• Akua

Hur uppfostrar jag min katt?!

Hej!
    Någon som vill dela med sig av tips, idéer eller mirakel-tips?! 

Jag vill inte att min katt ska hoppa upp på diskbänken...hur gör man?!
    Hon vet att hon inte får vara där för så fort jag går mot köket så hör jag att hon hoppar ner. Men likt förbannat så hoppar hon upp när jag inte är i köket!

Har provat med vattenflaska men när jag inte är i köket så spelar det ingen roll att vattensprutaren står på bänken då hon vet att inget händer bara jag inte är där.

Har också haft citrondroppar här och där på diskbänken men hon hoppar upp ändå. 

Haha vad ska jag göra?!?!?! :)           

• Svar på tråden Hur uppfostrar jag min katt?!
  • Marina 28
    AlexO skrev 2013-10-18 23:09:58 följande:
    Enda sättet är att hon förknippar diskbänken med nått obehagligt eller äckligt.
    Täck diskbänken med vatten med citron i eller nått, kanske kleta ut nån slags sirap som kladdar ner henne?
    Gör en "fälla" som gör att nått som låter mycket brakar i golvet när hon hoppar upp, typ massor med tomburkar.
    Det är mina tipps :)

WTF!  ARE U CRAZY DUDE?
  • Marina 28
    Dixie skrev 2013-10-18 22:56:59 följande:
    Man kan inte uppfostra katter

RÄTT! MAN KAN INTE UPPFOSTRA KATTER!    MEN MAN KAN "LÄRA" DEM :VAD DEM FÅR GÖRA/ VAD DEM INTE FÅR GÖRA! HÅLLER MED DID 100%
  • Jimman
    Marina 28 skrev 2013-10-19 02:53:20 följande:
    KANSKE VISSA MEN MINA 2 GILLAR ATT LEKA PÅ FOILE PAPPER MEN FINNS SÄKERT KATTER SOM INTE GILLAR DET. SOM DU NÄMNDE HÄR.
    Leker dom verkligen ståendes på folie ? Foliebollar älskar dom men att gå på folie brukar dom hata
  • Monchichier
    Marina 28 skrev 2013-10-19 02:57:53 följande:

RÄTT! MAN KAN INTE UPPFOSTRA KATTER!    MEN MAN KAN "LÄRA" DEM :VAD DEM FÅR GÖRA/ VAD DEM INTE FÅR GÖRA! HÅLLER MED DID 100%
    Varför skriker du? Var du ute på nattklubb i går natt?
  • AlexO
    Marina 28 skrev 2013-10-19 02:54:55 följande:

WTF!  ARE U CRAZY DUDE?
    säger personen som hakat fast capslock.
    Nej jag är inte galen, men jag har haft galna katter som varit riktiga ögontjänare.
    Men prova säg Nej bestämt du ;) Funkar säkert bra.. 
  • Akua
    Jimman skrev 2013-10-19 07:53:29 följande:
    Leker dom verkligen ståendes på folie ? Foliebollar älskar dom men att gå på folie brukar dom hata

Har nu provat men min katt tycker det är helt ok att gå på folie....hehe tyvärr.
  • AlexO
    Akua skrev 2013-10-21 01:16:34 följande:

Har nu provat men min katt tycker det är helt ok att gå på folie....hehe tyvärr.
    Testat vatten eller nått klet?
    Asså förstår at det inte är så trevligt att ha klet på diskbänken men jag tror inte det behövs att katten hoppar upp mer än 2 ggr så kommer den inte se nån vits med att hoppa upp igen :)
  • nemo1

Det går inte att fostra katter, det är inte som med hundar. Sen dansar alltid råttorna på bordet när katten är borta. Katter är ögontjänare och det är inget du kan ändra på.

• Annette

Hej, det går jättebra att lära katter olika trix och att lära de att låta bli vissa saker. GladDet gäller att hitta rätt metod bara och vara väldigt konsekvent. Prova att sätta dubbelhäftande tejp lite här och där och speciellt där katten liksom landar när den hoppat upp på bänken. Mina katter har jag lärt "sitt" både på röstkommando och handtecken, de kan komma på inkallning och sitter när jag sätter ner en skål med god mat. Finns bra böcker av Susanne-Holmström att läsa om katter. Den finns att köpa hos oss zooexperten.se.

• Akua

AlexO skrev 2013-10-21 01:28:12 följande:
    Testat vatten eller nått klet?
    Asså förstår at det inte är så trevligt att ha klet på diskbänken men jag tror inte det behövs att katten hoppar upp mer än 2 ggr så kommer den inte se nån vits med att hoppa upp igen :)

Jag ser framför mig att jag kommer ha klet över hela lägenheten sen när hon går/springer iväg. Men för det förta så fastnar ju inte SÅ mycket på hennes små tassar och sen precis som du säger så kanske det endast krävs 2 ggr och då är ju lite klet i lägenheten värt det :)
  • Akua
    Annette skrev 2013-10-21 20:04:50 följande:
    Hej, det går jättebra att lära katter olika trix och att lära de att låta bli vissa saker. GladDet gäller att hitta rätt metod bara och vara väldigt konsekvent. Prova att sätta dubbelhäftande tejp lite här och där och speciellt där katten liksom landar när den hoppat upp på bänken. Mina katter har jag lärt "sitt" både på röstkommando och handtecken, de kan komma på inkallning och sitter när jag sätter ner en skål med god mat. Finns bra böcker av Susanne-Holmström att läsa om katter. Den finns att köpa hos oss zooexperten.se.
    Dubbelhäftande tejp var ju väldigt okletigt hehe. Ska prova det!
    Min gamla katt som jag hade när jag var liten kunde också sitt och vacker tass! Bara lite annat sätt att öva med katt än med hund och kanske att det behövs en dos större portion av tålamod Tungan ute  
  • Piccinini

Svarar kanske lite sent men vi uppfostrar vår katt genom att ha lärt honom att när han gör något vi inte vill att han ska knäpper vi en gång med fingret eller säger vi SCHHH!!. Så förstår han att vi inte vill att han ska göra det så slutar han. Vi har även lärt honom att han ska sitta när han ska få godis och vacker tass.

Allt går om man vill! :)

• cheese

Man kan inte lära katter något som du själv säger han vet om att han inte få vara där men så fort du inte har ögonen på den så är han där. Så fungerar katter helt enkelt. Dom skiter i sin låda och utöver det gör dom som dom vill annars surar dom.

• Petrol

Lyft ner, lyft ner lyft ner, lyft ner,, lyft ner, lyft ner, lyft ner.

Citron kan dock funka ibland, men det krävs mer än ett par droppar, klyv en citron och gnid snittytan mot skåpluckorna under diskbänken, upprepa det med ett par dagars mellanrum, med lite tur så tröttnar katten påå att försöka när den känt lukten ett tag. men det är långt ifrån säkert:)

• IceJossan

Det går ju inte att envist lyfta ner när katten redan hoppat ner när man kommer fram, som TS' katt gör. Katten vet att om matte/husse ser så ska man inte vara där. Men när de inte ser går det utmärkt.

• Akua
    IceJossan skrev 2013-10-29 07:25:27 följande:
    Det går ju inte att envist lyfta ner när katten redan hoppat ner när man kommer fram, som TS' katt gör. Katten vet att om matte/husse ser så ska man inte vara där. Men när de inte ser går det utmärkt.
    EXAKT!!.p
    hon hoppar ner nästan så fort jag reser mig från soffan i vardagsrummet. Har fortfarande inte fått bukt med detta.
  • Monchichier
    Akua skrev 2013-10-29 10:23:24 följande:
    EXAKT!!.p
    hon hoppar ner nästan så fort jag reser mig från soffan i vardagsrummet. Har fortfarande inte fått bukt med detta.
    Har du provat att kleta ner bänken med något kladdigt?
    Typ sockersmet. 
  • Piccinini

Man kan visst lära katter saker. Visst om han är på bordet t.ex. när vi inte är hemma eller sover men så är det med alla djur. Gör saker de inte får när husse/matte inte ser. Likadant med barn.

• Ssscat

Ett bra tips är att använda en Ssscat, det är en automatisk avvisningsspray, dvs den kan bevaka även när du inte är där. Den har en rörelsesensor som reagerar när katten går inom en viss radie, ca en meter, från den och så sprayar den sval luft på katten. Vår katt gillar det inte alls, har ställt en vid gardinen som numera därför får vara ifred. Men titta vidare på www.ssscat.se, där finns länkar till videos som visar hur det fungerar också!

Svar på tråden Hur uppfostrar jag min katt?!