• Bolaget

    Hur organiserar ni er forskning?

    Finns det någon som använder något bra program för att lägga upp sitt släktträd?  Jag kör idag Ancestry men tycker jag tappar överblicken där när man bara kan se 4 generationer i taget och bara kopplingar i rakt ned/överstigande led.

    Provade deras Family tree maker men tycker inte det heller ger den överblick jag vill ha.
    Vet att jag provade My heritage en gång men den är ju bara gratis om man har mindre än 1000 personer i trädet och jag har en bra bit över 2000 så det går ju bort. Jag har aldrig använt disgens program, vet någon hur det fungerar?

    Jag är fullt medveten om att jag har ett rätt speciellt forskningsområde som ger lite speciella problem så det jag skulle vilja ha finns kanske inte men jag tar ändå chansen att fråga. 

  • Svar på tråden Hur organiserar ni er forskning?
  • Severus

    Jag har använt disgen. Minns att det strulade, fast det var en gammal version.

    Är prenumerant på Diskulogen sedan 13-14 år. Får väl rabatt som medlem?

    Kanske värt att kolla deras senaste variant?


    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Bolaget

    Jag tittade på det på bokmässan men hon som skulle demonstrerade det var så okunnig att jag bara blev irriterad både på henne och programmet. 
    Hur många generationer kan man se samtidigt i det programmet?
    Hur visar den kusingiften, dubblar den bara uppgifterna på anorna eller kan man direkt se att det är samma anor.  

  • FlinkaAnka

    Jag har länge funderat på att börja släktforska, men vet inte om jag orkar investera tiden. De nya programmen som finns för detta, är de bra? Är det värt att göra en satsning?

  • Bolaget

    Programmen som finns är ju oftast bara för att bygga släktträden i. Fakta för att forska finns i kyrkböcker och domböcker och programmen för att läsa dem har väl inte ändrat sig mycket under åren. Det är Ancestry, AD online och riksarkivet. Jag föredrar AD Online som jag tycker ger tydligare texter men Riksarkivet har flera olika handlingar att söka i.
    Om det är värt att satsa eller inte är ju inte lätt att veta för någon annan. Hur intresserad är du av dina rötter? Hur mycket tid har du? Vad vill du att det ska leda till? Det är frågor som du kanske kan ställa dig och sedan fundera vidare. Samtidigt så lägger man ju ner så mycket tid man själv vill så det finns ju inget som säger att du inte kan börja så smått och se om du tycker det ger något.

  • Dixie
    FlinkaAnka skrev 2014-03-20 13:37:22 följande:
    Jag har länge funderat på att börja släktforska, men vet inte om jag orkar investera tiden. De nya programmen som finns för detta, är de bra? Är det värt att göra en satsning?

    Jag använder ancestry för att leta och lägger in uppgifterna där, tycker det fungerar bra! Klart det är värt att satsa på, släktforskning är ju spännande!
  • shr

    Programmet  MinSläkt  på    www.DannbergsData.se    är det bästa om man vill ha sin släktforskning på den egna datorn  och inte ute på nätet. 
    Det är gratis  (fast då får du stå ut med lite reklam)     och vill du sen köpa det så kostar det några hundralappar.  
    Det är det ENKLASTE.
    Det är snabbt.
    Det är svenskt.  
    Du kan koppla till bilder, ljudfiler. 
    Om du vill kan du senare lägga ut det på nätet,  eller skicka filer till eller från andra program.

    Saknas något;  -  japp,  du kan inte koppla till kartor  (än i alla fall)  

    Har 15000 personer i mitt program.

    Har testat olika program sedan 1990-talet, och inget är bättre än MinSläkt.
     (men skriv ihop orden!!  INTE  "Min Släkt", det är ett annat program som åker snålskjuts)

  • Arbetsvegan

    Alla program har sina för- och nackdelar så man måste komma på vilket som passar en själv bäst. 

    Jag har testat alla på marknaden och tycker Gramps och GenoPro är bäst. Jag använder bägge men på olika sätt. GenoPro har det alla program saknar, det är suveränt på att visa relationer. Gramps är flexibelt och man kan koda det själv...

    Gramps är open source och helt gratis. GenoPro kostar några hundra men finns som demo och trial. (MinSläkt är trial och inte gratis. Det är visserligen enkelt och bra för nybörjaren men den har mycket begränsningar )

  • helmergunnars

    Använder ett trevligt program som heter Genvägar. Underbart när ens släktträd kan flätas samman med andras och man får hjälp av varandras arbete.

  • Bolaget
    helmergunnars skrev 2014-04-29 15:39:32 följande:
    Använder ett trevligt program som heter Genvägar. Underbart när ens släktträd kan flätas samman med andras och man får hjälp av varandras arbete.

    Problemet med det programmet är att det blir så vansinnigt oöverskådligt, iallafall när man ser det på skärmen. Det är möjligt att det är bättre när man skriver ut det men annars är det ju ett evigt scrollande för att se något så jag får ändå inte den överskådlighet jag vill ha.

    Det fungerar nog bra upp till kanske 6-7 generationer men jag har minst 16 generationer (kommer inte ihåg exakt) på flera grenar och bara något fåtal som understiger 8 generationer. Mitt största problem är alltså egentligen att kunna se sambanden på ett enkelt sätt.. Eftersom släkten består av några kusingiften, flera äktenskap mellan 3:e kusiner och massor av 4:e kusiner som gifter sig med varandra kors och tvärs så skulle jag enkelt vilja se det.


     

  • MallaL

    Jag använder Mac Family Tree, jättebra, älskar att snurra på det tredimensionella familjeträdet 😄

  • Xenia
    shr skrev 2014-04-04 18:36:00 följande:

    Programmet  MinSläkt  på    www.DannbergsData.se    är det bästa om man vill ha sin släktforskning på den egna datorn  och inte ute på nätet. 
    Det är gratis  (fast då får du stå ut med lite reklam)     och vill du sen köpa det så kostar det några hundralappar.  
    Det är det ENKLASTE.
    Det är snabbt.
    Det är svenskt.  
    Du kan koppla till bilder, ljudfiler. 
    Om du vill kan du senare lägga ut det på nätet,  eller skicka filer till eller från andra program.

    Saknas något;  -  japp,  du kan inte koppla till kartor  (än i alla fall)  

    Har 15000 personer i mitt program.

    Har testat olika program sedan 1990-talet, och inget är bättre än MinSläkt.
     (men skriv ihop orden!!  INTE  "Min Släkt", det är ett annat program som åker snålskjuts)


    Men det fungerar väl inte om man har Mac-dator?
Svar på tråden Hur organiserar ni er forskning?