Skillnad mellan tidsbegränsad anställning och tillsvidareanställd?
Hej!
Jag har en fråga kring föräldrapenning och om det gör någon skillnad vilken anställningsform man har/har haft en viss tid då föräldrapenningen/SGIn ska beräknas.
Bakgrundsfakta: Jag hade ett arbete (tillsvidareanställd) tom dec-12. Var sedan tjänstledig från det jobbet och hade ett vikariat 4 januari - 20 juni 2013, var sedan semesterledig samt tjänstledig för att ta ut semester från mitt förra jobb under 6 sommarveckor och fick sedan forts. vikariat 29 juli - 20 december 2013.
Men det har nu blivit bestämt att jag ska få bli tillsvidareanställd. Kanske fr.o.m. nu eller då vikariatet går ut i december. Det beror på svaret jag får nu!
Jag är gravid och väntar mitt andra barn 3 april 2014. Är det någon skillnad i vad jag får för föräldrapenning om jag har varit fast anställd=tillsvidareanställd olika lång tid? T.e.x om det fasta jobbavtalet inte skrivs förrän från dec (vilket då innebär att jag vid förlossning=dags att ta ut föräldrapenning bara varit fast anställd i 3 månader), till skillnad från om det skrivs/skrevs nyligen, då jag vid förlossningen varit fast anställd i mer än 6 månader.
Ibland är reglerna snåriga, tycker jag, så ett bra svar från er önskar jag! (Kan tillägga att jag har högre lön på mitt nya jobb än på det jag slutade i dec -12, så jag är mån om att det räknas utifrån mitt nya jobbs lön.)
Hälsn. CarinÅsa