• Zanah

Tvillingar - Vilken SGI-nivå gäller för de 20 första dagarna?

Hejsan!

Min sambo har fått sin SGI-nivå sänkt för sin sjukpenning och den tillfälliga föräldrapenningen. Men föräldrapenningen är skyddad och ligger kvar på en högre nivå. Nu när vi väntar tvillingar och snart ska ta ut de första 20 dagarna, vilken nivå beräknas de på? Är det detsamma som tillfällig föräldrapenning eller går det som "vanlig" föräldrapenning? 

Vi kommer till att börja med ansöka om föräldrapenning båda två då det som sagt är tvillingar. Jag har redan gjort en anmälan. När min sambo anmäler och ansöker om de första 20 dagarna, räknas det som en ansökan så att han sedan kan börja ta ut föräldrapenning eller måste han göra en separat anmälan för ordinarie föräldrapenning som ska tas ut?

• Svar på tråden Tvillingar - Vilken SGI-nivå gäller för de 20 första dagarna?
  • Försäkringskassan

Hej Zanah!

Tillfällig föräldrapenning i samband med barns födsel (10+10 dagar för tvillingar) betalas ut enligt den sjukpenninggrundande inkomsten.

Anmälan om tillfällig föräldrapenning och vanlig föräldrapenning hör ej ihop. Den andra föräldern måste både anmäla och ansöka om han ska ta ut vanlig föräldrapenning efter de 20 dagar han har i samband med barns födsel.

Hälsningar

Agda, handläggare

Svar på tråden Tvillingar - Vilken SGI-nivå gäller för de 20 första dagarna?