• pelo

Nystartat företag - hur rapportera fp

Jag har två barn, födda 2011 och 2012, är hemma på heltid från mitt ordinarie jobb på heltid. Är dock tränare i en ideell förening 1dag/vecka. Sedan några månader driver jag ett handelsbolag, har en anställd och förfrågningarna på att köpa tjänster från mitt företag ökar. Om jag vill jobba i mitt företag, låt säga 1 dag/vecka, finns det någon regel på hur mucket jag låste tjäna/ta ut i lön för att i te behöva ta ut någon fp den dagen? Min SGI är ju skyddad då jag har 3 barn födda inom 3 år, när sista barnet nu kommer i december behöver jag ju inte plocka ut några få dagar alls under barnets första år. Finns det några klurigheter kring detta som jag bör ta hänsyn till? Mitt mål är att kunna spara så långa dagar som möjligt till senare.

• Svar på tråden Nystartat företag - hur rapportera fp
  • Försäkringskassan

Hej!

Vi kan endast svara rent generellt här i detta forum, du kan kontakta vårt Kundcenter om du vill har specifika svar på dina frågor

För att behålla sin sjukpenninggrundande inkomst från barnets ettårsdag krävs att man:

inte arbetar alls och tar ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka arbetar mindre än före barnets födelse och tar ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid Så om du arbetar en hel dag så måste du täcka upp med föräldrapenning till den veckoarbetstid som din årsarbetstid är baserad på, och det är arbetad tid som räknas, inte vad man tjänar.

Om du var gravid på nytt när yngsta barnet var 1 år och 9 månader så behåller du samma föräldrapenning också efter barnets tvåårsdag även om den sjukpenninggrundande inkomsten sänks.

Hälsningar
    Gerd, handläggare 

Svar på tråden Nystartat företag - hur rapportera fp