• blippetiblopp

Vad tänker du när du ser mig amma min tvååring på stan?

Jag är såklart diskret. Man ser inte mer än vad man ser på den här bilden. (Det är inte jag på bilden, hittade den på bloggen At Mother's Breast.)

Vad tänker du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-20 11:35
    Efter ett par dagar kan jag konstatera att trots att det verkar finnas en del negativa åsikter, så är de allra flesta (ungefär 70%, lite grovt räknat) positiva. Det är ju jätteroligt att se!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-23 12:28
    Jag måste säga att bland de negativa åsikterna så är de enda som gör mig riktigt ledsen och upprörd de som på något sätt insinuerar att det skulle vara incestuöst att amma. Det är det inte!

Jag blir inte kåt av att amma, och jag gör det inte för att få sexuell njutning. Mina bröst är inte sexuella för mitt barn. De är sexuella för min man, på samma sätt som min mun och mina händer kan vara sexuella för honom. Betyder det att jag inte kan klappa mitt barn på huvudet eller ge det en puss bara för att "verktygen" jag använder i vissa sammanhang kan ses som sexuella?

En normal relation mellan en mamma och ett barn är kroppslig men inte sexuell. Det är därför det inte är incestuöst att t.ex. smörja in mitt barns kropp med kräm, även om det skulle vara sexuellt att utföra samma handling med någon som var vuxen.

Ni som påstår att det är incestuöst, är det då också incestuöst att föda vaginalt? Jag menar, barnet rör ju tillochmed G-punkten på vägen ut, låter ju jättesexigt! Tycker i sådana fall att det är vidrigt med alla dessa vaginalfödande pedofilkvinnor som väljer att utnyttja sina barn på det sättet. Skämmes, ta mig tusan!
  • Svar på tråden Vad tänker du när du ser mig amma min tvååring på stan?
  • malzac
    Pistou skrev 2013-10-23 22:08:58 följande:
    ...för det kan vi väl komma överens om att den som uttrycker äckel och avsky inför små tvååringar som blir ammade egentligen bara är fördomsfull.

En tvååring som blir ammad gör precis samma sak som den har gjort ända sedan födseln (men kan OCKSÅ tycka om att äta banan!). Och det är inte för att det lilla barnet har lärt sig att be om att få bli ammad med egna ord eller börjat gå med stultande steg som amningen plötsligt blir äcklig och pervers. Det är för att det moderna samhället har lärt oss att kvinnokroppen och kvinnans bröst först och främst är objekt som ska (ut)nyttjas i sexuella sammanhang.

• blippetiblopp
    ...för det kan vi väl komma överens om att den som uttrycker äckel och avsky inför små tvååringar som blir ammade egentligen bara är fördomsfull.

En tvååring som blir ammad gör precis samma sak som den har gjort ända sedan födseln (men kan OCKSÅ tycka om att äta banan!). Och det är inte för att det lilla barnet har lärt sig att be om att få bli ammad med egna ord eller börjat gå med stultande steg som amningen plötsligt blir äcklig och pervers. Det är för att det moderna samhället har lärt oss att kvinnokroppen och kvinnans bröst först och främst är objekt som ska (ut)nyttjas i sexuella sammanhang.
    Jättebra och fint skrivet!
  • keron

• Flickan och kråkan

Jag tycker att diskussionen kring bröst och amning kontra sexualitet här är rätt intressant/märklig. Nu har jag inte långtidsammat utan amningen har fasat ut sig själv strax efter året med mina (ammar gärna trean längre nu om han vill), men om något så tycker jag att just amningen har gett mig en oerhört mycket sundare syn på min egen kropp och inte minst min egen sexualitet. Inte alls så att barnens och deras amning berövat mig eller sambon på sexualiteten. För oss har inte brösten som "barnens" på något sätt stått i motsatsförhållande till att vara mina och sambons vid vår intimitet. Är det bara jag som känner så?

Känns lite märkligt när några poängterar att tuttarna ska ges tillbaka till mannen (???). Nu är och har de i och för sig alltid varit mina, men sambon har liksom aldrig blivit av med dem . Märkligt resonemang. Får väl tillägga då att inte sambon heller har känt sig undanskuffad från "de mina" pga ammande barn. 

• keron
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-24 09:40:11 följande:
    Känns lite märkligt när några poängterar att tuttarna ska ges tillbaka till mannen (???). Nu är och har de i och för sig alltid varit mina, men sambon har liksom aldrig blivit av med dem . Märkligt resonemang. Får väl tillägga då att inte sambon heller har känt sig undanskuffad från "de mina" pga ammande barn. 
    Håller med. Mina tuttar har aldrig varit mannens, och kommer aldrig att vara det heller. Så han har då definitivt aldrig blivit av med dem   När jag ammar är de barnets, resten av tiden är de mina. Bara mina. Han har aldrig haft tillgång till dem vare sig jag ammat eller ej.
  • LadyBond
    malzac skrev 2013-10-23 15:23:26 följande:
    Jag vill bara förtydliga att WHO rekommenderar helamning till 6 månader, men amning till 2 år eller längre. I övrigt håller jag med dig i det mesta.
    Du har rätt! (Tack, jag utgick från minimum-där många slutar.)
    Hört ryktas om att det ska skäras ner till 4 månader för de mammor som INTE kan amma mår så dåligt.
    Vilket är helknasigt eftersom normen är satt för barnens bästa och inte för moderns bästa.
    Pistou skrev 2013-10-23 21:41:01 följande:
    Jag tycker att LadyBond ger en väldigt bra redogörelse här ovan. Kan inte citera på mobilen, men tummen upp, verkligen!

Vad som stör mig hos alla "äckligt-pedofilvarnings-tyckare" är ju att deras åsikter helt baseras på känsla. Men eftersom erfarenhet av långtidsamning saknas helt hos denna grupp, kan man ju inte heller begära att de nånsin ska få någon förståelse. Den som på egen hand (med god hjälp av konsensuskultur, normer och påtryckningar från omgivningen) avslutar amningen i förtid (för det är det ju om man som de flesta i Sverige avslutar efter endast 6 månader), kommer man aldrig att få någon insikt i att en längre amningsperiod är något fullkomligt naturligt och varken äckligt eller frånstötande på något sätt.

Vad däremot många (troligtvis flera av dessa tyckare) vittnar om, är hur svårt de har haft att avsluta amningen rent känslomässigt. De har ångest inför den kommande avvänjningen, de "sörjer" och känner sig ledsna, osv. Detta är naturens sätt att meddela att det är alldeles för tidigt att avsluta amningen.

Jag minns hur jag själv, innan jag fick barn, tyckte det var helt sjukt att det fanns föräldrar som samsov med sina barn. Denna uppfattning fick jag omvärdera helt i och med ankomsten av mina egna barn (de två stora tills de var tre, och minstingen som nyss fyllde två gör det fortfarande). Vem sjutton var jag (undrar jag nu) som så förmätet hade åsikter om något jag uppenbarligen inte hade en susning om?!! Som tur var fällde jag inga kommentarer om det öppet, men i mitt stilla sinne har jag fått äta upp mina fördomar.

För mig är det idag betydligt sjukare med föräldrar som låter sina bebisar sova själva i egna rum från födseln. Vilket annat däggdjur gör det?
    Jag hade också fördomar. Men de försvann i samma ögonblick jag fick min dotter till bröstet.

Håller med om det sista med. Vi samsover med. Fått mycket bra input från boken av Lars H Gustafsson.
    Kändes skönt att läsa. Tänkt mycket i dom banorna.

Tycker det är tråkigt att det som är så normalt har blivit något att kritisera.

Reklam görs för ersättningen för det finns pengar i det. Men ingen tjänar snabba pengar på ammingen. (däremot på sikt-ger trygga barn-tror jag)
    Den hänsynslösa marknadsföringen av ersättning- de får det att handla om självbestämmande-frigöra sig från ett spädbarn.. livet känns sjukt med, flytta genusproblematik hit osv.. känns trist att det skapas motstånd av samhället.

Epmatibefriat..

Men äckligt är bara trams. 

• keron
    LadyBond skrev 2013-10-24 14:37:11 följande:
    Hört ryktas om att det ska skäras ner till 4 månader för de mammor som INTE kan amma mår så dåligt.
    Vilket är helknasigt eftersom normen är satt för barnens bästa och inte för moderns bästa.
  • Beaniee

Lite off-topic men jag skulle vilja samsova med vår dotter på 5 månader men jag törs inte. Är så rädd att råka vända mig på henne, slå till henne med armbågen el att hon ska kvävas i duntäcket. Hur gör ni?

• Flickan och kråkan
    Beaniee skrev 2013-10-25 14:46:01 följande:
    Lite off-topic men jag skulle vilja samsova med vår dotter på 5 månader men jag törs inte. Är så rädd att råka vända mig på henne, slå till henne med armbågen el att hon ska kvävas i duntäcket. Hur gör ni?
    Vi samsover med tre barn och har alltid samsovit. Yngsta är 4 månader. Samsover med gott om plats. Vi har ett sänghav som är 390-bred. När de varit bebisar har vi sett till att de har haft gott om utrymme och inte legat under täcke. Använder inte tjockt och bylsigt täcke själv. Att rulla på eller skada på det viset har jag svårt att tro att man gör om man inte är berusad eller liknande. Man sover på ett annat sätt med bebis bredvid.
  • ninjabebbe

Om du läser studien där aftonbladet snappade upp det där om smarta barn, kan du se att det inte alls var det den studien visade.. Istället kunde man INTE visa på alla dessa fördelar som WHO/livsmedelsverket/mfl brukar påvisa. Den ENDA fördelen man kunde visa var att barnen i den ammade gruppen hade något högre medel-IQ. Detta var dock inte signifikant. Dessutom hade gruppen ammande mammor högre medel-IQ än den icke-ammande gruppen, och smarta mammor får smarta barn. 

• Ammalängedumed

Visst man tittar till, det gör även jag.
    Jag tänker vad kul att det är någon mer som ammar länge! Det är vanligast att sluta amma vid 6-8 månader och göra man inte det får man alltid frågor om när man tänkt sluta..
    Jag är starkt övertygad om att barn som får amma längre blir ett tryggare barn.
    Det är en god förutsättning för att möjliggöra att ge sitt barn en trygg anknytning och även att mamman knyter an till barnet. Närheten mellan mig och mitt barn är naturlig även efter att jag slutat amma.
    Det finns massor med hälsoeffekter för barnet och mamman. Vi har aldrig haft problem med vaknätter, eftersom jag ammat och barnet då somnat om..

Amning har ingenting med sex att göra. Om en person har problem med att mamman ammar sitt barn kanske den personen ska fråga sig var problemet ligger och hos vem? Hur kommer det sig att personen tänker så? 

• Knota

Jag ser inte riktigt anledningen till att amma en tvååring på stan, men, men.

• isolande

"Hur orkar hon?" skulle jag tänka... Jag var överlycklig när jag äntligen fick sluta amma när barnen var 6 månader.

• Annaïck

Jag skulle tänka : oj hur i hela friden orkar hon halla pa och amma fortfarande!  Jag personligen skulle inte vilja det. Att amma när de är sa stora är ju som att inte vilja släppa bebisperioden och ga vidare.

Svar på tråden Vad tänker du när du ser mig amma min tvååring på stan?