• Mims01

HJÄLP, hur skapar man kvällsrutiner?!

Har försökt skapa kvälls rutiner för min lilla som snart är 6 månader men hur mycket jag än försöker så funkar det inteRynkar på näsan
    Hur gjorde ni för att skapa rutin för nattning? Några bra tips?

Nu somnar hon mellan midnatt och ett varje natt fastän jag börjar natta henne vid 20.00 och jag är helt slut. Varken hon eller jag mår bra av detta..
    Jätte tacksam för svar!

• Svar på tråden HJÄLP, hur skapar man kvällsrutiner?!
  • Queenie70
    Mims01 skrev 2013-10-19 10:37:30 följande:
    Jo det kanske är det bästa, hon måste ju känna av min frustration när det inte funkar.. Kanske är bättre att släppa det och låta det ha sin gång..

Ja. Släpp det och njut av er kravlösa tillvaro tillsammans istället. Det är inte meningen att det ska va nån jävla kamp "bara för att"
  • Freja03

Vi korde pa rutiner och funkade ratt sa bra. Tror vid den aldern sa korde vi kvallsamning vid 7, byte, ett par sanger och sa lag vi bredvid honom och nynnade tills han somnade. Vi hade sen baby monitor pa sa vi kunder hora om han vakande.

Han nattammade tills han var 6.5 manad. Da slutade han helt enkelt att vakna for mat. Vi hade också sleep regression vid 6 manader. Han vagrade somna och vaknade sedan mitt i natten och skrek i ytterligare 1-3 timmar. Vi bar och bar... Tog 6 dagar sedan gick det over. 

• skogsvitter

Vi hade bara en rutin i den åldern, amning till sömns
    Jag tycker du krånglar till det helt sjukt mycket! Slappna av, sluta tvinga in tider, scheman och rutiner utan följ bebisen istället!

• keron
    Queenie70 skrev 2013-10-19 10:33:59 följande:

Låter asjobbigt. Skit i bvc och låt henne somna brevid er i tv-soffan eller nåt. Lite mer "rutiner" kan ni börja försöka få in några månader före dagisdags, då det blir mer nödvändigt.
    Queenie70 skrev 2013-10-19 10:40:52 följande:

Ja. Släpp det och njut av er kravlösa tillvaro tillsammans istället. Det är inte meningen att det ska va nån jävla kamp "bara för att"
    skogsvitter skrev 2013-10-19 11:03:15 följande:
    Vi hade bara en rutin i den åldern, amning till sömns
    Jag tycker du krånglar till det helt sjukt mycket! Slappna av, sluta tvinga in tider, scheman och rutiner utan följ bebisen istället!

• sextiotalist

Känn av barnet, följ det. Barn brukar vara ganska tydliga när de är trötta, vi hade inga rutiner mer än att vi bytte till nattkläder och en flaska välling och sedan fick han vara med i soffan tills han somnade, fungerade utmärkt

• Natulcien
    Mims01 skrev 2013-10-19 10:08:00 följande:
    Ja, jag ger henne kvälls gröt vid sju, ibland badar hon efter det och så tar vi på pyjamas och gosar. 
    Oftast brukar hon somna och då efter en stund lägger jag ned henne i sängen men hon vaknar alltid när jag lägger ned henne och ligger och jollrar och leker. Brukar då sitta bredvid henne så att hon ser att jag är där och hoppas på att hon somnar om. Blir hon orolig så brukar jag sjunga och stryka henne över magen. 

Tillslut vill hon inte ligga kvar och börjar hon skrika tar jag upp henne, gosar en stund så hon lugnar sig och sätter henne sedan i sin baby sitter och gungar henne, det är det bästa hon vet..
    Oftast somnar hon då med och då brukar jag låta henne sova en stund i den så hon går djupare ned i sömn och sedan lyfter jag upp henne, och lägger ned henne i sängen.. Det brukar ta max tio min innan hon somnar och då börjar jag om samma procedur igen..
    Har det gått många timmar sedan gröten så brukar hon få en nappflaska med ersättning (ammar inte) och oftast då brukar hon somna men då har det gått några timmar.
    Jag  har även försökt ge henne nappflaskan tidigare men då vägrar hon ta den..

Förr sov hon jättebra, minst 10h per natt men sedan hon blev 4 månader har hon blivit orolig och svår att lägga.. Hon har fått tänder så förstår ju att det kan ha med det att göra men någon natt måste hon väl ändå lyckas sova...?
    Och på BVC tjatar dom om kvällsrutiner och höjer på ögonbrynet när jag helt ärligt  säger att vi inte lyckats få till dem än. Det kan iof vara jag som är lite överkänslig då jag är rätt trött...
    Men då har ni ju en kvällsrutin, fast att hon vaknar så fort ni flyttar på henne. Alltså är det väl smart att ta bort "flytta-momentet"?
    Antingen låta henne somna med er i soffan eller var ni håller till på kvällarna och sova där tills ni lägger er, eller somna henne i er säng, eller en madrass på golvet, så att ni kan ligga bredvid och så kan hon ligga kvar när ni går därifrån.

Just nu låter det om ni krånglar till det för er alldeles för mycket.
  • Veritaslux

Jag kan också bara hålla med andra här om att det låter helt knasigt att försöka skapa en rutin för sakens skull? Jag minns att dottern var vaken ganska sent i den åldern, troligen för att hon ofta sov två-tre gånger/dag och ibland tog en ganska sen eftermiddagslur. Då fick hon vara uppe tills hon blev trött, inte konstigare än så. Jag tycker ändå att det var okej, hon kunde vara med oss i vardagsrummet, ligga på soffan, sitta i knät, vara med i köket, jag ammade... ja, det löse sig helt enkelt. Några månader senare försökte jag styra det lite så att hon tog två lurar på dagen men att den sista luren inte var för lång och inte för sent och då var hon förstås trött tidigare. 

Jag förstår att du längtar efter att få en liten stund på kvällen med "vuxentid" men tro mig, den tiden kommer! 

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • 2009

Vår 8-mån somnar alltid med oss i soffan när vi är hemma, ganska precis samma tid varje kväll. Helt utan stök, bök eller tårar. Funkar jättebra för oss, vi har inget behov av några tydligare rutiner än så än iaf.

• Mims01

Jo men ni har nog rätt i det ni skriver, jag skall nog helt enkelt låta henne sova när hon vill..
    Men det är så lätt att man blir påverkad av alla kommentarer av familj och andra personer i sin omgivning vars barn somnar av sig själv klockan åtta på kvällen och sover  till 7 morgonen därpå..

Fått höra kommentarer som att vi kommer få det svårt när hon börjar på dagis men jag tycker det känns så avlägset än...

Även fast jag försöker att inte låta andras kommentarer påverka mig men i vissa fall är det svårt, speciellt när BVC säger samma sak (gällande kvällsrutin).

Jag har även fått massor av pikar för att lillan inte somnar i sin egen säng (dock ej av BVC) men jag kan ju inte låta henne ligga där själv om hon börjar skrika, det känns som tortyr och det gör jag bara inte! Hur skall hon kunna förknippa sängen som en trygg plats efter det?
    Nog för att ett barn skall få kunna både skratta och gråta men att gråta sig till sömns känns som misshandelRynkar på näsan
    Så nej nej nej!

Jag skall slappna av och sluta krångla och så får hon skapa sig sin egen rutin vad det gäller sömn ett tag till, kanske kommer hon då somna bättre för att jag inte stressar om saken..

Natulcien skrev 2013-10-19 13:19:03 följande:
    Men då har ni ju en kvällsrutin, fast att hon vaknar så fort ni flyttar på henne. Alltså är det väl smart att ta bort "flytta-momentet"?
    Antingen låta henne somna med er i soffan eller var ni håller till på kvällarna och sova där tills ni lägger er, eller somna henne i er säng, eller en madrass på golvet, så att ni kan ligga bredvid och så kan hon ligga kvar när ni går därifrån.

Just nu låter det om ni krånglar till det för er alldeles för mycket.
    Ja hon brukar ju somna av sig själv i babysittern, hon sitter ju ändå säkert där så jag kanske borde låta henne sova där tills vi skall sova.. Kanske hinner hon gå in i djupsömn då så att flyttmomentet inte blir ett problem...

Somna henne i vår säng har jag försökt men det är sällan det funkar.. Rynkar på näsan

Tack för alla fina tips!!{#emotions_dlg.flower}
  • hannis

Så här gör vi med vår 7-månaders:

19.00 Bad med storebror. Därefter ren blöja, pyjamas och mys i soffan.

19.30 Ammas i soffan. Somnar oftast innan 20.00 då storebror går och lägger sig. Får sedan sova i famnen i minst en timme innan han läggs i sängen i sovrummet. Läggs han mer tidigare vaknar han på direkten!

• Natulcien
    Mims01 skrev 2013-10-19 18:19:20 följande:
    Jo men ni har nog rätt i det ni skriver, jag skall nog helt enkelt låta henne sova när hon vill..
    Men det är så lätt att man blir påverkad av alla kommentarer av familj och andra personer i sin omgivning vars barn somnar av sig själv klockan åtta på kvällen och sover  till 7 morgonen därpå..

Fått höra kommentarer som att vi kommer få det svårt när hon börjar på dagis men jag tycker det känns så avlägset än...

Även fast jag försöker att inte låta andras kommentarer påverka mig men i vissa fall är det svårt, speciellt när BVC säger samma sak (gällande kvällsrutin).

Jag har även fått massor av pikar för att lillan inte somnar i sin egen säng (dock ej av BVC) men jag kan ju inte låta henne ligga där själv om hon börjar skrika, det känns som tortyr och det gör jag bara inte! Hur skall hon kunna förknippa sängen som en trygg plats efter det?
    Nog för att ett barn skall få kunna både skratta och gråta men att gråta sig till sömns känns som misshandelRynkar på näsan
    Så nej nej nej!

Jag skall slappna av och sluta krångla och så får hon skapa sig sin egen rutin vad det gäller sömn ett tag till, kanske kommer hon då somna bättre för att jag inte stressar om saken..

Ja hon brukar ju somna av sig själv i babysittern, hon sitter ju ändå säkert där så jag kanske borde låta henne sova där tills vi skall sova.. Kanske hinner hon gå in i djupsömn då så att flyttmomentet inte blir ett problem...

Somna henne i vår säng har jag försökt men det är sällan det funkar.. Rynkar på näsan

Tack för alla fina tips!!{#emotions_dlg.flower}
    Sluta lyssna på alla inkompetenta, elaka och korkade kommentarer...

De som låter en liten bebis skrika sig till sömns har ju en grav empatistörning.
  • En blå giraff

Jag tycker det är svårt att införa fasta rutiner för en så liten som en 6-månaders. Mina barn har haft väldigt oroliga kvällar fram till kanske 8-10 månaders ålder, lite lika som du beskriver TS. Det bästa för oss har varit att "ge upp" och följa barnet helt enkelt. Har den lille somnat vid 19, sovit en timme och sen vill vara vaken till 22 har han fått göra det. Har haft bebisen med mig i TV-soffan eller burit i sjal på kvällen. Jag tycker att jag har märkt då barnet blivit större att de fått en naturlig rutin med trötthet på kvällen och lättare att lägga. Har ju hört ihop med när de börjat sova mindre dagtid också. Så länge de sover mycket på dagen så blir det ju ofta sena kvällar, men det är ingenting man kan eller ska göra något åt med en liten bebis utan det är så.

• Mims01
    En blå giraff skrev 2013-10-19 20:34:07 följande:
    Jag tycker det är svårt att införa fasta rutiner för en så liten som en 6-månaders. Mina barn har haft väldigt oroliga kvällar fram till kanske 8-10 månaders ålder, lite lika som du beskriver TS. Det bästa för oss har varit att "ge upp" och följa barnet helt enkelt. Har den lille somnat vid 19, sovit en timme och sen vill vara vaken till 22 har han fått göra det. Har haft bebisen med mig i TV-soffan eller burit i sjal på kvällen. Jag tycker att jag har märkt då barnet blivit större att de fått en naturlig rutin med trötthet på kvällen och lättare att lägga. Har ju hört ihop med när de börjat sova mindre dagtid också. Så länge de sover mycket på dagen så blir det ju ofta sena kvällar, men det är ingenting man kan eller ska göra något åt med en liten bebis utan det är så.
    Jo hon sover ju väldigt mycket på dagen, ibland upp till 5 ggr..Dock sa min BVC sköterska att ju mer hon sover på dagen desto bättre sover hon på natten men tror jag ska ta det hon säger med en nypa salt.. Det är ju bland andra hon som triggat denna stressen för mig..
    Har inte tänkt på det på det sättet som du skriver men det låter ju väldigt logiskt att hon sover bättre på natten när hon börjar bli lite mer vaken på dagen.

I natt hade vi faktiskt en bra natt... Hon somnade klockan 23.30 på min axel och jag lade ned henne i sängen efter en stund.
    Hon vaknade och gallskrek vid 02.00 så då tog jag med mig nappflaskan och lade henne bredvid mig i sängen och efter att ha ätit så somnade hon som en stock och vi sov till 09.30 vilket känns jättebraGlad
Svar på tråden HJÄLP, hur skapar man kvällsrutiner?!