• Aruba

Hur mycket/ofta äter din 8 månaders?

Vår dotter äter enligt följande och det verkar ibland som att vi erbjuder henne mat för ofta? Hur ser era "scheman" ut?

8.00 Gröt med fruktmos + ersättning
    11.00 Rotfruktspuré + ersättning
    14.00 Kött/fisk + sås+ ris/potatis samt ersättning
    17.00 Rotfruktspure + ersättning
    19.00 Välling (sängdags)

Under natten äter hon ca 600 ml ersättning, jag skulle GÄRNA styra om detta intag till dagen istället (helt ok att hon äter på natten men hon vaknar VARJE timme och vill ha mat...)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-17 08:42
    Ska tillägga att hon är mycket energisk och aktiv. Hon är en i kroppstypen lång och "smal" tjej, följer viktkurvan men inget tungt barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-17 08:47
    Anledningen till min fråga är att det känns som att hon tämligen ofta under dagen inte är så sugen på mat och jag därför funderar på om hon helt enkelt inte hinner bli hungrig? Hon är ett barn som gärna provar mat och tidvis så äter hon mycket av den "riktiga" maten, men som sagt, ofta känns hon liksom inte hungrig... Är tre timmars intervall för tätt?

• Svar på tråden Hur mycket/ofta äter din 8 månaders?
  • Pinkypie

Vår dotter som är 8,5 månad nu äter ungefär såhär:

6.30 - Gröt
    9.30 - Mellanmål (Riven frukt med turkisk yoghurt)
    12.00 - Lunch (Burkmat + ev frukt till efterrätt)
    15.00 - Mellanmål (riven frukt med turkisk yoghurt)
    17.00 - Gröt
    18.30 - Välling innan läggdags

• miniskrutten

Min dotter på 7,5 månader äter ungefär så här: Mellan kl 06-07: ammar, Vid 8:00 en portion gröt, Mellan 11-12 (beroende på sovtid), Ca 14:30 Mellanmål (frukt el liknande), Ca 17: gröt, Ca 19:30 ammas inför natten. Ammar sedan enligt dotterns önskemål nattetid. Blir ca 1-3 ggr/natt. Skulle gärna amma som mellanmål dagtid, men dottern vill inte.

• 2009

Vi kör så här: 8-9 gröt eller ersättning, 11.30-12 burkmat (1/2 burk) + fruktpure, 14-15 mellanmål, 17 ersättning + lite plock från vår mat, 19.30-20 180 ml ersättning. Sover 20-08.30 ca, äter 180 ml ersättning vid 04-05 tiden. Väger 10 kg, 74 cm.

• Aruba
    lyckaokarlek skrev 2013-10-17 13:41:56 följande:
    Vår 8,5mån dotters dag ser ut så här:
    7.30 230ml ersättning
    9.00 Macka o vatten
    Ca11 1burk mat+ fruktpure o vatten
    15 gröt o lite frukt, alt 200ml ersättning
    17.30 som lunch, alt gröt o frukt
    19 230ml ersättning

Prova att byta ut ngt av nattmålen till vatten, hon kanske bara är törstig? Eller äter av vana som vår tjej gjorde? S var nog lite hungrig precis när hon vaknade men klämde sedan lätt en flaska i sömnen... så tog bort flaskan efter några tiotal ml och gav nappen varpå hon gott sov vidare. Efter ett par dagar var det bara nappen hon ville ha.
    Jag undra om det är det vår dotter gör också... Hon "vaknar" ju inte ens riktigt, utan har fortfarande ögonen slutna medan hon äter och dessutom äter hon MER i detta sovande stadiet än hon någonsin gör dagtid?
  • skogsvitter
    Aruba skrev 2013-10-18 08:16:19 följande:
    Jag undra om det är det vår dotter gör också... Hon "vaknar" ju inte ens riktigt, utan har fortfarande ögonen slutna medan hon äter och dessutom äter hon MER i detta sovande stadiet än hon någonsin gör dagtid?

Helt klart är det så tror jag!
  • Aruba
    skogsvitter skrev 2013-10-18 08:39:06 följande:

Helt klart är det så tror jag!
    Jag ska testa att ge henne mindre och sen ge henne napp (hon får ju kvällsmat precis innan hon lägger sig så hungrig bör hon ju inte vara).

Sen ge max 40-50 ml när hon vaknar till och sen napp, för att se om hon framöver kan få bättre lugn i sömnen och äta mer på dagen istället. 200 ml två timmar efter sänggång kan hon ju inte behöva, i synnerhet inte då hon vaknar efter två timmar igen och vill ha mer mat.

Hon fick ingen välling igår kväll utan bara ersättning (normalt får hon en blandning av ersättning och välling för att vara snällare mot magen, men samtidigt sova längre). Hon blir definitivt mindre gasig av det, hon blir aningen gasig annars vid 3 tiden på morgonen,

Men nu är hon ju i separationsfasen och vaknade förtvivlad vid 23 så då fick hon sova med mig istället och då äter hon faktiskt mindre också, vilket också vinkar om att det inte är hunger det handlar om.

Hennes blöja blir ju DUNDERFULL av kiss över natten också efter allt detta drickande så det vore ju kanon att slippa (hon bajsar aldrig på natten men är INTE ett barn man kan byta på i sömnen, hon blir topp tunnor vansinnig om man väcker henne med ett blöjbyte) Då blöjan inte läcker så låter jag det vara istället, men mindre drickande på natten borde ju göra blöjan mer komfortabel också även om den är förvånansvärt torr på ytan trots dessa mängder.

• Aruba
    lyckaokarlek skrev 2013-10-20 19:49:48 följande:
    Nu när det gått ett par nätter, hur går det?
    Jag har tagit det lite piano eftersom hon är i separationsfasen nu och blir upprörd och ledsen av allt... Men hon sover längretid med mig just av den anledningen och då äter hon också mindre och vaknar färre gånger. Men jag ska höra med BVC imorgon också ang min plan samt höra om de har någon ytterligare ide...
  • Aruba

Träffade BVC sköterskan idag och hon höll med om att liten har vänt på sitt matdygn. Hon föreslog att jag skulle "ta fajten" och bara ändra på tiderna (men att däremellan tunna ut ersättningen med vatten), och erbjuda mer mat på dagen. Jag kommer förmodligen att köra min egen metod och ge henne mycket då hon lägger sig, ytterst små mängder då hon vaknar i mellantid och så mycket igen var tredje timme, för att sen öka till var fjärde timme för att till sist fasa ut. Jag föredrar att ta en mindre konfliktfylld väg, jag tror det ordnar sig ändå. BVC trodde det skulle ta 2 veckor att vända och det gör det nog, även med min metod...

• Mmej

Min dotter är 7.5 månad och jag känner precis igen mig i vad TS skriver! Vi ska ta fajten på natten till helgen, pappan får ta det och jag sover på soffan. Jag upplever att hon aldrig hinner bli riktigt hungrig på dagen. Har funderat på olika orsaker. 1) För mycket mat på natten. Hon ammar 2-3 ggr. 2) För mycket till mellanmål. 3) För stora portioner. När min dotter endast ammade gjorde hon det 5-6 ggr på en dag och nu när hon får mer riktig mat känns det som att det blir så mycket mer mättande än vid bara amning. Min tjej har aldrig varit någon supersnuttare eller särskilt stor i maten. Förstår därför inte hur jag ska lyckas få i henne alla dessa 5-6 mål per dag med god aptit... Eller är meningen att barnet aldrig ska hinna bli hungrigt? En annan sak jag funderat på som kanske hänger ihop med ovanstående. Jag tycker det är svårt att tolka vad hon vill. Jag har inte fått grepp om hur hon visar hunger/mättnad. Hon gör inget knipa-igen-munnen. Hon gnäller lite under hela måltiden precis som att hon vill leka med nåt hon ser på bordet. Hon gapar och äter men verkar otålig. Nån som har nån idé vad det kan bero på? Hur visar era barn hunger och mättnad?

• Mmej

* otålig är kanske fel ord. Okoncentrerad på att äta kanske man snarare ska kalla det.. :)

• Mmej

Miniskrutten: Ammar du efter måltiderna? Jag erbjuder men J tar bara två sutt så hon vill nog inte ha.. Upplever att amningen är ointressant på dagtid. Upplever du detsamma?

• Aruba
    Mmej skrev 2013-10-22 11:13:55 följande:
    Min dotter är 7.5 månad och jag känner precis igen mig i vad TS skriver! Vi ska ta fajten på natten till helgen, pappan får ta det och jag sover på soffan. Jag upplever att hon aldrig hinner bli riktigt hungrig på dagen. Har funderat på olika orsaker. 1) För mycket mat på natten. Hon ammar 2-3 ggr. 2) För mycket till mellanmål. 3) För stora portioner. När min dotter endast ammade gjorde hon det 5-6 ggr på en dag och nu när hon får mer riktig mat känns det som att det blir så mycket mer mättande än vid bara amning. Min tjej har aldrig varit någon supersnuttare eller särskilt stor i maten. Förstår därför inte hur jag ska lyckas få i henne alla dessa 5-6 mål per dag med god aptit... Eller är meningen att barnet aldrig ska hinna bli hungrigt? En annan sak jag funderat på som kanske hänger ihop med ovanstående. Jag tycker det är svårt att tolka vad hon vill. Jag har inte fått grepp om hur hon visar hunger/mättnad. Hon gör inget knipa-igen-munnen. Hon gnäller lite under hela måltiden precis som att hon vill leka med nåt hon ser på bordet. Hon gapar och äter men verkar otålig. Nån som har nån idé vad det kan bero på? Hur visar era barn hunger och mättnad?
    Jag har faktiskt rönt en LITEN seger idag, får se om det håller i sig. BVC rådde mig att ge henne mer mat som hon kan pilla med själv (jag har varit skraj för bitar då hon kräkts av det och även satt i halsen ordentligt) Men BVC gav ett bra råd, att ge henne bitar hon kan ge sig själv, då det är lättare för barnet om känslan av biten i handen överensstämmer med känslan av en bit i munnen. De sätter inte heller så ofta i halsen om de får ge bitar till sig själv tydligen

Dessutom gav BVC rådet att klicka i lite smör i gröten då vår tjej inte är särskilt tjock (inte underviktig alls,ligger på kurvan,  men en smal tjej, då hon är mycket, mycket aktiv på dagarna...)

Nåja, jag gjorde så i natt att hon fick 200 ml innan hon somnade. Sen gav jag henne VÄLDIGT lite när hon vaknade för ett igen ge en större portion var 3 timme. Hon drack 2,25 x 200 ml istället för 3 x 200 ml... och vaknade sugen på frukost!!

Hon fick smörgås i småbitar med leverpastej, lite fruktpuré, gröt med smör i och ersättning
    Mål 2 blev en halv burk Biff Stroganoff, fruktpuré och ersättning
    Mål 3 blev gröt med smör, smörgås och lite banan + ersättning
    Mål 4 blev en halv burk sötpotatis och kyckling och ersättning
    Mål 5 blev smörgås och gröt med smör och ersättning

Hon har aldrig ätit så mycket på dagen, jag är jätteglad och hoppas det fortsätter. Hon verkade tycka det var kul med smörgås, så vi kör på med det, och hon satte inget i halsen.

Det blev fö inget bråk alls i natt, jag tror inte ens att hon märkte att det blev mindre mat då hon oftast inte vaknar helt utan dricker halvt om halvt i sömnen. Blöjan var inte heller så tung i morse så det måste också känts skönare för henne under natten
  • miniskrutten
    Mmej skrev 2013-10-22 11:38:05 följande:
    Miniskrutten: Ammar du efter måltiderna? Jag erbjuder men J tar bara två sutt så hon vill nog inte ha.. Upplever att amningen är ointressant på dagtid. Upplever du detsamma?

Ammar inte efter måltiderna längre. Lillan äter hela portioner och hon har inte velat amma efteråt. Så har inte heller sett att det behövts, iom att hon ändå äter såpass mycket mat. Hon dricker även vatten till maten. Hon har inte haft ro i kroppen att amma dagtid heller, vilket jag tycker är lite synd. Hade tänkt att ha det som mellis, men hon konstrar bara och släpper bröstet. Så det är nog lite som du upplever med. Kommer att ta tag i nätterna när jag känner att jag och lillan är redo och orkar. Sonen slutade amma på natten vid 7 månader och började då med välling istället nattetid. Vill helst undvika detta ned dottern då det kräver att man går upp m.m. Så ammar nattetid tills jag tror att hon är redo att sluta helt.
  • Aruba

Lite uppföljning, om någon är intresserad av vad som hände Glad. Nu har jag dragit ner hennes matintag på natten till 50 ml (ger henne endast då hon absolut inte kan somna om utan). Hon äter mycket bättre på dagarna, kanske ingen storätare men äter t ex upp nästan hela sin grötportion på morgonen, mot 3-4 skedar innan, en halv burk mat (stor burk) till middag t ex mot kanske 3.4 skedar eller ingenting tidigare,

Hon sover dock mycket längre på dagen vilket får mig att undra om hon sover dåligt på natten? Hon har sovit lite längre pass under natten utan att vakna och i natt ska jag göra försöket att vara HELT utan mat. Hon åt mycket göt till kvällsmat och ersättning på det och hon ska få sova med mig i natt så förhoppningsvis kan hon sova hela natten utan.

Svar på tråden Hur mycket/ofta äter din 8 månaders?