• Frida Li

Klä om en gammal sulky

Hej!

Jag har kommit över en gammal EmmaLjunga sulky, tror den är från 80/90 tal. Har tyvärr ingen bild på vagnen just nu. Men hittade en liknande på nätet. Man kan ta av yttertyget från "ryggen" men där är ett annat tyg som lixom sitter fast......plus att hur tar man av tyget från sidorna? Vill gärna klä om den och sy nytt. Ska köpa tyg imorgon. Är det någon som kan hjälpa mig med detta? Måste jag klippa sönder all tyg? 

• Svar på tråden Klä om en gammal sulky
  • linnn89

Klä inte av tyget utan lägg på nya tyget o sy på den.. Inte så smart kanske men en ide i allafall. :) älskar att sy o klä om men ingen proffs :)

• Lillsudd

Oj - var tyget i dåligt skick? Annars hade det varit säljbart - många vill åt originalklädslar till Dennis. Din Dennis är från innan 1981 (har jag för mig) eftersom det var då man slutade med pinnbromsen. Om det nu är exakt en sån.

Hursomhelst är tyget inte fastsytt på sånahär sulkys. Ryggstödet går att trycka ur ur chassit och på armstöden finns två små skenor i två hål som tyget är fäst i. De går att ta ur och sedan trycka i med hovtång. Så kan klädseln tas av och tvättas

Använd den gamla klädseln som mall och om sittplattan är mögelfri återanvänder du den - annars får du tillverka en ny. Om den är exakt som denna har den (till skillnad från min som du kollade i den andra tråden) inte något foder. Då fungerar förmodligen markisväv bättre. Eller stadigt dubbelt tyg.

Jag skrev här ett svar om omklädning med foder: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m71323322.html

• Frida Li

OKej, så här långt har jag kommit idag. Som foder är ett gammalt täcke och en fleecefilt. Tyget är ett billigt, starkt tyg från ikea. Är långt ifrån klar, fått sprätta två gånger. Har knappt sytt sen jag gick ut 9 an så titta inte så noga! =) vi får se var den hamnar, på vagnen eller i papperskorgen =)

Lillsudd, är det kanske en Dennis från 81? Arbetar på förskola och den stod där och skulle bara slängas, och tänkte att det kunde vara ett roligt projekt. Jag har ingen kundkorg där bak, men ska se om jag hittar något, kanske en cykelkorg?=) Det tyg som satt på var egentligen rent fräscht, men ville ha ny klädsel. Tyvärr har jag klippt sönder den lite nu...

Svar på tråden Klä om en gammal sulky