• tveksam förälder

Skulle ni /Tillåter ni er 16åriga grabb snusa?

Hej, har en snusare här hemma, vår son som är 16 år gammal...
    Han gör minst av med 2 dosor i veckan. 

Skulle ni / Tillåter ni er 16 åring hålla på med sånt här?
    Tråkigt :/ 

• Svar på tråden Skulle ni /Tillåter ni er 16åriga grabb snusa?
  • Kicki85

Om han är beroende tycker jag att han ska få snusa hemma och slippa smyga. Däremot tycker jag inte att du ska köpa åt honom.

• AlexO

Jag tror inte det är nån ide att bråka på honom, men själv hade jag strypt alla tillgångar i form av pengar och sagt att snusa kan han göra när jag inte ser, det handlar om respekt. 
    Sen hade jag nog försökt komma på nått som fått honom att sluta, nån morot. Att avskräcka funkar aldrig tyvärr. 

• straw2008
    Farsa på stan skrev 2013-10-19 23:59:11 följande:
    Nej, fy. Inte rökning heller, men jag skulle nog ändå föredra rökning framför snusning. Snusare ser så dumma ut.

Rökare ser smartaste ut i jämförelse ? Fy faan.
    I kinamockaskogen.....
  • Farsa på stan
    straw2008 skrev 2013-10-21 08:57:16 följande:

Rökare ser smartaste ut i jämförelse ? Fy faan.
    I jämförelse med snusare? Javisst.
  • fluu

Givetvis inte.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • mammaspyre

Ja! -skulle självklart informera om alla hälsorisker och vara tydlig med det faktum att vi föräldrar inte kommer att köpa NÅGONTING! Men valet kommer vara hans inte vårat! Samma kommer gälla med alcohol!! Förbud hjälper ingenstans

• lennartsdotter
    Farsa på stan skrev 2013-10-21 09:07:04 följande:
    I jämförelse med snusare? Javisst.
    Hur kan de se smartare ut när de brukar en mycket farligare drog som dessutom skadar omgivningen? Snusaren skadar bara sig själv och inte i samma grad som rökaren.
  • Farsa på stan
    lennartsdotter skrev 2013-10-21 10:11:56 följande:
    Hur kan de se smartare ut när de brukar en mycket farligare drog som dessutom skadar omgivningen? Snusaren skadar bara sig själv och inte i samma grad som rökaren.
    Det är samma drog, bara olika intagningssätt. Att rökningen kanske påverkar rökaren och omgivningen mer har inte med saken att göra, precis som att folk med hög panna ser smartare ut än folk med låg panna, fast pannhöjden i normala fall inte har något med intelligens att göra.
    Snusare ser ut som idisslande djur. Rökare kan se coola (t ex Humphrey Bogart), intelligenta (t ex valfri piprökande nobelpristagare eller författare) eller eleganta ut (t ex Audrey Hepburn).
    En person kan se bättre ut med ett rökverk i munnen. Däremot ser man alltid dummare ut än sitt vanliga jag om man stoppar in en snus under läppen.
  • lennartsdotter
    Farsa på stan skrev 2013-10-21 10:25:54 följande:
    Det är samma drog, bara olika intagningssätt. Att rökningen kanske påverkar rökaren och omgivningen mer har inte med saken att göra, precis som att folk med hög panna ser smartare ut än folk med låg panna, fast pannhöjden i normala fall inte har något med intelligens att göra.
    Snusare ser ut som idisslande djur. Rökare kan se coola (t ex Humphrey Bogart), intelligenta (t ex valfri piprökande nobelpristagare eller författare) eller eleganta ut (t ex Audrey Hepburn).
    En person kan se bättre ut med ett rökverk i munnen. Däremot ser man alltid dummare ut än sitt vanliga jag om man stoppar in en snus under läppen.
    Det är enormt stor skillnad på vad du får i dig för skit när du röker jämfört med när du snusar. Det leder också till att skadeverkningarna är mycket mildare för snus än för cigaretter.

Jag kan aldrig se att en person förefaller vara smartare när de gör val som är skadligare både för de själva och för omgivningen.

Att röka är korkat. Att snusa är mindre korkat. Inget av det är intelligent, snyggt, coolt eller elegant.

(Yes, jag har gjort båda.) 
  • Farsa på stan
    lennartsdotter skrev 2013-10-21 21:32:42 följande:
    Det är enormt stor skillnad på vad du får i dig för skit när du röker jämfört med när du snusar. Det leder också till att skadeverkningarna är mycket mildare för snus än för cigaretter.

Jag kan aldrig se att en person förefaller vara smartare när de gör val som är skadligare både för de själva och för omgivningen.

Att röka är korkat. Att snusa är mindre korkat. Inget av det är intelligent, snyggt, coolt eller elegant.

(Yes, jag har gjort båda.) 
    Jag har också gjort båda, och slutat, tack och lov. Diskussionen om huruvida det ena är nyttigare än det andra tycker jag mest är fånigt, eftersom båda är dyra, skadliga för kroppen och enormt beroendeframkallande. Jag ser dock ingen anledning att klanka ner på de som har dessa laster och kalla dem korkade; det finns gott om både intelligenta rökare och snusare.

Men jag står fast vid vad jag säger; snusare ser alltid dumma ut, det gör inte alltid rökare!
  • klkghh

ser absolut inga fel med att snusa där emot rökning, båda två är lika farliga men snus är ju ändå en lyxgrej enligt mig själv (14)..

• StevenDiese

Tyvärr tror jag inte man kan göra nåt åt det.

Han ångra sig när han blir äldre, som vi andra. När hjärtat går bananas, sömnen inte funkar mm.

• Medlemina

När jag var ungefär i hans ålder berättade jag för mina föräldrar att jag rökte. Jag kände att det var jag som valde att vara öppen med den saken. De hade inte kunnat stoppa mig och det fanns inte på världskartan att vi skulle ha någon diskussion om det (de hade dock varit välkomna att ställa frågor ifall de hade önskat). De bidrog aldrig någonsin till några köp av cigaretter och vi visste alla att de inte var glada över mitt beslut. Min pappa kunde ibland vara så enveten att det var skadligt för vår relation men han sa inte mycket när det gällde rökningen, han hade nog dåligt samvete då han rökte själv. Jag slutade självmant när jag var 19-20 och är tacksam för att han inte bråkade med mig då om den här saken, då hade vi bara glidit isär. Jag var väl också enveten då :/ Sedan jag var ca 18 år och flyttade hemifrån har mina föräldrar inte ifrågasatt något av mina beslut och sedan dess har vi haft en helt underbar relation. Dock var jag iofs mycket ansvarsfull sedan dess så de har aldrig haft något att klaga på :)

• Bibbidi

Självklart skulle jag inte godkänna det. Vad är det egentligen för en fråga?? Förstår inte hur man ens kan fundera över att godkänna det.

Ungarna får gott hålla ut 2 år till innan jag "godkänner" det. Innan det slängs det som hittas och om det hittas dras det in förmåner. 

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Famous

Vår son var 17 när han berättade att han hade börjat snusa. Ingen jättestor grej och vi är glada att han idag (18) snusar och inte rökar. För det känns mycket värre..

Svar på tråden Skulle ni /Tillåter ni er 16åriga grabb snusa?