• Anonym (Yrla)

Skjuta upp begravning/minnesstund i ett år?

En släkting till mig har just gått bort och nu har familjen bestämt att de ska skjuta upp minnesstunden till nästa sommar. Detta låter för mig helt galet eftersom det går emot allt jag fått lära mig om sorg och att ta farväl av en anhörig.

Hur resonerar ni kring detta? Skulle du tycka att det var en fördel att skjuta fram minnesstunden/begravningen ett år eller skulle det kännas extra jobbigt? För mig kommer det att kännas konstigt att inte få säga hejdå förrän om ett år, och att då riva upp såren igen. Tycker att det verkar riktigt idiotiskt till och med. 

Tyck gärna till. Ponera att det gäller en förälder som dött.  

• Svar på tråden Skjuta upp begravning/minnesstund i ett år?
  • Masken84

Hållet med dig! Varför vänta? För mig skulle det kännas helt fel. Varför vill man skjuta upp det? För man det?

• LonelyWolf

Min mamma dog i måndags och när vi pratade om begravningsdatum så fanns det inget förrän om flera veckor. Det tyckte jag lät länge. Så ett år låter lite märkligt. Vad har man för skäl för att skjuta upp det tror du?

• Lindsey Egot the only one

Hur ska ni göra med kroppen? Ska personen ligga på bårhuset i frysen i ett år eller kommer ni kremera nu och ha begravning senare. Begravningsceremoni kan man ju ha nu inom snar framtid men urnsättningen kan man vänta med. Jag tror staten är rätt restriktiva med hur långt det får gå från dödsfall till personen kommer i jorden faktiskt.

Här har du fakta från fonus

Hur länge får en avlidne person ligga i bisättningsrummet?

SVAR: Med bisättningsrum avses en kistförvaringslokal, ofta i anslutning till begravningsplatsen. Lagen föreskriver att den avlidne ska vara gravsatt eller kremerad inom två månader efter dödsfallet. Var förvaringen sker (i ett bårhus, hemma eller i en kistförvaringslokal) saknar betydelse. I vissa fall (exempelvis om anhöriga inte kan komma överens) kan det dröja över två månader innan kremering/gravsättning. Då måste man ansöka om anstånd med begravningen hos folkbokföringsmyndigheten (Skatteverket).

• Anonym (Yrla)
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-10-17 00:47:25 följande:
    Hur ska ni göra med kroppen? Ska personen ligga på bårhuset i frysen i ett år eller kommer ni kremera nu och ha begravning senare. Begravningsceremoni kan man ju ha nu inom snar framtid men urnsättningen kan man vänta med. Jag tror staten är rätt restriktiva med hur långt det får gå från dödsfall till personen kommer i jorden faktiskt.

Här har du fakta från fonus
    Hur länge får en avlidne person ligga i bisättningsrummet?
    SVAR: Med bisättningsrum avses en kistförvaringslokal, ofta i anslutning till begravningsplatsen. Lagen föreskriver att den avlidne ska vara gravsatt eller kremerad inom två månader efter dödsfallet. Var förvaringen sker (i ett bårhus, hemma eller i en kistförvaringslokal) saknar betydelse. I vissa fall (exempelvis om anhöriga inte kan komma överens) kan det dröja över två månader innan kremering/gravsättning. Då måste man ansöka om anstånd med begravningen hos folkbokföringsmyndigheten (Skatteverket).
    Kroppen ska kremeras på en gång, men minnesstunden är inte förrän om ett år. Askan ska förvaras i en urna hemma fram tills nästa sommar. 
    LonelyWolf skrev 2013-10-17 00:29:10 följande:
    Min mamma dog i måndags och när vi pratade om begravningsdatum så fanns det inget förrän om flera veckor. Det tyckte jag lät länge. Så ett år låter lite märkligt. Vad har man för skäl för att skjuta upp det tror du?
    Närmaste familjemedlemmen vill ha ha det under en sommardag. 
    Masken84 skrev 2013-10-17 00:26:45 följande:
    Hållet med dig! Varför vänta? För mig skulle det kännas helt fel. Varför vill man skjuta upp det? För man det?
    Kremeringen sker direkt, så ja då får man vänta...

Här kommer paragrafer från begravningslagen.

11 § Askan efter en avliden som har kremerats i Sverige skall gravsättas inom ett år från kremeringen.

Den huvudman för begravningsverksamheten eller den innehavare av krematorium som förvarar askan får dock medge anstånd med gravsättningen, om det finns särskilda skäl för det. Lag (1999:306).

Ang askan får man inte förvara den i hemmet verkar det som

Förvaring av aska

13 § I avvaktan på gravsättningen skall askan förvaras av en innehavare av krematorium.

Askan får även förvaras av huvudmannen för begravningsverksamheten på den ort där askan skall gravsättas eller, om platsen för gravsättningen inte är bestämd, av huvudmannen för begravningsverksamheten på den ort där den avlidne senast var folkbokförd. Lag (1999:306).

Utlämnande av aska

14 § Efter kremering får askan lämnas ut till någon enskild bara om denne skall

-- föra över askan till en begravningsplats som inte är belägen vid krematoriet,

-- gravsätta askan på någon annan plats än en begravningsplats, eller

-- föra ut askan ur Sverige.

15 § Askan får lämnas ut bara om det finns betryggande säkerhet för att den kommer att hanteras på ett pietetsfullt sätt.

16 § Om det för den huvudman för begravningsverksamheten eller den innehavare av krematorium som förvarar askan är känt att det råder tvist om platsen för gravsättningen, får askan inte lämnas ut eller på annat sätt föras bort förrän tvisten är slutligt löst. Lag (1999:306).

• Anna74a

Jo det låter knas, annars brukar man ju ha en begravningsgudstjänst ganska omgående och sedan gravsätta urnan lite senare.

• Anonym (Yrla)
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-10-17 01:16:53 följande:
    Här kommer paragrafer från begravningslagen.

11 § Askan efter en avliden som har kremerats i Sverige skall gravsättas inom ett år från kremeringen.
    Den huvudman för begravningsverksamheten eller den innehavare av krematorium som förvarar askan får dock medge anstånd med gravsättningen, om det finns särskilda skäl för det. Lag (1999:306).

Ang askan får man inte förvara den i hemmet verkar det som
    Förvaring av aska
    13 § I avvaktan på gravsättningen skall askan förvaras av en innehavare av krematorium.
    Askan får även förvaras av huvudmannen för begravningsverksamheten på den ort där askan skall gravsättas eller, om platsen för gravsättningen inte är bestämd, av huvudmannen för begravningsverksamheten på den ort där den avlidne senast var folkbokförd. Lag (1999:306).
    Utlämnande av aska
    14 § Efter kremering får askan lämnas ut till någon enskild bara om denne skall
    -- föra över askan till en begravningsplats som inte är belägen vid krematoriet,
    -- gravsätta askan på någon annan plats än en begravningsplats, eller
    -- föra ut askan ur Sverige.
    15 § Askan får lämnas ut bara om det finns betryggande säkerhet för att den kommer att hanteras på ett pietetsfullt sätt.
    16 § Om det för den huvudman för begravningsverksamheten eller den innehavare av krematorium som förvarar askan är känt att det råder tvist om platsen för gravsättningen, får askan inte lämnas ut eller på annat sätt föras bort förrän tvisten är slutligt löst. Lag (1999:306).
    Familjen tänker sprida askan över havet, så ingen gravsättning. 
  • Anonym (Yrla)
    Anna74a skrev 2013-10-17 01:18:03 följande:
    Jo det låter knas, annars brukar man ju ha en begravningsgudstjänst ganska omgående och sedan gravsätta urnan lite senare.
    Begravningsgudtjänst kommer inte att hållas alls. 
    Anonym (Yrla) skrev 2013-10-17 01:24:26 följande:
    Familjen tänker sprida askan över havet, så ingen gravsättning. 
    De får ändå inte hem askan förrän samma dag som den ska spridas.
  • vampyria2

Man får inte ta hem askan, det är jag helt säker på för när min farfar dog så ville min farmor att den skulle förvaras hemma tills den dagen hon dogo och sen skulle de begravas samtidigt, drt var tvär nej på det.

Sen när det gäller att spridas i havet så ärr inte heller det så lätt, är inte alla som fårbli det faktiskt, finns jårda regler om det.

• pluvdo

Jag vet inte om min sorg hade påverkats av det ifall begravningen av eller minnesstunden för en närstående till mig sköts upp. Ifall det nu är så att de vill sprida askan ute på havet så kanske det är en fin tanke bakom att skjuta upp det till sommaren? De kanske vill göra så för att de tror att det är så den avlidne hade velat ha det. Så sett är det ju en fin tanke.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
Svar på tråden Skjuta upp begravning/minnesstund i ett år?