Ersättning vid försenat flyg?
Undrar om ngn vet hur stor ersättning man kan få när flyget hem var försenat med mer än 24 timmar?
Vi flög hem från Rhodos och skulle ha jobbat på måndagen.
Tacksam för svar
Undrar om ngn vet hur stor ersättning man kan få när flyget hem var försenat med mer än 24 timmar?
Vi flög hem från Rhodos och skulle ha jobbat på måndagen.
Tacksam för svar
ta kontakt med ditt resebolag, det ska finnas regler för vad för slags ersättning man ska få och hur man i så fall får ut det.
Alla bolag har olika regler som jag förstår. så det är svårt att säga exakta summor.
vilket bolag flög ni med o när skulle ni ha flugit enligt bokning?
Flög hem från Rhodos i söndags o vårt flyg gick som det skulle - flög kl 14 i söndags. Med Vingresor /Thomas Cook
Var det en paketresa, d.v.s. att flyg och hotell var bokat tillsammans? Har lite betydelse för det är olika regler inom EU beroende på. Om du har betalat större delen av din resa med Visa eller Mastercard så finns det försäkringar kopplat även till dessa korten som du bör kolla upp. Har ni hemförsäkring kan det också finnas ersättningar att få ut därifrån, tror dock inte man får ut från mer än en försäkring så kolla vad som är förmånligast i så fall och sen kan de ju ersätta olika saker med som gör det möjligt att få ut ersättningar för olika delar från båda.
Du har rätt på upp till 6000 kronor om jag minns rätt. Blev själv försenad och tog hjälp av Svensk Flyghjälp (www.svenskflyghjalp.se) och fick min kompensation på så sätt. Men det är lata vägen om man inte orkar göra pappersarbetet själv.
Det finns flera olika sätt att få ersättning.
Dels finns det ersättningar som EU beslutat. De gäller oavsett om du har annan försäkring.
Jag har blivit rejält försenad både med charterflyg och regulärflyg. På reguljärflyg (med seriösa bolag som SAS) fick vi pengarna tillbaka på nolltid enligt EU's riktlinjer.
Med Ving (och Thomas Cook) var det värre. Jag tror Thomas Cook leder svarta listan över bolag som inte följer Allmäna Reklamationsnämndens rekommendationer. De hänvisar till att deras bas är i Danmark och yalla yalla... Vi iddes inte driva något mot dem vad gäller ersättning enligt EU's regler.
Oftast finns det ersätting att få via reseskyddet i hemförsäkringen. Du behöver då ett förseningsintyg från Ving när du skadeanmäler och de kan du hämta på deras hemsida. Det fungerade även för charterresor, även om förseningen behövde vara ganska rejäl för att försäkringen ska kicka in (minst 6 timmar om jag inte minns fel).
Har du betalat resan med kort kan du ha ersättning att hämta.Även här behöver du ha förseningsintyg från flygbolaget. Här har jag fått ersättning både för försening av person och föresenat bagage och det har fungerat väldigt bra. Inga jättesummor i ersättning men lite plåster på såren trots allt.