Mmej skrev 2013-10-22 11:13:55 följande:
Min dotter är 7.5 månad och jag känner precis igen mig i vad TS skriver! Vi ska ta fajten på natten till helgen, pappan får ta det och jag sover på soffan. Jag upplever att hon aldrig hinner bli riktigt hungrig på dagen. Har funderat på olika orsaker. 1) För mycket mat på natten. Hon ammar 2-3 ggr. 2) För mycket till mellanmål. 3) För stora portioner. När min dotter endast ammade gjorde hon det 5-6 ggr på en dag och nu när hon får mer riktig mat känns det som att det blir så mycket mer mättande än vid bara amning. Min tjej har aldrig varit någon supersnuttare eller särskilt stor i maten. Förstår därför inte hur jag ska lyckas få i henne alla dessa 5-6 mål per dag med god aptit... Eller är meningen att barnet aldrig ska hinna bli hungrigt? En annan sak jag funderat på som kanske hänger ihop med ovanstående. Jag tycker det är svårt att tolka vad hon vill. Jag har inte fått grepp om hur hon visar hunger/mättnad. Hon gör inget knipa-igen-munnen. Hon gnäller lite under hela måltiden precis som att hon vill leka med nåt hon ser på bordet. Hon gapar och äter men verkar otålig. Nån som har nån idé vad det kan bero på? Hur visar era barn hunger och mättnad?
Jag har faktiskt rönt en LITEN seger idag, får se om det håller i sig. BVC rådde mig att ge henne mer mat som hon kan pilla med själv (jag har varit skraj för bitar då hon kräkts av det och även satt i halsen ordentligt) Men BVC gav ett bra råd, att ge henne bitar hon kan ge sig själv, då det är lättare för barnet om känslan av biten i handen överensstämmer med känslan av en bit i munnen. De sätter inte heller så ofta i halsen om de får ge bitar till sig själv tydligen
Dessutom gav BVC rådet att klicka i lite smör i gröten då vår tjej inte är särskilt tjock (inte underviktig alls,ligger på kurvan, men en smal tjej, då hon är mycket, mycket aktiv på dagarna...)
Nåja, jag gjorde så i natt att hon fick 200 ml innan hon somnade. Sen gav jag henne VÄLDIGT lite när hon vaknade för ett igen ge en större portion var 3 timme. Hon drack 2,25 x 200 ml istället för 3 x 200 ml... och vaknade sugen på frukost!!
Hon fick smörgås i småbitar med leverpastej, lite fruktpuré, gröt med smör i och ersättning
Mål 2 blev en halv burk Biff Stroganoff, fruktpuré och ersättning
Mål 3 blev gröt med smör, smörgås och lite banan + ersättning
Mål 4 blev en halv burk sötpotatis och kyckling och ersättning
Mål 5 blev smörgås och gröt med smör och ersättning
Hon har aldrig ätit så mycket på dagen, jag är jätteglad och hoppas det fortsätter. Hon verkade tycka det var kul med smörgås, så vi kör på med det, och hon satte inget i halsen.
Det blev fö inget bråk alls i natt, jag tror inte ens att hon märkte att det blev mindre mat då hon oftast inte vaknar helt utan dricker halvt om halvt i sömnen. Blöjan var inte heller så tung i morse så det måste också känts skönare för henne under natten