ge bröstet mer om man inte vill, då slipper du dessutom mjölkstockningar osv som oftast blir ett problem om du ska sluta amma tvärt.
  • skogsvitter
    keron skrev 2013-10-16 21:31:14 följande:
    Och detta är just orsaken till varför vi har så mycket glutenintolerans i Sverige...
    Exakt. Tyvärr har Sverige tydligen enligt nya rapporter högst glutenintolerans i hela världen. Vi är också de som ger välling mest...
  • hangonasec
    keron skrev 2013-10-16 21:31:14 följande:
  • EssEss

Läste vad jag skrev i ts och behöver nog förtydliga mig lite. Jag har inte tänkt sluta amma TVÄRT när min dotter blir 6 månader utan planen är att sluta HELAMMA, alltså kommer jag börja trappa ner på amningen. Funkar det inte så funkar det inte, jag känner ingen stress och måste absolut inte sluta på en gång. Rekommendationerna är att helamma tills barnen är 6 månader och det tänker jag göra. Ska jag vara ärlig så tillhör jag dom som inte tycker att det är överdrivet mysigt att amma utan gör det för min dotters skull. Man måste faktiskt inte tycka att det är mysigt med amning. Jag kommer inte tvinga dottern att sluta utan hoppas på att det sker så naturligt som möjligt till slut. Därför vill jag gärna få tips och höra hur ni andra som slutat amma gjort..

• Hanniken
    skogsvitter skrev 2013-10-16 21:33:56 följande:
    Exakt. Tyvärr har Sverige tydligen enligt nya rapporter högst glutenintolerans i hela världen. Vi är också de som ger välling mest...
    Hej! Vet att detta nu är OT men jag vill bara kommentera eller snarare fråga om det här med gluten. 
    Menar ni att man börjar ge gluten för tidigt?
    När jag var på BVC på tremånaderskontrollen tog sköterskan upp det här med att rekommendationerna  för att börja med smakisar har ändrats sen min äldsta son var liten, då var det ok vid 4 månader men att vi nu ska vänta till 6 månader, MEN att vi ska vi ska runt 5 månader börja smyga in gluten, tex ge ett rån att suga på, för att minska risken för glutenintolerans. 
  • Papricorn
    Hanniken skrev 2013-11-18 21:32:59 följande:
    Hej! Vet att detta nu är OT men jag vill bara kommentera eller snarare fråga om det här med gluten.  Menar ni att man börjar ge gluten för tidigt? När jag var på BVC på tremånaderskontrollen tog sköterskan upp det här med att rekommendationerna  för att börja med smakisar har ändrats sen min äldsta son var liten, då var det ok vid 4 månader men att vi nu ska vänta till 6 månader, MEN att vi ska vi ska runt 5 månader börja smyga in gluten, tex ge ett rån att suga på, för att minska risken för glutenintolerans. 

Det gällee främst att det blir för mycket gluten. Att äta spannmål vid varje mål är inte normalt för varken vuxna eller spädbarn.
  • Hanniken
    Papricorn skrev 2013-11-18 21:38:48 följande:

Det gällee främst att det blir för mycket gluten. Att äta spannmål vid varje mål är inte normalt för varken vuxna eller spädbarn.
    Ok då förstår jag, tack! =)
  • malzac
    Hanniken skrev 2013-11-18 21:32:59 följande:
    Hej! Vet att detta nu är OT men jag vill bara kommentera eller snarare fråga om det här med gluten. 
    Menar ni att man börjar ge gluten för tidigt?
    När jag var på BVC på tremånaderskontrollen tog sköterskan upp det här med att rekommendationerna  för att börja med smakisar har ändrats sen min äldsta son var liten, då var det ok vid 4 månader men att vi nu ska vänta till 6 månader, MEN att vi ska vi ska runt 5 månader börja smyga in gluten, tex ge ett rån att suga på, för att minska risken för glutenintolerans. 
    Vad jag har förstått så handlar det om att man ska introducera gluten medan man ammar, eftersom bröstmjölken gör risken för glutenintolerans mindre.
  • malzac
    malzac skrev 2013-11-19 17:11:48 följande:
    Vad jag har förstått så handlar det om att man ska introducera gluten medan man ammar, eftersom bröstmjölken gör risken för glutenintolerans mindre.
    Så, alltså, om du (del)ammar längre än till sex månader så är det lugnt att vänta med gluten också, så länge du fortfarande ammar när du introducerar det. 
  • Maggie Puh
    EssEss skrev 2013-10-17 13:52:33 följande:
    Läste vad jag skrev i ts och behöver nog förtydliga mig lite. Jag har inte tänkt sluta amma TVÄRT när min dotter blir 6 månader utan planen är att sluta HELAMMA, alltså kommer jag börja trappa ner på amningen. Funkar det inte så funkar det inte, jag känner ingen stress och måste absolut inte sluta på en gång. Rekommendationerna är att helamma tills barnen är 6 månader och det tänker jag göra. Ska jag vara ärlig så tillhör jag dom som inte tycker att det är överdrivet mysigt att amma utan gör det för min dotters skull. Man måste faktiskt inte tycka att det är mysigt med amning. Jag kommer inte tvinga dottern att sluta utan hoppas på att det sker så naturligt som möjligt till slut. Därför vill jag gärna få tips och höra hur ni andra som slutat amma gjort..
    Om du redan ger gröt på morgonen så helammar du inte längre. Helamma=att man bara ammar.
    Jag helammade min dotter 6 mån och började med 4 mån puréerna då. Delammade tills hon blev 1 år. Hon har aldrig tyckt om gröt, ersättning eller välling. Tog inte änns bröstmjölk i flaska. 
  • cloudberry79

Jag slutade erbjuda bröstet, men jag ger om hon ber om det, så nu är vi nere i 1-2 amningar per dag, morgon och kväll. Det går jättebra att jag inte är hemma vid läggningen, så ibland ammar jag innan jag går någonstans och så lägger pappan. Med en så liten så kan du fortsätta delamma i större omfattning och börja ge mat som smakportioner, så kommer amningen minska naturligt.

(M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden Hur slutar man amma?