• Anonym (vik)

Yrkesrelaterade arbeten inkluderade i 240-dagarsregeln trots ej i rak följd. Skydd under studietid?

Om man heltidsvikarierar 2-3 månader yrkesrelaterat, sedan studerar färdigt en termin. Parallellt med studierna ett yrkesrelaterat timvik. den sista halvan av terminen, 1-2 månader. Sedan fortsättning hos samma arbetsgivare, som för timvikariatet, med vidare långtidsanställning (över 6 månader) hos den arbetsgivaren. Inkomster når över 82.100kr både under de 2-3 månaderna för sig och långtidsanställningen för sig. Avsikten är hela tiden att fortsätta jobba inom samma yrke.

Är det möjligt att inkludera det yrkesrelaterade heltidsvikariatet, på 2-3 månader, före studieterminen i 240-dagarskravet? Kan man inkludera det yrkesrelaterade timviket som sitter ihop med fortsatt anställning hos samma arbetsgivare, i 240-dagarskravet? Ena, bägge eller inget av dem?

Vänliga hälsningar            

• Svar på tråden Yrkesrelaterade arbeten inkluderade i 240-dagarsregeln trots ej i rak följd. Skydd under studietid?
  • Försäkringskassan

Hej!

240 dagars villkoret är väldigt komplext och vi kan bara svara generellt med den informationen du angivit. För att få ett konkret beslut behöver du skicka in underlag som styrker hur du har arbetat.

Generellt kan du uppfylla 240 dagars villkoret genom den anställningen du fått som du kallar "långtidsanställning" om du hinner arbeta i mer än 240 dagar innan barnets beräknade födsel eller faktiska födelse.

Hälsningar
    Agda, handläggare 

• Anonym (vik)

Hej,

det var inte riktigt det jag frågade efter. (Jag förstår att om man hinner jobba 240 dagar i långtidsanställningen så uppfyller jag man med säkerhet 240-dagarsvillkoret.)

Det jag undrade var ifall man skulle kunna uppfylla 240-dagarsvillkoret med hjälp av att inkludera ngn av de andra två jag beskrev ovan, ifall man inte skulle hinna arbeta 240 dagar i heltidsanställningen på långtid i sig innan födsel, men ju har arbetat just innan i ett timvikariat hos samma arbetsgivare samt föregående en studietermin arbetat yrkesrelaterat på heltid äv. då.

• Försäkringskassan

Hej!

Som vi tidigare svarat kan vi endast ge generella svar i det här forumet. För att du ska få ett korrekt svar måste vi ha de underlag som krävs för ett ställningstagande. Skicka in arbetsgivareintyg för de arbeten du haft tidigare. Först med detta som underlag kan man fastställa din kommande föräldrapenning.

Hälsningar
    Molly, handläggare

Svar på tråden Yrkesrelaterade arbeten inkluderade i 240-dagarsregeln trots ej i rak följd. Skydd under studietid?