Vill dra ner på amningen men maten fungerar inte...
Min lilla är drygt 6 månader. Jag börjar jobba deltid på måndag, kommer vara borta 8 timmar, 3 dagar i veckan. Lillan kommer således behöva äta mat alt. ersättning på allvar. Vi började förbereda för detta för en dryg månad sedan, genom att börja introducera smakportioner och träna flaska.
Maten gick jättebra i början, men hon blev förstoppad och har sedan dess inte varit särskilt intresserad av mat. Flaskan har hon tvärvägrat, fram tills för någon vecka sedan då vi testade välling. Den sög hon i sig. Men blev åter igen förstoppad.
Nu känns det som allt hon får i sig, utöver bröstmjölken, gör henne förstoppad. Hon har jätteproblem, bajsar hårda kulor var tredje dag och krystar och gnäller mycket däremellan. Nätterna har blivit kaos, hon som alltid sovit jättebra. Visst kan sömnkrånglet även vara tänder och/eller utvecklingssprång, men hon krystar mycket och verkar emellanåt ha ont i magen.
Vi försöker ge henne mycket lösande frukt (det enda hon äter med god aptit nu är päronpuré), har testat messmör och rapsolja i välling (men nu vägrar hon även välling). Har t.o.m köpt bifidusersättning på apoteket, men den tvärvägrar hon.
Tilläggas bör att hon fått två tänder och har börjat bita mig i brösten. Jag vill börja avveckla amningen, men har inga fungerande alternativ! Börjar känna smått panik.
Vi vet inte hur vi ska hantera detta. Ska vi fortsätta truga med flaska och ersättning fast hon blir arg och ledsen? Vill ju inte göra saken ännu värre genom att ge henne dåliga associationer kring flaska och mat!
Någon som har tips/erfarenheter att dela med sig av?!?!?!?