• Anonym (Vårljus)

Vårljus Familjecentrum

Någon som har erfarenhet av Vårljus? Vilka anställda bör man se till att undvika? Vad bör man se till att inte göra?

• Svar på tråden Vårljus Familjecentrum
  • Anonym (Vårljus)
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2013-11-25 23:06:02 följande:
    Jag har hört en del rykten om Vårljus, och är de sanna så liknar de vilket utredningshem som helst. Syftet är att hitta felen på dig som soc har beställt. Få kommer ifrån såna ställen med sina barn.

Det är precis så man känner. Vet en familj som är där just nu. Familjen blev erbjuden, förlåt, tvingad till psykologutredningar. Psykologen har plockat fram de känslor soc är ute efter som underlag till senare. Familjen har blivit pissad på sedan första början av soc (de var på ett annat ställe innan men blev flyttad till Vårljus). Båda föräldrarna mår så pass dåligt men samtidigt är allt som hänt humor på högsta nivå och genomskinligt. De har socmöten då och då i syfte att presentera en sammanställning av vad man sett av familjen. Mycket bra saker och några mindre bra. Samma information som presenteras har familjen redan fått ta del av medelst veckosamtal. Soc valde då att göra en lista på all sin påstådda oro. De bra sakerna sägs det inget om medan de sämre sakerna lagts till i dokumentet. Samtidigt meddelades det att soc skulle besöka barnets nätverk. Trots att familjen uttryckligen bett dem om att inte säga ett ord om eller ens nämna en grej för att inte riva upp gamla sår så görs det. Alltså har soc brutit mot tystnadsplikten. Familjen har nära till sina känslor och personalen fångade upp något som KAN tolkas som ett hot mot soc. Detta kommer då till soc kännedom och soc ringer då på föräldrarnas ena telefon och psykar dem. Om det är någon som borde känna sig hotad är det familjen. De mår så in i helvete dåligt att stämningen indirekt överförs på barnet trots att familjen försöker lägga band på känslorna. Vårljus "förstår" hur de mår men säger att de inte kan hjälpa dem. Barnets liv är i fara, soc kommer med all säkerhet kidnappa det på felaktiga grunder.
  • Anonym (beh-hem)

Bodde som ungdom hos dom och det var ok första tiden, sen blev det omgjort och då började strulet och sen på slutet liksom bara släppte dom iväg en..

• Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (Vårljus) skrev 2013-11-27 04:34:57 följande:

Det är precis så man känner. Vet en familj som är där just nu. Familjen blev erbjuden, förlåt, tvingad till psykologutredningar. Psykologen har plockat fram de känslor soc är ute efter som underlag till senare. Familjen har blivit pissad på sedan första början av soc (de var på ett annat ställe innan men blev flyttad till Vårljus). Båda föräldrarna mår så pass dåligt men samtidigt är allt som hänt humor på högsta nivå och genomskinligt. De har socmöten då och då i syfte att presentera en sammanställning av vad man sett av familjen. Mycket bra saker och några mindre bra. Samma information som presenteras har familjen redan fått ta del av medelst veckosamtal. Soc valde då att göra en lista på all sin påstådda oro. De bra sakerna sägs det inget om medan de sämre sakerna lagts till i dokumentet. Samtidigt meddelades det att soc skulle besöka barnets nätverk. Trots att familjen uttryckligen bett dem om att inte säga ett ord om eller ens nämna en grej för att inte riva upp gamla sår så görs det. Alltså har soc brutit mot tystnadsplikten. Familjen har nära till sina känslor och personalen fångade upp något som KAN tolkas som ett hot mot soc. Detta kommer då till soc kännedom och soc ringer då på föräldrarnas ena telefon och psykar dem. Om det är någon som borde känna sig hotad är det familjen. De mår så in i helvete dåligt att stämningen indirekt överförs på barnet trots att familjen försöker lägga band på känslorna. Vårljus "förstår" hur de mår men säger att de inte kan hjälpa dem. Barnets liv är i fara, soc kommer med all säkerhet kidnappa det på felaktiga grunder.
    Om soc tvingar familjen till psykologutredningar så ska familjen SJÄLV välja vilken psykolog. Soc har "egna" som precis som deras advokater, inte gör annat än springer deras ärenden.
    Finns hot om lvu?
  • Anonym (bättre)

Om man ger fan i att skaffa barn som man inte kan ta hand om så slipper man beblanda sig med soc.

• Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (bättre) skrev 2013-11-27 19:02:30 följande:
    Om man ger fan i att skaffa barn som man inte kan ta hand om så slipper man beblanda sig med soc.
    Grattis, du har vunnit tävlingen om att vara den mest lurade och okunniga!
  • Anonym (bättre)
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2013-11-27 20:13:14 följande:
    Grattis, du har vunnit tävlingen om att vara den mest lurade och okunniga!
    Så du har gått på myten om att soc slumpvis väljer ut välfungerande familjer och väljer att terrorisera dem i brist på annat att göra.
  • Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (bättre) skrev 2013-11-27 20:16:08 följande:
    Så du har gått på myten om att soc slumpvis väljer ut välfungerande familjer och väljer att terrorisera dem i brist på annat att göra.
    Nej. Finns det såna myter? Har aldrig hört dem, och jag är nästintill expert på ämnet.
    Så jag vet däremot väldigt mycket om sanningen, vilken jag varsamt delar med delar av till folk som vågar och klarar att förstå.
  • Anonym (bättre)
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2013-11-27 23:22:46 följande:
    Nej. Finns det såna myter? Har aldrig hört dem, och jag är nästintill expert på ämnet.
    Så jag vet däremot väldigt mycket om sanningen, vilken jag varsamt delar med delar av till folk som vågar och klarar att förstå.
    Sanningen om att normala välfungerande föräldrar får sina barn kidnappade hux flux helt utan anledning av soc?
  • Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (bättre) skrev 2013-11-27 23:26:46 följande:
    Sanningen om att normala välfungerande föräldrar får sina barn kidnappade hux flux helt utan anledning av soc?
    Ibland så, ja.
    Men det var inte direkt det jag syftade på då jag skrev att jag vet väldigt mycket om sanningen.
  • Anonym (Vart där)

Är det hemmet som ligger i Vårberg så har jag varit där med min nyfödda bebis som dom tog ifrån mig med påstådda lögner till soc.

• Salamat

Hej!

Jag har varit på vårljuset i 2 veckor, ingentligen så skulle jag vara där i 8 veckor men jag fick slippa Det efter långa diskussioner med soc. Personalen som jobbar där är oprofessionella, okunniga och drar för hastiga slutsatser och fördömer personen innan de fick lära känna dig. De spelar snälla och vill hjälpa men man ska aldrig lita på dem eller berätta allt,för det kan användas emot dig . De fokuserar sig på saker som inte har en stor betydelse tex om man har glömt ngt till sitt barn när man har haft det stressigtför att åkas väg då får man kritik på det, det känns som om att man ska vara perfekt och tänker som robotar.jag undrar om de är så perfekta med sina barn när de kritiserar andra om saker som kan hända vem som helst. Som sagt jag var där i 2. Veckor men ändå fick jag kritik Även fast jag var där under så kort men tack och lov så hade det ingen betydelse och allting gick bra för mig.

Lycka till

• Abc321
    Anonym (beh-hem) skrev 2013-11-27 07:58:39 följande:

Bodde som ungdom hos dom och det var ok första tiden, sen blev det omgjort och då började strulet och sen på slutet liksom bara släppte dom iväg en..

Va precis samma för mig.. Bodde oxå där i min ungdom. På Lindhov och sedan vid det större "hemmet" vid Sätra.
  • Amazonas53

Har erfarenhet av Vårljus. Inget bra ställe. Fick hot om lvu av soc. Nån mer sim har erfarenhet av vårljus? Nån som vet nåt om vårljus?

Svar på tråden Vårljus Familjecentrum