• enlitenbitkaka

2år mellan - sykonvagn?

Vi väntar barn i mars/april -14 och då kommer storasyster vara ganska exakt 2år (26/3). Vi brukar gå eller cykla till förskolan men med en bebis lär det mest bli gång och vi har hund så båda barnen måste ut flera gånger om dagen med hunden. Frågan är då om det räcker med ståbräda till en tvååring eller om vi behöver syskonvagn?

Hade siktat in mig på en Donkey men jag kan inte tänka mig att ha kvar den som singelvagn sen så då känns det bortkastat. Funderar på att köpa en Mountain buggy Duet att ha för de gånger vi är ute med båda på långturer eller när storasyster är trött och sen en vanlig duovagn att ha med ståbräda, typ Brio Go.

Hur har ni andra gjort?

Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på frokenrand.blogspot.com/
  • Svar på tråden 2år mellan - sykonvagn?
  • FruEmma2011

Är lite i samma sits, fast min tös hinner bara bli 1,5 år innan hon ska bli storasyster.
    Men är ändå lite fundersam på om det inte räcker med "ståbräda med sits på" Ska vi iväg allesammans tar vi ändå två vagnar (har en city cross och en brio race sen innan)
    Känns så onödigt dyrt att köpa en vagn till, skulle va om man hittar något billigt begagnat?! Men som sagt svårt att veta vad de små orkar med och trivs bäst med...  

• älskarlivet81

Vi har nästan 3 år mellan barnen men har syskonvagn som vi använder vid längre utflykter och heldagsutflykter. Har även ståbräda och den används nästan dagligen. Storasyster är nu 3 år och 5 månader.

• enlitenbitkaka
    FruEmma2011 skrev 2013-10-26 14:04:03 följande:
    Är lite i samma sits, fast min tös hinner bara bli 1,5 år innan hon ska bli storasyster. Men är ändå lite fundersam på om det inte räcker med "ståbräda med sits på" Ska vi iväg allesammans tar vi ändå två vagnar (har en city cross och en brio race sen innan) Känns så onödigt dyrt att köpa en vagn till, skulle va om man hittar något billigt begagnat?! Men som sagt svårt att veta vad de små orkar med och trivs bäst med...  

Min tjej är 1,5 nu (ett år och sju månader) och hon hade inte klarat sig utan vagn nu.
    Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på frokenrand.blogspot.com/
  • FruEmma2011

Nä, jag känner också ibland att det är för tidigt att använda "ståbräda med sits" eller att köpa till en sittkorg (som jag sett att andra haft) men sen vet jag inte hur mycket man kommer vara iväg själv. För är vi iväg tillsammans med familjen så tar vi ju två vagnar...
    Sen det där med att hitta rätt vagn. Jag vill ha:
    Punkteringsfria hjul och "stora" hjul
    Ställbart handtag (inte teleskop)
    Möjlighet att ha barnen både emot och ifrån mig.
    Vagnen skall dessutom vara smidig gällande bredd och vikt.
    Tar tacksamt emot tips som uppfyller mina önskemål

• emsapemsa
    FruEmma2011 skrev 2013-11-03 21:17:49 följande:
    Nä, jag känner också ibland att det är för tidigt att använda "ståbräda med sits" eller att köpa till en sittkorg (som jag sett att andra haft) men sen vet jag inte hur mycket man kommer vara iväg själv. För är vi iväg tillsammans med familjen så tar vi ju två vagnar... Sen det där med att hitta rätt vagn. Jag vill ha: Punkteringsfria hjul och "stora" hjul Ställbart handtag (inte teleskop) Möjlighet att ha barnen både emot och ifrån mig. Vagnen skall dessutom vara smidig gällande bredd och vikt. Tar tacksamt emot tips som uppfyller mina önskemål  

Jag har ungefär samma krav som du och jisses vad svårt det är! Den enda vagn jag har hittar som uppfyller mina krav är Bugaboo Donkey, men den är ju så nedrans dyr :/ Har kollat lite på Emmaljunga Viking också som verkar vara ganska bra men lite tyngre och bredare än Donkeyn. Jag gillar Mountain Buggy Duett, men det går ju tyvärr inte vända sittdelarna på den.
  • FruEmma2011

Nu är det så många vagnar i huvudet, men Donkeyn hade väl teleskopshandtag va? Jag är kort och upplevt att teleskopshandtag ofta inte blir tillräckligt lågt för mig. Men det kan ju variera. Tittat lite på babyjogger city mini gt, men sammaproblem där gällande att sitsen är ifrån mig. Liggdelen är dock emot mig.

• Mandelskorpan
    enlitenbitkaka skrev 2013-10-19 14:17:06 följande:
    Vi väntar barn i mars/april -14 och då kommer storasyster vara ganska exakt 2år (26/3). Vi brukar gå eller cykla till förskolan men med en bebis lär det mest bli gång och vi har hund så båda barnen måste ut flera gånger om dagen med hunden. Frågan är då om det räcker med ståbräda till en tvååring eller om vi behöver syskonvagn?

Hade siktat in mig på en Donkey men jag kan inte tänka mig att ha kvar den som singelvagn sen så då känns det bortkastat. Funderar på att köpa en Mountain buggy Duet att ha för de gånger vi är ute med båda på långturer eller när storasyster är trött och sen en vanlig duovagn att ha med ståbräda, typ Brio Go.

Hur har ni andra gjort?

Vi har kört med ståbräda, har precis 2 år mellan de yngsta. Använder vagn dagligen. Nu är de 3.5 och 1.5 och oftast står den lilla på ståbrädan medan den stora går eller åker i vagnen. Men barn är olika. Vår äldsta slutade åka vagn vid 2.5, mellanbarnet åker gärna i lillebrors vagn fast hon alltså är drygt 3.5.
  • hallontryffel

Vi har 2 år mellan 1&2 och valde att köpa syskonvagn. Bor i Stockholms innerstad och äger ingen bil så vi går eller åker kommunalt jämt. För oss hade ståbräda inte varit ett alternativ dels pga att den inte funkar särskilt bra på snöiga, dåligt plogade trottoarer, men också för att vi ville kunna ta oss ut själva med båda barnen även de dagar tvååringen inte ville samarbeta och man hade tider att passa.

Hade en phil&ted som var perfekt för våra behov.

• Solen11

Jag har exakt 2 år mellan mina barn och hade inte klarat mig utan vår Donkey. Använder den som singelvagn när storasyster är på dagis och sen ''bygger'' jag om den när det är dax för hämtning. Bästa tänkbara vagn - alla kategorier!! :)

• femhjärtan

Min 2-åring vägrar åka vagn så vår Mountain Buggy duet används i princip aldrig av 2-åringen. Vi är dock supernöjda med vagnen! Det är väldigt skönt att ha en dubbelvagn som bara är 63 cm bred. Jag är faktiskt inte alls avundsjuk på folk med Donkeyn då jag tycker att den är för bred. Vi hade en Baby Jogger City mini double tidigare och den var bra men för bred. Nej, nu ska vi sälja dueten och satsa på en singelvagn istället och ha en Chicco lite way till 2-åringen som kan användas vid behov.

• FruEmma2011

Ja Buggy dueten verkar riktigt smidig (jag hade helst dock velat haft punkteringsfria hjul), men som sagt funderar på om man ska börja med bara en Syskonsits att fästa på nuvarande vagn. Märker man att det inte räcker får man väl köpa en vagn sen. Nummer två kommer i mitten på mars så slipper ju det här med snö en bra stund.
    Också kikat på 2me los angeles men herre jisses så tung orkar man ju inte lyfta.
    City mini GT (utveckling av Baby jogger city mini) har jag tittat på mest pga den väldigt smidiga "ihopvikningen". Blir ju verkligen platt som en pannkaka.
    Barnvagnsbloggen är riktigt bra, där ifrån får man mycket info. Ska nu kolla upp Hauk roadster sl duo och även syskonsitsen Kids2sit.
    Verkar variera stort vad barnen har för behov gällande att sitta i vagn eller ej.    

• FruEmma2011

Nä varken Kids2sit eller hauk roadster var något jag fastnade för. Så tillbaka till tankarna om Emmaljungas syskonsits/ståbräda med pall eller någon smidig syskonvagn

• emsapemsa
    FruEmma2011 skrev 2013-11-05 20:33:58 följande:
    Nä varken Kids2sit eller hauk roadster var något jag fastnade för. Så tillbaka till tankarna om Emmaljungas syskonsits/ståbräda med pall eller någon smidig syskonvagn
    Nä det är så jäkla svårt rent ut sagt. Jag är just nu inne på att köpa en bra duovagn med ståbräda, och sedan köpa en smidig syskonvagn, ex mountain buggy duet om jag märker att behovet finns.. Och så får man väl ta att det bara går att ha sittdelarna framåtvända helt enkelt, man kanske inte använder den så mycket ändå.
    Har en Mountain Buggy "swift" till vår två-åring nu och gillar den skarpt, så då borde jag tycka om "duett" :)

Känns så onödigt att lägga en massa pengar på en vagn som kanske inte kommer att användas.
    Har kollat lite på City Mini GT också och gillar den, men tycker "duet" såg bättre ut med liggdelen på. 
  • FruEmma2011
    emsapemsa skrev 2013-11-05 20:45:29 följande:
    Nä det är så jäkla svårt rent ut sagt. Jag är just nu inne på att köpa en bra duovagn med ståbräda, och sedan köpa en smidig syskonvagn, ex mountain buggy duet om jag märker att behovet finns.. Och så får man väl ta att det bara går att ha sittdelarna framåtvända helt enkelt, man kanske inte använder den så mycket ändå.
    Har en Mountain Buggy "swift" till vår två-åring nu och gillar den skarpt, så då borde jag tycka om "duett" :)

Känns så onödigt att lägga en massa pengar på en vagn som kanske inte kommer att användas.
    Har kollat lite på City Mini GT också och gillar den, men tycker "duet" såg bättre ut med liggdelen på. 
    Ja vi går verkligen i samma tankar. Jag kommer nog börja med syskonsitsen (ska kolla blocket) och blir det för galet så blir det nog en buggy duet eller mini GT. Ska försöka provköra båda innan så man får lite känsla, bara provkört mini GT med sittdelar så känner att man måste pröva mer den rätta kombinationen (en sittdel och en liggdel)
    Sen är ju mini GT riktig smidig att fälla ihop... hmm jaja jag börjar nog som sagt med bara en syskonsits så får vi se om man behöver köpa en vagn till eller ej sen... 
Svar på tråden 2år mellan - sykonvagn?