• Anonym (Vill ha barn)

Hur är det med ärftlighet?

Hejsan

Jag och min sambo, jag 30 och han 40, skall börja försöka få barn. Vi är båda friska, sunda, har aldrig haft könssjukdomar eller problem med något som kan relateras till fertilitet (vad vi vet om fertilitet då). 

Vi har en lååång historia av fertila släktingar. På både hans och min sida är alla väldigt fertila, såväl i yngre som lite äldre åldrar (min mamma fick mig och min bror innan hon var 25, min moster fick barn vid 40, och hans bror blev tvillingpappa vid 50 års ålder) 

Nu undrar jag om detta på något sätt kan ge oss en indikation om hur lätt/svårt det blir för oss? Är fertilitet ärftlig?

Tack! 

• Svar på tråden Hur är det med ärftlighet?
  • Anonym (Vill ha barn)

Hallo??

• Anonym (Vill ha barn)

Inget svar?

• Aleksandra Barnmorska

Hej! Nej, det finns inga studier som visar på en ärftlighet i fertilitet om man utesluter ärftliga sjukdomstillstånd som kan ge infertilitet. Räkna att det är helt normalt att det tar uppemot ett år innan man blir gravid. Lycka till

• Anonym (Vill ha barn)
    Aleksandra Barnmorska skrev 2013-10-21 22:14:32 följande:
    Hej! Nej, det finns inga studier som visar på en ärftlighet i fertilitet om man utesluter ärftliga sjukdomstillstånd som kan ge infertilitet. Räkna att det är helt normalt att det tar uppemot ett år innan man blir gravid. Lycka till
    TACK för ditt svar. Ok, då får vi helt enkelt tänka att det kommer till oss också. Vi är i alla fall glada att vi inte har andra tråkiga bekymmer bakåt i släkten som kan vara ärftliga.

• Anonym (Vill ha barn)

Tack!! 

Svar på tråden Hur är det med ärftlighet?