• Meijhana

Samsovning med flera barn - hur ser era nattningar ut?

Hej!

Ni som samsover ihop med era barn - och då tänker jag främst på er som har fler än ett barn - hur går era nattningar till? Vi samsover med våra tre barn som är 4 år, 1½ år samt 4 månader gamla och just nu tycker jag att våra nattningar blir så omständiga. Eftersom vi inte vågar ha de små sovande i samma säng när vi vuxna inte är där så nattas mellankillen i famnen och läggs sedan i egen säng i ett av barnrummen, när vi går och lägger oss bär vi sedan in honom till oss. 4-åringen och minstingen nattas just nu tillsammans inne i vår säng. 

Det vore intressant att höra hur ni andra har löst era nattningar? Optimalt hade ju varit att kunna natta de båda små tillsammans så småningom, men det känns svårt att natta två små samtidigt utan att de stör varandra.. (Det är ju bara drygt ett år mellan dem)

• Svar på tråden Samsovning med flera barn - hur ser era nattningar ut?
  • Flickan och kråkan

Vi sover med en snart 6-åring, 4,5-åring och snart 4-månaders. Vi ligger tillsammans med alla barnen. Jag och deras pappa har sedan....ja, alltid.....legat bredvid varsitt barn vid nattning (växlar varannan natt). 16 månader mellan de två äldsta. Nu när vi har en liten trea så ligger han med mig (ammar) och den av de äldre bröderna jag somnar med. Vi har ett sänghav bestående av 90-säng + dubbelsäng à la 180 + 120-säng. 

• Meijhana

Okej, men då går ni alla och lägger er samtidigt eller? Det hade klart varit det smidigaste, men våra barn är kvällströtta och somnar mellan 18.30-19.30 och det blir lite tidigt för oss att sova då.. :D Har ni alltid somnat tillsammans allihop? Vad härligt, då har ni riktigt gott om plats! Vi har tre 90-sängar ihop och tycker det är lyxigt :)

Då har ni också tätt mellan era stora, hur funkade nattningarna när de var yngre - störde de varandra nåt när de skulle sova?

• Flickan och kråkan
    Meijhana skrev 2013-10-16 21:56:48 följande:
    Okej, men då går ni alla och lägger er samtidigt eller? Det hade klart varit det smidigaste, men våra barn är kvällströtta och somnar mellan 18.30-19.30 och det blir lite tidigt för oss att sova då.. :D Har ni alltid somnat tillsammans allihop? Vad härligt, då har ni riktigt gott om plats! Vi har tre 90-sängar ihop och tycker det är lyxigt :)

Då har ni också tätt mellan era stora, hur funkade nattningarna när de var yngre - störde de varandra nåt när de skulle sova?
    Nej, vi går inte och lägger oss samtidigt. Här sover barnen mellan 19-20 och det gör inte vi vuxna . De "stora" barnen ligger i varsin ända och så lyfter jag bort vår yngsta som somnar tätt intill någon av de stora när alla har somnat. Nu har vi så bred säng att det inte är något problem att lägga honom mitt i (då är de stora flera meter ifrån honom) och så bor vi i lägenhet så vi befinner oss precis utanför ändå på kvällarna. 

Inget av våra barn har stört varandra när de sovit. Däremot så har de periodvis varvat upp varandra inför nattning....men å andra sidan hade de ju gjort det även om vi inte sovit tillsammans . Nu är vi ju nästan alltid två vuxna som nattar så då är det inget större problem. Är någon av oss själv så blir det väl lite mer prat mellan dem helt enkelt än om de somnat var för sig i egna rum. 
  • TaSe

Vi hade också ett sänghav (vilket trevligt ord!) när vi samsov med två barn. Det är 14 månader mellan och den som nattade låg i mitten och läste saga, sedan somnade barnen på varsin arm. Väldigt mysigt.

• Ellikapellika

Vi nattar vanligtvis den minsta i famnen i soffan sen sover hon i en fåtölj tills jag lägger mig.
    De tre stora, 6år, 8år & 10år sover allihopa i familjesängen & har gjort så sedan ca 2 års ålder (fram tills dess nattas de i soffan). Lite stökig blir det emellanåt, särskilt som att alla vill prata på kvällen, då kommer alla funderingar.

Vår rutin ser ut så här:
    smörgås/filochflingor/frukt vid 19.30
    tandborstning
    den vuxne läser en bok i sängen eller så läser de själva.
    Vi pratar lite och sen är det sovdags, vid 20.30-21.
    När allqa somnat går jag upp eller så somnar jag själv Flört

Äldsta lägger sig en halvtimme senare än de andra två och ibland har de somnat när han kommer, ibland inte.

På helger/lov är de uppe längre och får ibland somna på soffan.

Våra nattningar har sett ungefär likadana ut de senaste 5-6 åren, bara senare läggtider och fler barn som tillkommit.

• Brioche

Förut nattade vi den stora (3,5 år) i sängen och den lilla (1 år) i vagnen eller i famnen i soffan och så bar vi med oss den lilla in när vi gick och la oss. Nu nattar vi den lilla i sängen runt 18.30 och när hon har somnat nattar vi den stora där, ca 19-19.30. Vi har en 90-säng och en dubbelsäng på 180 cm bredvid varandra.

• The Doctor

Vi nattar båda barnen i vår stora säng, och någon gång under kvällen lyfter vi över den äldsta till sin egen säng.

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Meijhana

Oj, tack för alla svar! Kul att ni vill dela med er! :)

Flickan och Kråkan: Ok, då missuppfattade jag dig :) Det låter ju väldigt trevligt att natta tillsammans sådär, ska fundera ihop med mannen om inte det vore en bra idé för oss också när minstingen blivit lite större. Av ren nyfikenhet - har ni valt att ha sovrummet i det tänkta vardagsrummet eller har ni bara haft turen att få ett väldigt stort sovrum? Önskar att vi finge in lite mer sängyta i något av våra sovrum, men det är tyvärr kört och resten av huset har öppen planlösning så där går det tyvärr inte att sova. 

TaSe: Det låter supermysigt, precis så jag skulle vilja att nattningarna såg ut :) Dock är vår stora inte mycket för att ligga still så ligga och somna på armen funkar inte riktigt på henne. Mer snurra runt 53 varv och sen somna mitt i en vändning :D Men får hoppas att de små blir lite mer av att ligga och gosa.

Brioche: Hur funkar det att natta er stora när lilla redan ligger där och sover? Vår 4-åring vill alltid babbla om olika saker vid nattning, vad som hänt under dagen, vad som ska hända i morgon osv och jag vill gärna att hon ska få göra det. Dock är det svårt när minstingen nattas samtidigt eftersom han störs av pratet. Just nu är det tysta nattningar som gäller och det är såklart lite trist för stora. Men men, det ändras ju hela tiden det där..

• Lajm88

Vi har tre barn 2, 3 och 4 år. Alla läggs samtidigt och vi ligger bredvid dom tills dom somnar. Ett problem är dock att alla vill ligga bredvid mig, och jag har inte tillräckligt med armar för det.

Vi vill också ha något form av samliv så vi brukar lägga ner de två äldsta på en madrass bredvid sängen när dom somnat. Detta brukar tyvärr resultera i att de vaknar och märker att jag är borta(en meter bort) nån gång på natten, och så är vi tillbaka på problemet med för få armar.

• Flickan och kråkan
    Meijhana skrev 2013-10-17 19:57:20 följande:
    Flickan och Kråkan: Ok, då missuppfattade jag dig :) Det låter ju väldigt trevligt att natta tillsammans sådär, ska fundera ihop med mannen om inte det vore en bra idé för oss också när minstingen blivit lite större. Av ren nyfikenhet - har ni valt att ha sovrummet i det tänkta vardagsrummet eller har ni bara haft turen att få ett väldigt stort sovrum? Önskar att vi finge in lite mer sängyta i något av våra sovrum, men det är tyvärr kört och resten av huset har öppen planlösning så där går det tyvärr inte att sova. 
    Vi har turen att ha ett stort sovrum. Men något annat än säng är det inte i sovrummet .
  • hannis

3-åringen nattas i egen säng. Sedan kommer han över till oss när han vaknar under natten.

7-månaders somnar i famnen vid bröstet och läggs sedan i spjälsäng i vårt rum. Han vaknar när vi går och lägger oss och läggs då mellan oss i sängen och ammas till sömns igen. Det går absolut ej att lämna honom ensam i vår säng eftersom han kryper omkring och ramlar ur så fort han vaknar till.

• hannis

Och just det. Vi har en 180 säng och en 90 som står ihop. Vi ligger mamma-lillebror-pappa-storebror.

• Brioche

Som tur är så är inte den minsta så jättelättstörd när hon väl somnat. Vid nattningen av den stora läser vi för honom, han pladdrar och ibland vill han lyssna på ljudbok men så länge vi håller det på en hyfsat låg volym så funkar det bra och den minsta sover vidare bredvid. Någon gång har stora börjat skrika eller gråta för att han fått någon idé om att gå upp och göra något som han inte fått och då har minsta vaknat. Då har det blivit lite stökigt ett tag. Men oftast verkar han fatta att man inte får prata så högt under nattningen och då funkar det bra.

Svar på tråden Samsovning med flera barn - hur ser era nattningar ut?