• Evelina84

Ny lön inför föräldrapenning

Hej!

Min arbetsgivare ska använda arbetsgivartjänsten för att fylla i min inkomst/arbetstid inför att jag ska vara föräldraledig i början av nästa år och vad jag förstår ska detta lämnas in så snart som möjligt. Jag inom de närmsta månaden/månaderna att få en ny lön som gäller retroaktivt från 1 oktober som då inte kommer att framgå nu när arbetsgivaren fyller i min nuvarande inkomst. Hur gör jag för att meddela den nya lönen?

Jag undrar också om det generellt är bättre för mig att ta av mina semesterdagar inför föräldraledigheten och först från den beräknade datumet börja ta ut föräldrapenning? Hur gör många generellt sätt? 

Vänligen,
    Evelina      

• Svar på tråden Ny lön inför föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej!

När du får din nya lön så kan du meddela den till Försäkringskassan genom att fylla i blanketten ”anmälan om ändrad inkomst” FK 5157 eller genom att ringa till kundcenter och lämna uppgifterna på telefon.  Telefonnummer 0771 – 524 524.

Om du tar ut semester innan beräknad förlossning så sparar du dina föräldrapenningsdagar vilket innebär att du kan vara hemma längre sedan när barnet är fött.

Hälsningar

Malin, handläggare

Svar på tråden Ny lön inför föräldrapenning