• Anonym (Orkeslös!!)

Vill men vet inte om jag orkar...

Jag och min sambo väntar våran andra gemensamma barn. Har en son på 2 år tillsammans och han har två äldre barn på 11 och 8 år. Jag har ända sen dag ett gillat dom och gjort allt jag kan för att vi ska ha barnen mer. Sambon hade barnen vh fre-sön när vi träffades. 
    Sambon har fortfarande kvar samma jobb tyvär. Alla vill att barnen ska vara här oftare, både vi barnen och barnens mamma. 

Jag hade en liten fundering nu när jag kommer vara hemma och vara föräldraledig igen. Att barnen är har w istället. Sambon kan komma hem ibland under veckorna men då sent på kvällen för att sedan åka tidigt på morgonen igen.

Ena delen av mig vill det då jag som sagt gillar dessa barn väldigt mycket men jag vet ärligt inte om jag kommer orka. Barnen bråkar rätt så ofta, hjälper inte till, tar inte undan sina egna saker, är väldigt trotsiga och skolan ligger i andra sidan stan så då måste jag och barnen skjuta och hämta dom från skolan varje dag. 

Känner att ansvaret ligger på mig om syskonen ska få en bra relation till varandra eller inte. Men det är inte värt att samma amningen igen och bli en trött och slutkörd morsa.

Hur hade ni tänkt i min situation?        

• Svar på tråden Vill men vet inte om jag orkar...
  • Anonym (ibe)

Ansvaret ligger inte på dig. Tanken är fin men verkar som du inser det bli mycket jobb och uppoffring. Barnen kan få bra syskonrelation ändå.

• Anonym (nej)

Det ansvaret ligger helt på din man, om ni ska ha varannan vecka får han anpassa sitt jobb till det helt enkelt.
    Upplägget är väl som det är just på grund av att han jobbar borta?

Din tanke är god att vilja ställa upp för barnen och pappan och få ihop er som familj, men faktum kvarstår ju att han inte kommer vara där ändå. Barnen kan få en jättefin fungerande syskonrelation ändå! Vi har upplägget att min bonus bor i 14-dagarsperioder och han har absolut ingen sämre relation med sin lillebror hos sin mamma, han ville testa själv och det fungerade bra.

Det är en helt annan sak att vara ensam med ansvaret för 4 barn om man "växer in i det" med första barnet, andra och tredje osv. Men att helt plötsligt ha ansvaret för 2 skolbarn extra varannan vecka med en nyfödd det kan bli jättejobbigt eftersom man inte riktigt kan förbereda sig mentalt. Det är ju läxor och kanske aktiviteter också i en vardag, det är ju fullt upp hela tiden från morgon till kväll.

Personligen skulle jag aldrig göra det, då skulle pappan få ändra sitt jobb och vara mer delaktig. 

• Anonym (...)

Men varför skulle barnen bo varannan vecka om pappan inte är hemma något?

• Anonym (m)

du kanske ska vänta med denna ide tills du ser hur det går med den nya bebisen?  Om ni får ett kolikbarn eller så så kan det nog vara skönt för alla inblandade om ni lugnar er lite

• Anonym (mini)

Men barnen är väl hos er för att ha umgänge med pappan. Är inte pappan hemma borde väl Barnen vara hos sin andra förälder särskilt om du innerst inne känner att det blir jobbigt. Tror det tar en sketen ände för er om du gör nåt du inte riktigt vill.

• Ess

Hans två barn har en syskonrelation till varann, era snart två barn kommer att få en syskonrelation. Alla fyra barnen kommer att få en bra relation till varann, även om dom träffas vh.
    Ta dig inte vatten över huvudet, utan njut av dina egna barn.
    Om allt går bra, så kan du ju bjuda hem hans barn till dig under ett par dagar, en vecka. Men ha inget stående schema som är tvingande. 

• Anonym (vänta)

Vänta tills bebisen kommit skulle jag säga. Och tills du hunnit landa i rollen som tvåbarnsmamma.

När du känner att du mår ok efter förlossningen och börjar få in rutiner så kan du ju testa. Men om jag var du så skulle jag inte gå direkt på varannan vecka utan först prova att öka en eller två dagar, ex to-sö eller on-sö. Eller fre-må. Vad som passar, involvera gärna barnens biomamma i "försöket" så har ni större chans att byta dagar efter vad som passar er och barnen.

Men börja att öka litegrann så ni får vänja er vid mer vardag ihop först är mitt tips.

• SupersurasunkSara

Hans tidigare barn är också så pass stora att de gott kan få vara med i diskussionerna kring detta (efter att föräldrarna och du är överens) och då kan de också få veta vad som gäller ang att hjälpa till. De får vara med och bestämma och vet då också vad som förväntas av dem och att om de inte gör det de ska så återgår det till att vara som förut, de är där när pappa är där. Men, som de andra säger, vänta tills du landat i din roll som tvåbarnsförälder.

Svar på tråden Vill men vet inte om jag orkar...