• Anonym (ledsen)

fortfarande gravid efter abort

Jag genomgick en medicinsk abort för ca 5 veckor sen. I veckan skulle jag på efterkontroll och samtidigt sätta in en spiral. Istället gjorde jag ett positivt graviditetstest. Sen fick jag göra ett ultraljud som visade att aborten inte hade funkat, jag bär på ett 14 veckors foster.
    Jag har mått så dåligt och varit så ledsen men har beslutat mig för att slutföra aborten. Under de 5 veckor som gått sen min ickefungerande abort så har jag aldrig ångrat mitt beslut. Men jag är så rädd för att göra aborten. Har läst så mycket hemska berättelser om aborter som sker så här sent.
    Så nu undrar jag bara om det finns någon tröst att få? Jag förstår att det är en hemsk upplevelse men finns det någon därute som har gått igenom det här som kan ge mig lite hopp om framtiden? Snälla? 

• Svar på tråden fortfarande gravid efter abort
  • Anonym (sen abort)

Jag har gjort en sen abort i v 16+0. 
    Det värsta var känslorna efteråt, mitt psyke och att jag ångrade mig men om du är säker på din sak så gör det som känns bäst för dig.
    Jag ångrade mig men ändå inte för att jag levde på soc, pappan var som ett barn och jag mådde psykiskt dåligt.
    Ångrar mig men ändå inte med tanke på vad jag hade för förutsättningar, speciellt med mitt mående.

Idag mår jag  mycket bättre, är starkare i mig själv, har lön och kan se att jag gjorde rätt val hur ont det än gjorde.

Om du vill veta hur det gick till kan jag berätta om du vill?

Jag hade dock otur och fick det läskigt i slutet men själva förlossningen gick lugnt.

• Anonym (sen abort)

Fast idag känns det extra... som Thotis90 ska jag få utredning om barnlöshet efter att jag får missfall efter missfall då jag inte verkar kunna behålla mina graviditeter idag.
    Tror inte det har med aborten att göra alls men det gör extra ont 

• Thotis90
    Anonym (sen abort) skrev 2013-10-19 12:59:17 följande:
    Fast idag känns det extra... som Thotis90 ska jag få utredning om barnlöshet efter att jag får missfall efter missfall då jag inte verkar kunna behålla mina graviditeter idag.
    Tror inte det har med aborten att göra alls men det gör extra ont 
    Jag tror absolut att aborten är en bidragande orsak till min barnlöshet då jag har försökt bli gravid med två män efter aborten och det har inte varit några fel på någon utan dem - inte mig heller. Det är den enda förklaringen jag har då den graviditeten blev till väldigt snabbt. Nu har vi försökt i snart 2 år utan resultat. 

Jag känner dessutom fler som är i samma situation som mig = som har gjort en sen abort och som sen inte har blivit gravida igen. 
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Anonym (..)

Beklagar TS för den ofullständiga aborten. Och beklagar alla knasiga svar du får här, med pekfingrar o annat. Du har redan fattat ett beslut om att du vill göra en abort, du har redan genomfört den. Det är ju knappast ditt fel att den inte fungerade. Fullfölj din abort, om det känns rätt. Det kommer att gå bra. Ja, det är jobbigt att genomföra en abort när fostret är så stort - men det går bra. Det gör ont, både fysiskt och psykiskt. Ta hjälp av kurator om du behöver. Men det är klart att det går. Prata med din barnmorska. Be henne förklara exakt hur det går till. Jag hoppas det går bra för dig. Kram

• Anonym (Behåll)

Tror inte du ska göra abort pga rädsla.. läste just en underbar historia om en tjej som blev gravid under cellgiftsbehanfling som fick ett överlevande och friskt barn, det är bra mycket starkare än abortmedicinen du stoppade i dig. Tror du kommer ånga dig.

• strumpan123
    Thotis90 skrev 2013-10-19 13:07:17 följande:
    Jag tror absolut att aborten är en bidragande orsak till min barnlöshet då jag har försökt bli gravid med två män efter aborten och det har inte varit några fel på någon utan dem - inte mig heller. Det är den enda förklaringen jag har då den graviditeten blev till väldigt snabbt. Nu har vi försökt i snart 2 år utan resultat. 

Jag känner dessutom fler som är i samma situation som mig = som har gjort en sen abort och som sen inte har blivit gravida igen. 
    äh varför ska jag vara anonym för...(sen abort)
    Va?? Tanken har ju slagit mig men att flera har svårt efter visste jag faktiskt inte.
    Jag har försökt bli gravid i 1½ år. Kan bli gravid men bebisarna dör tidigt. Är nu gravid för 5.e gången och får veta på måndag om den lever.
    Skulle precis få utredning när jag fick plus. 
  • Thotis90
    strumpan123 skrev 2013-10-19 13:25:57 följande:
    äh varför ska jag vara anonym för...(sen abort)
    Va?? Tanken har ju slagit mig men att flera har svårt efter visste jag faktiskt inte.
    Jag har försökt bli gravid i 1½ år. Kan bli gravid men bebisarna dör tidigt. Är nu gravid för 5.e gången och får veta på måndag om den lever.
    Skulle precis få utredning när jag fick plus. 
    När jag pratade med en kurator inför aborten så garanterade hon att jag inte skulle få svårt att få barn sen... Ja, vi ser ju hur det gick med det (var 18 år när jag gjorde aborten).
  • Anonym (s)

Vad hjälper er ( Thotis och strumpan123) diskussion TS? Varför sitter ni och skrämmer upp henne om barnlöshet? Skäms på er! 
    Den diskussionen hör inte hemma här. 

• strumpan123
    Thotis90 skrev 2013-10-19 13:42:12 följande:
    När jag pratade med en kurator inför aborten så garanterade hon att jag inte skulle få svårt att få barn sen... Ja, vi ser ju hur det gick med det (var 18 år när jag gjorde aborten).
    Fy fan, ja hade man vetat vad man vet idag så hade allt kanske sett annorlunda ut.
    Jag skulle fylla 23, bara lite mer än tre år sedan. 
    Gjorde en tidig abort strax innan jag fyllde 18 också. 
    Fick mf med en kille innan min nuvarande också och han trodde det var fel på honom men har ju fått veta nu att det är mig det är fel på.
  • Thotis90
    strumpan123 skrev 2013-10-19 13:56:20 följande:
    Fy fan, ja hade man vetat vad man vet idag så hade allt kanske sett annorlunda ut.
    Jag skulle fylla 23, bara lite mer än tre år sedan. 
    Gjorde en tidig abort strax innan jag fyllde 18 också. 
    Fick mf med en kille innan min nuvarande också och han trodde det var fel på honom men har ju fått veta nu att det är mig det är fel på.
    Vi har fått besked om att det inte är fel på varken mig och sambon, vilket är skönt. Dock väldigt frustrerande med tanke på att det nu inte finns någon förklaring till vår situation (därav jag misstänker att aborten kan vara boven). 

Förövrigt så tycker jag bara att det är bra om TS ser det här, inte för att vi vill skrämma henne (det var aldrig tanken) utan för att hon skall vara medveten om att det finns risker med en abort.
  • Anonym (ingen ånger)
    Anonym (ledsen) skrev 2013-10-18 12:27:43 följande:
    Tack för att du förstår att jag faktiskt redan mår dåligt.
    Ni andra som bara vill moralpredika mot abort och få mig att må ännu sämre kan gå och skriva av er någon annanstans för ni har uppenbarligen inte en aning om hur otroligt jobbigt det här är. Jag förstår inte hur man kan vara så otroligt okänslig...
    Största anledningen till att jag väljer att göra abort igen är att jag vet inte hur den första aborten har påverkat fostret. Jag klarar inte ens av tanken på att gå och vara orolig resten av graviditeten för att någonting ska ha gått fel. Och att sen kanske få ett barn med någon typ av missbildning eller funktionsnedsättning och vara tvungen att leva med att det är mitt fel.
    Nä abort känns som det enda alternativet. Det jag var ute efter var någon typ av stöd. Någon som kanske har gått igenom en abort och kanske ändå mått bra efteråt. Inte fler skräckhistorier
    gjorde en abort får nåt år sen och har aldrig ångrat den. kände verkligen att jag skulle gå under om jag behöll så det blev en abort. tänker på det nån gång då och då men känner aldrig nån ånger
  • Anonym (ledsen)

Stöd eller inte, idag tog jag den första tabletten. På måndag ska jag slutföra aborten. 
    Jag önskar att jag kunde lägga mig och sova i några dagar och vakna upp ur den här mardrömmen. 

• Lilla Fjun
    Anonym (ledsen) skrev 2013-10-19 20:18:20 följande:
    Stöd eller inte, idag tog jag den första tabletten. På måndag ska jag slutföra aborten.  Jag önskar att jag kunde lägga mig och sova i några dagar och vakna upp ur den här mardrömmen. 

Bra beslut TS!! Självklart ska du genomföra aborten! Du har ju redan bestämt dig för abort (och genomfört den). Abortmedicinen du tog tidigare kan ha skadat ditt foster och hur skulle du kunna leva med att veta att du skadat ditt eget barn som kan födas med missbildningar och handikapp? Vem skulle våga chansa? Att behöva leva med det på sitt samvete är långt värre än att göra abort!! Det är alldeles för sent för att diskutera abort eller inte. Det beslutet fattades för länge sedan och det har alla moraltanter på FL inte med att göra. Nu kan vi bara stötta TS och uppmuntra henne för ett ansvarsfullt beslut!!
  • Anonym (X)
    Stöd eller inte, idag tog jag den första tabletten. På måndag ska jag slutföra aborten. 
    Jag önskar att jag kunde lägga mig och sova i några dagar och vakna upp ur den här mardrömmen. 
    Jag ska tänka på dig.

Jag har gjort tre aborter och är varken en empatilös jävel eller traumatiserad av det inträffade.

Du ångrar ju inte ditt beslut, det är det viktiga.

Det som hände hade inget med gud att göra eller att fostret kämpar. Det var en tablett som inte funkade, av slump eller biologi. Att säga att du inte ska göra abort för att det på något sätt är ödet är lika vrickat som att om man skulle säga till en levande person (alltså inte ett foster) med cancer att låta sig dö för det är meningen, om den första sortens cellgifter inte fungerar.

• Anonym (C)
    Anonym (X) skrev 2013-10-19 21:39:46 följande:
    Jag ska tänka på dig. Jag har gjort tre aborter och är varken en empatilös jävel eller traumatiserad av det inträffade. Du ångrar ju inte ditt beslut, det är det viktiga. Det som hände hade inget med gud att göra eller att fostret kämpar. Det var en tablett som inte funkade, av slump eller biologi. Att säga att du inte ska göra abort för att det på något sätt är ödet är lika vrickat som att om man skulle säga till en levande person (alltså inte ett foster) med cancer att låta sig dö för det är meningen, om den första sortens cellgifter inte fungerar.

• Anonym (ledsen)

Ni som har skrivit de senaste inläggen tack så mycket. Det känns skönt att veta att det finns några människor därute som faktiskt förstår.

• Anonym (..)
    Det kommer att gå bra i morgon. Jag håller tummarna för dig att det går lätt och smidigt och inte gör så ont.

Jag har själv gjort en abort sent. Men situationen var helt annorlunda än din. Det var ett planerat barn, men barnet var så sjukt att vi fick göra en abort i v 18. Det gjorde ont, fysiskt tänker jag då. Men du är i v 14, fostret är mkt mindre - jag tror det kommer att gå smidigt för dig. 

En jobbig upplevelse oavsett för dig! Ta hand om dig och ta hjälp av kurator eller någon annan bra om du behöver. Hoppas du kan sova gott i natt så att du är utvilad i morgon. Lycka till! 
Svar på tråden fortfarande gravid efter abort