EssEss skrev 2013-10-16 21:08:35 följande:
Min tjej vägrar tyvärr ersättning.. En bekant till mig vars barn vägrat flaska bytte ut mål mot gröt i stället för välling vid 6 månader.
Visst finns välling från 6 månader? Får helt enkelt prova det så småningom. Kanske funkar bättre än ersättning..
Välling och gröt bör ges
max 3 gånger per dygn, bla eftersom det är spannmål och
inte fullgod näring för ett så litet spädbarn. Om du ska sluta amma så tidigt så är det ersättning som gäller, helt enkelt. Försök med olika märken och olika flaskor, de flesta brukar få krångla lite innan de hittar något som fungerar för bebisen. Finns det någon särskild anledning till att du vill sluta amma så tvärt? Annars är ju det smidigaste helt klart att amma på ett tag till och låta bebisen öka intaget av fast föda i egen takt allt eftersom. Men det kräver ju förstås att du ammar lite längre än 6 månader.
För att svara på själva frågan hur man slutar, så har det skett helt automatisk för båda mina. När de äter tillräckligt med mat så brukar de inte längre söka eller vilja ha bröstet på samma sätt. När man är nere på 1-3 gånger per dag så är det lätt att bara låta bli att ge bröstet mer om man inte vill, då slipper du dessutom mjölkstockningar osv som oftast blir ett problem om du ska sluta amma tvärt.