• traveler

Löper kristna mindre risk att bli deprimerade än ateister?

Är man kristen/troende så antar jag att man har en liten annan syn på saker och ting i livet. Om man pratar om kristna i Sverige så får jag någon slags känsla av att man inte är lika intresserad av materiella ting (eller är det inte så?) eller prestige i samhället som vanligtvis kan få människor att känna att de inte duger o.s.v.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Löper kristna mindre risk att bli deprimerade än ateister?
  • SonOfSagan
    fridlyst skrev 2013-10-26 13:47:55 följande:

Det finns inga vetenskapliga belägg nej och jag är ganska säker på att det aldrig kommer att komma heller.
    Du baserar din tro på tankar du själv har alltså? Du plockar ut det du tycker verkar stämma ut bibeln? 
  • fridlyst
    SonOfSagan skrev 2013-10-26 13:50:58 följande:
    Du baserar din tro på tankar du själv har alltså? Du plockar ut det du tycker verkar stämma ut bibeln? 

Ja det kan man säga, jag baserar det på min erfarenhet, upplevelse, övertygelse och tankar. Bibeln har väldigt lite med det hela att göra.
  • SonOfSagan
    fridlyst skrev 2013-10-26 13:58:20 följande:

Ja det kan man säga, jag baserar det på min erfarenhet, upplevelse, övertygelse och tankar. Bibeln har väldigt lite med det hela att göra.
    Så det kan vara Shiva, Oden, Ra, Zeus eller Allah som du tror på?
  • fridlyst
    SonOfSagan skrev 2013-10-26 14:00:55 följande:
    Så det kan vara Shiva, Oden, Ra, Zeus eller Allah som du tror på?

Så kan man uttrycka det. Finns bara en gud, som kan komma i många skepnader. Finns mycket i bhagavita som är verkar sant. och även inom mytologin.
  • SonOfSagan
    fridlyst skrev 2013-10-26 14:17:45 följande:

Så kan man uttrycka det. Finns bara en gud, som kan komma i många skepnader. Finns mycket i bhagavita som är verkar sant. och även inom mytologin.
    Det du egentligen vill säga är alltså att du vill att det ska finnas en gud så du plockar det du vill ur de olika mytologierna för att få ihop något som passar din världsbild? 
  • fridlyst
    SonOfSagan skrev 2013-10-26 15:01:37 följande:
    Det du egentligen vill säga är alltså att du vill att det ska finnas en gud så du plockar det du vill ur de olika mytologierna för att få ihop något som passar din världsbild? 

nej, jag ser det inte så. Det finns även sådant i min världsbild/gudsbild som inte riktigt är så som jag vill men som jag ändå tycker verkar sant. Ibland läser jag något som verkar sant eller hör någon säga något som verkar riktigt, det kan vara en religiös text eller en sångtext eller vad som helst. ibland händer det att världsbilden ändras också och det är ju väldigt intressant när det händer.
  • SonOfSagan
    fridlyst skrev 2013-10-26 15:27:38 följande:

nej, jag ser det inte så. Det finns även sådant i min världsbild/gudsbild som inte riktigt är så som jag vill men som jag ändå tycker verkar sant. Ibland läser jag något som verkar sant eller hör någon säga något som verkar riktigt, det kan vara en religiös text eller en sångtext eller vad som helst. ibland händer det att världsbilden ändras också och det är ju väldigt intressant när det händer.
    Okej. Accepterar du även fakta och inkorporerar detta i din världsbild?
  • fridlyst
    SonOfSagan skrev 2013-10-26 16:38:56 följande:
    Okej. Accepterar du även fakta och inkorporerar detta i din världsbild?

Ja. (men att gud inte finns för att en ateist påstår det kallar jag inte fakta)
  • SonOfSagan
    fridlyst skrev 2013-10-26 16:52:22 följande:

Ja. (men att gud inte finns för att en ateist påstår det kallar jag inte fakta)
    Det var inget sådant jag skulle hävda. Jag säger inte heller att gud inte finns, jag säger att jag inte tror det finns någon gud.

Du accepterar med andra ord evolutionsteorin, abiogenesis, big bang och teorierna kring planetformation?

Vad är det som gör att du tror det måste finnas någon gud? 
  • fridlyst
    SonOfSagan skrev 2013-10-26 17:01:13 följande:
    Det var inget sådant jag skulle hävda. Jag säger inte heller att gud inte finns, jag säger att jag inte tror det finns någon gud.

Du accepterar med andra ord evolutionsteorin, abiogenesis, big bang och teorierna kring planetformation?

Vad är det som gör att du tror det måste finnas någon gud? 

ja, jag accepterar evolutionsteorin och big bang så som jag har förstått dem. abiogenesis och planetformation känner jag inte till så det kan jag inte uttala mig om. Men generellt så brukar jag acceptera etablerad vetenskap.
  • SonOfSagan
    fridlyst skrev 2013-10-26 18:00:54 följande:

ja, jag accepterar evolutionsteorin och big bang så som jag har förstått dem. abiogenesis och planetformation känner jag inte till så det kan jag inte uttala mig om. Men generellt så brukar jag acceptera etablerad vetenskap.
    Och sista frågan, vad är det som får/fått dig att tro att det måste/behöver finnas en gud?
Svar på tråden Löper kristna mindre risk att bli deprimerade än ateister?