Ni med barn med celiaki...
Min dotter är 8 år. Har haft problem med magen sen hon började äta som liten. Hon var antingen förstoppad eller hade diarré, magknip, kräkningar i bland till följd , eksem, mörka ringar runt ögonen, blek, sömnproblem, trötthet, huvudvärk etc. Listan kan göras lång. Hon har astma, pälsdjursallergi och har påvisat mkt antikroppar på mjölk för 3 år sedan vid en födoämnesscreening. I samband med det skickades en remiss till barnmott och där tog man pricktest som inte påvisade nått och då sa dom att hennes eksm INTE beror på mjölken så vi kunde börja ge det igen trots de höga värdena antikroppar. Situationen blir bara värre och värre med sömn, trötthet, magont etc så jag bokade en ny tid till hälsocentralen. Där ville läkaren göra ett test för celiaki (transglutaminas) då INGEN NÅGONSIN) tagit det under alla dessa år med problem. För en vecka sedan ringde läkaren och berättade att hennes transglutaminasprov som ska ligga under 7 ligger på 97! Nu har vi fått ny remiss in till barn. Min fråga är, gör de alltid tunntarmsbiopsi? Läste nämligen en artikel på jobbet att om TGA-provet påvisar mer än en tiodubbel stegring så är det så säkert att det är celiaki så en gastroskopi ej behöver göras. Hur har ni fått göra och hur fick ert barn diagnosen?