• Anonym (Maja)

SGI för egen företagare

Hur beräknas SGI när man har en enskild firma. Den vinst som näringsverksamheten ger är ju även underlag för egenavgifter etc, så finns det något enkelt sätt att få fram detta själv? Är det t.ex. detsamma som den inkomst man tar upp i inkomstdeklarationen?

• Svar på tråden SGI för egen företagare
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du har en enskild firma beräknas din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) utifrån framtida inkomst av näringsverksamhet. Men den inkomst som ligger till grund för beräkningen av din SGI är inte alltid samma som underlaget för skatteberäkningen.

Till exempel kan det påverkas om du har använt dig av expansionsfonder eller periodiseringsfonder. För att vi ska få in korrekt underlag är det därför bra om du skickar in de tre senaste årens näringsbilagor (NE- eller N3-bilagor).

Du kan läsa mer på vår hemsida:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/egen_foretagare/sjukpenninggrundande_inkomst

Om du har fler frågor om själva inkomsten rekommenderar jag att du kontaktar Skatteverket.

Hälsningar
    Harry, handläggare

• Anonym (Maja)

Jag har inte hunnit göra någon deklaration ännu, började med den enskilda firman nu i höst. Så är det då regeln om att man de första 24 månaderna får räkna SGI motsvarande vad man skulle tjänat som anställd som gäller?

Jag jobbade tidigare med precis samma sak och tjänade ca 35 000 kr i månaden som anställd. Som egen företagare blir det ungefär det dubbla, vilket egentligen inte gör så stor skillnad eftersom det är över taket både för sjuk- och föräldraförsäkringen.

• Försäkringskassan

Hej!

Ja det stämmer att du under 24 månader får en sjukpenninggrundande inkomst som motsvarar vad en anställd med samma arbetsuppgifter och erfarenhet skulle ha haft.

Hälsningar
    Oscar, handläggare 

Svar på tråden SGI för egen företagare