• Traallan

Spyr när hon ammats

Ja alla barn spyr, det vet jag också!

Min dotter har aldrig varit nån som spyr mycket förut, när jag bara ammade.
    Idag äter hon gröt, mat och sånt också och älskar det!
    Äter allt och mycket. Vartannat mål ammas hon och efter varje gång spyr hon massor. Vid minsta rörelse spyr hon!
    Detta är helt nytt för oss.
    Hon spyr aldrig av vanliga maten.

Sen en sak till.
    Jag har väldigt mycket mjölk och igår kväll så hade inte dottern ätit på tutten på länge så de vart så fullt att jag pumpade ut.....kom ut 100ml "vatten". Väldigt tunt nästan ofärgat.
    Har jag bara vatten i tuttarna!

Tacksam för råd!   

• Svar på tråden Spyr när hon ammats
  • Ema86

är hon tillräckligt stor för att sluta amma kanske? då slipper du bekymmret.

eller kanske äter för mycket? pumpa ur o ge flaska o se hur mycket hon äter typ.   

• JanaN

Nej, du har inte vatten i tuttarna. Det är ingen fara. Hon får nog bara i sig mer än vad magen klarar av just nu, det går säkert väldigt fort eftersom du har så mycket mjölk. Prova att amma lite mer sällan och kortare stunder en period så lugnar det ner sig. Sluta inte amma om du inte vill, det är jättefint att kunna amma sitt lite större barn och extremt praktiskt när de är sjuka eller när man är ute och reser.

• skogsvitter

Förmodligen har tillgången inte hunnit justera sig till hennes låga efterfrågan helt enkelt. Hon får i sig för mycket när hon ammar. Du kan pumpa ut innan om du vill undvika att hon kräks.

Angående att det ser vattnigt ut så är det ju alltid så det är, förmjölken är alltid vattnig. Men det märks tydligast skillnad när du har mycket mjölk och när det gått lång tid sedan senaste amningen. Ammar man ofta är det vanligtvis mer blandat och inte lika tydligt vad som är förmjölk och fetmjölk. Förmjölken är mycket laktosrik, och kan vara påfrestande för magen om hon inte samtidigt får i sig den feta mjölken också. Därför kan det vara bra att pumpa innan amning när man har överskott.

• JanaN

Om man kan klara att inte pumpa ut så minskar mjölkproduktionen snabbare (men jag förstår om man behöver).

• Traallan

Jag ammar gärna henne ett tag till.
    Som det är nu tycker jag är bra, hon äter gröt morgon och kväll och ett mål mat mitt på dagen. O däremellan ammas hon. Kväll, natt och morgon alltid amning.
    Problemet är att jag har mycket mat och jag önskar det lugnade sig lite....
    Börjar jag pumpa lite innan och mellan matningarna så ökar ju produktionen!!

Jag tycker inte att hon äter så fort så det ska vara därför hon spyr, då borde hon inte spy hela tiden i en halvtimme.

Pumpa ut och se hur mycket hon äter har vi provat och hon slutar inte självmant....en mycket matgalen sak!
    Hon äter tills det är slut.

Tack för svar          

• Traallan

Skogsvitter:
    Ang detta med förmjölk och så.....jag pumpade ju ut 100ml och det var bara vatten. Hur mycket förmjölk är det?
    Känns ju som 100ml på ett bröst...så mycket tror jag inte dottern äter.  

• läkarstudent
    Traallan skrev 2013-10-17 19:03:57 följande:
    Skogsvitter:
    Ang detta med förmjölk och så.....jag pumpade ju ut 100ml och det var bara vatten. Hur mycket förmjölk är det?

Men hur ser mjölken hon spyr upp ut då? Om den ser ut som vanlig mjölk så är det ju det hon får i sig.
    This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
  • skogsvitter
    Traallan skrev 2013-10-17 19:03:57 följande:
    Skogsvitter:
    Nej antagligen får hon ju bara i sig förmjölken i dagsläget, det var det jag menade. Det är vanligt att det blir så när man har för mycket mjölk. Då måste man helt enkelt pumpa bort den första förmjölken, produktionen ökar inte bara för att du pumpar ur det värsta! Den kommer fortsätta minska, men det kan ta lite längre tid om du helt ska sluta. Men bättre det än att riskera mjölkstockningar och en bebis som kräks varje gång, eller?

Det är också vanligt att man behöver blockamma om man har överproduktion. Jag vet dock inte hur det skulle kunna tänkas fungera för dig eftersom du ammar så pass sällan. Att blockamma innebär att du ammar på samma bröst två eller flera gånger i rad. Men som sagt, jag skulle tro att det inte gör någon större skillnad när det ändå är så långt mellan amningarna.
  • Traallan

Det som kommer upp är också tunt.....

Jag kör på så får vi väl se! Ungen går upp i vikt och så så inget att vara orolg för egentligen, men tråkigt att hon ska spy! 

Svar på tråden Spyr när hon ammats