• mammalovis

Råd vid 3-åring som håller sig länge, snart potträning

Jag har en dotter på snart 3 år som under hösten börjat hålla sig ibland nästan 5 timmar på förskolan. Det känns som att det är i mesta laget. 

På någon tidnings hemsida hade de intervjuat en urolog som menade på att barn skulle kissa 5-8 gånger per dag. Jag har inte räknat antalet, men vi har ibland problem med att hon kissar sådana mängder att blöjan inte hinner med och hon blir blöt på benen.

Tanken är att vi ska ta tag i pottträningen nästa vecka när alla dopförberedelser är undanstökade och låta henne gå i trosor hemma. Att sitta på potta är väl inte jättepositivt. Någon gång har hon lyckats gå dit i tid om hon går med trosor och byxor, ibland inte.

Hur ofta kissar era barn? Har det varit svårare att hinna i tid om de håller sig länge?  

Jag har frågat på bvc, men deras handbok tog inte ens upp det, så hon skulle kolla med läkaren, men har inte fått svar än.   

• Svar på tråden Råd vid 3-åring som håller sig länge, snart potträning
  • nellang

Hej. Vi har lite samma problem. Pojken på 3 år har slutat att kissa. Vi försökte potträna i sommras men tog på blöjan igen då han aldrig sa till att han behövde bajsa. Men kisseriet gick bra. Vi fortsatte att kissa på toaletten trots att han hade blöja på sig.

Men nu är det stopp. Han kissar inte i blöjan och heller inte i pottan/toaletten. Därför vaknar han klockan 5 på morgonen och är jätte kissnödig men vill inte gå på toa/kissa i blöjan. Så jäkla jobbigt att behöva gå upp klockan 5 och ta en toafajt med 3åringen.   

• skogsvitter

Men varför har hon fortfarande blöja alls? Ta bort den bara, helt enkelt.

Och låt henne kissa på toaletten om hon inte gillar pottan. Min lilla går på toa både på förskolan och hemma och hon blev 3 år nu i höst, har använt toaletten ända sen i somras! Det är bara på natten hon fortfarande använder pottan ibland om hon vaknar, den står vid sängen hennes.

• idétorka

Mina tjejer är riktiga sällan-kissare. Båda har varit sådana ganska tidigt. Båda torra från två års ålder, började kissa riktigt sällan runt 2,5 kanske. Innan kunde det också dröja rätt många timmar men inte riktigt som nu.

Min treåring kissar normalt första gången för dagen på förskolan innan de går ut, och andra gången typ 5-6 på eftermiddagen här hemma. Thats it. Vi har toan vid köket så vi VET att hon inte går oftare, och hon är torr på natten.
    Min sjuåring kissar nog 3-4 ggr/dag. Morgon, kväll och en till två gånger under dagen.

Ingen av dom har nå toa-nojor eller nåt, dom kissar helt enkelt bara väldigt sällan. Dom dricker normalt tycker jag, men sällan nåt mellan måltiderna. Dom kan båda bli rätt svettiga vid intensiv lek så jag antar att det är där vätskan försvinner. Båda verkar ha rätt rejäla blåsor av mängden i pottan att döma... Stora tjejen blir akut jättekissenödig när hon väl blir det, men lillan kan vänta en stund och behöver inte springa in vid första känning.

• Snällspiken

Tycker också att det är märkligt att ett så stort barn har blöja, i synnerhet när hon uppenbarligen kan hålla sig. 

När dottern höll sig 5 h per dag tog vi bort blöjan för gott, helt enkelt.  

• PetraMunchen

5 timmar har mina barn klarat i den åldern. Men så sluta båda med blöjan vid 2. Killen på 5 håller sig ibland i sju timmar. Men det är väl snarare för att han dricker för lite på förskolan. Vill du att hon ska kissa oftare kan du ju erbjuda vatten oftare. Och jag säger som dom andra. Bort med blöjan om hon nu ändå kan hålla sig så länge.

• mammalovis

Varför vi inte tagit tag i det tidigare hänger helt enkelt ihop med att hon har tvärvägrat att gå på toaletten och pottan. Det är först nu som den trenden har börjat vända. Om hon inte hade fått en lillasyster i somras och också velat vara bebis hade vi ju kämpat på då.

• Veritaslux
    mammalovis skrev 2013-11-09 23:31:22 följande:
    Varför vi inte tagit tag i det tidigare hänger helt enkelt ihop med att hon har tvärvägrat att gå på toaletten och pottan. Det är först nu som den trenden har börjat vända. Om hon inte hade fått en lillasyster i somras och också velat vara bebis hade vi ju kämpat på då.
    Fast någon rutin att gå på toalett eller potta behöver inte finnas för att ta bort blöjan. Min dotter hade aldrig kissat på vare sig potta eller toalett (nyhetens behag att sitta där lade sig snabbt) men vi tog helt enkelt bort blöjan i somras. När hon kissade kom vi springande med pottan/sprang med henne dit (många pölar blev det, vi hade ingen matta och pottan i vardagsrummet, så det är ett tips. ). Efter ett par gånger började hon ropa när hon kissade och sedan kunde hon hålla/börja släppa på. Första gånger hon sade till innan var utomhus, då hade hon sett andra barn kissa ute så hon pekade på gräset och sade "kissa där". Sedan började hon gå på potta/toa med ring. Ett par dagar funkade det i princip helt, två veckor sedan var det klart och hon var dagtorr utan i princip en enda olycka.

Min dotter kissar också väldigt sällan ibland, kan gå fem timmar ibland. Det är ingen idé att "rutinkissa" eller tjata mer än om det gått några timmar och vi befinner oss nära en toalett och är i farten. På dagis går de också på toa på mer regelbundna tider...
    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Snällspiken

Hon kommer med all sannolikhet att föredra potta / toalett framför kissiga trosor, när hon ställs inför dessa två alternativ. Och hon är uppenbarligen duktig på att hålla sig :) Lycka till. 

• Leppelina och jag

Barn är ju så otroligt olika - så länge hon inte går omkring och är kissnödig och håller sig så tror jag att det är rätt lugnt. Min son kan hålla sig (men springa omkring och steppa och hålla benen i kors) när han gör något roligt eller är mitt uppe i något - men till slut så går han ju. När du måste så måste du ju...

Det var inte självklart att komma igång med potta och toalett för honom heller - han fick också syskon mitt i alltihop, vilket inte gjorde saken lättare. Vi gjorde till slut en pottkalender till honom - vi klippte ut kissdroppar och bajskorvar som han fick sätta in i en hemmaknåpad veckokalender varje gång han varit på pottan. Han var eld och lågor! Det släppte lixom och han tyckte inte längre alternativet att kissa i blöja (eller på golvet) var något att ha. Eftersom det hjälpte honom (och vi letade som galningar efter något liknande, men hittade inget), så gjorde jag en riktig Pottkalender som nu går att beställa. Kiss och bajsklistermärken peppar kanske flera:) 

Svar på tråden Råd vid 3-åring som håller sig länge, snart potträning