Gravidpenning psykiatrisk öppenvård?
Arbetar på psykosmottagning, med svårt sjuka personer i schizofreni, dubbendiagnoser M.m. De mest vårdkrävande inom psykiatrin, men på en mottagning och inte med inneliggande patienter. Undrar över möjlighet till gravidpenning? Verkar som att vissa fått det beviljat, men inte alla, med liknande anställning... Arbetsbelastningen är hög med stor personalbrist, hembesök, stort antal patienter per dag. Hinner inte ens gå på toaletten vissa dgr pga all stress och tidspress. Då jag är nyanställd känner jag inte patienterna ännu och de känner inte mig. Är nu i v26, magen syns tydligt. Patienterna stirrar ofta på min mage, vissa verkar tycka att det är obehagligt. De stirrar och tittar frågande på mig... De är ju psykiskt sjuka och många kan bli rädda, arga eller paranoida. Många är latent aggressiva när de mår dåligt och många är potentiellt farliga. Trots detta går det ju för det mesta bra, men pga min graviditet och faktumet att jag inte hunnit skapa allians med patienterna jag möter dagligen, och faktumet att jag även måste ta emot mina kollegors patienter när dom e hemma sjuka, vilket ju är vanligt nu under hösten, är jag rädd att jag ska hamna i situation där jag kommer bli utsatt för slag mot magen. Min chef anser inte att den risken finns, men han vill ju ha mig kvar så nära BF som möjligt pga rådande personalbristen... Tidigare har jag arbetat på slutenvårdsavdelning, akutpsyk, och där beviljas ofta gravidpenning. Men vad gäller här? någon som vet? Jag ska till läkare i nästa vecka pga utmattning till följd av den höga arbetsbelastningen, stressymtom såsom utmatthet, hjärtarytmier M.m. Men tänker att gravidpenning kanske är ett alternativ om inte sjukskrivning godkänns av FK... Kommer inte orka arbeta i detta tempo så länge till. Och omplacering är inte möjlig, däremot hade det kanske underlättat om min chef höll med om att arbetet är riskfyllt, eller är det helt och hållet FK som avgör det? Jättetacksam för råd och erfarenheter!