Pentagram skrev 2013-10-21 13:20:08 följande:
Varför skulle kvinnorna acceptera att männen bestämde över deras kroppar? Du argumenterar för att kvinnor inte skall få bestämma över sina egna kroppar helt och hållet för de skulle minsann inte gilla om männen istället bestämde över deras kroppar helt och hållet?
"Hej, Kalle. Den där glassen du köpte, du borde inte äta den själv för DU skulle inte gilla om JAG tog och åt upp den. Därför borde du ge mig halva." Seriöst?
Naturligtvis skall inte män ha något särskilt att säga till om när det gäller kvinnors kroppar, liksom kvinnor inte har något särskilt att säga till om MÄNS kroppar. Du får ingen särskild bestämmanderätt över någon för att du har släktskap med ett foster i dem. Vill män inte bli föräldrar så ser de naturligtvis till att skydda sig. De kan ju för i jösse namn inte framhålla att så länge de inte vill ha barn så behöver de inte själva bekymra sig om preventivmedel utan kan kräva att en tjej som blir gravid måste ta abort. Vad är DET för slags jämlikhet?
Vad gäller sex och följande barn så bör män helt enkelt se det som så att det är en niomånaders fördröjning mellan utlösning och födsel. Under de där nio månaderna behöver de inte göra något särskilt och därefter tar föräldraansvaret vid.
Fast nu argumenterade jag inte för att män ska bestämma över kvinnors kroppar, jag sade bara att det vore intressant att se hur det skulle låta om kvinnor inte fick bestämma över sina kroppar. Självklart ska de få göra det, tvångsaborter är inget jag förespråkar,
MEN en man som inte vill bli far ska kunna slippa det på annat vis. Inget ansvar, inget underhåll, ingen arvsrätt. "Juridisk abort" som en del kallar det. Det skulle inte innebära något ingrepp på kvinnans kropp.
Jag har ingenstans skrivit att män ska kunna kn*lla runt utan skydd och sedan frånsäga sig allt ansvar, du behöver jobba på din läsförståelse lite. I den här situationen har bägge gjort fel som inte använde sig av skydd, men nu är ju tjejen gravid och då ska hon inte kunna tvinga mannen att bli far om han inte vill. Hon kunde också ha använt skydd, vet du.
Vad är det för slags jämlikhet vi har i dag, där en man antingen kan tvingas bli far mot sin vilja, eller tvingas uppleva att en kvinna dödar hans barn? Ingen alls, naturligtvis. Men ojämlikheten är till kvinnans fördel och då ska vi inte tala om den utan bara låta det fortgå.
Pentagram skrev 2013-10-21 13:22:09 följande:
Om han inte ville ha barn borde han inte skaffat ett. Killar vet hur barn blir till, också, de är fullt medvetna om att de tar en risk att bli föräldrar när de har sex och de får naturligtvis ta konsekvenserna av detta.
Bra! Då säger du förstås samma sak till alla kvinnor som gör abort? "
Ville du inte ha barn skulle du inte ha skaffat ett, föd ungen och tig!" ?
Men tjejer i allmänhet vet väl inte hur barn blir till, antar jag...