• Anonym (R)

Om man har rökt cannabis en enda gång...

Nyfikenheten tog över och i fredags tog jag fyra bloss cannabis - första och definitivt enda gången.
    Vet inte vad jag tänkte på eftersom ÄL närmar sig med stormsteg och det skulle bli första gången vi skulle försöka bli gravida.
    Måste jag vänta en månad för att vara helt säker på att cannabis är helt ur kroppen? Eller tar fostret inte upp något av det i alla fall? Jag är 35 år och varje månad räknas, därför skulle jag gärna vilja sätta igång nu men självklart inte om det är skadligt för fostret. 

• Svar på tråden Om man har rökt cannabis en enda gång...
  • Petrol

Det du har i kroppen är små mängder inaktiva metaboliter, och utan att ha belägg för det så skulle jag inte ligga sömnlös över det så att säga utan jag kan inte tänka mig mycket annat än att det ska vara kolungt. Men någon annan kan nog fylla i lite mer välgrundade kunskaper kring det hela antar jag.

• AlexO

Hoppas nån kan ge dig bättre svar än jag men det finns forskning som visar att vissa ämnen sätter sig i fettcellerna och kan komma ut i kroppen långt långt efter att man rökt. Vad jag själv läst är att det dock är sällsynt, finns de som hävdar de fått psykoser pga detta men det är väldigt omdiskuterat hur seriös de rapporterna är.
    Jag hade personligen inte oroat mig särskilt, cannabis är sällan skadligt för kroppen på nått med med det kan man inte säga att det heller inte är farligt.
    Med tanke på den lilla mängd också hade jag själv nog inte ens tänkt på att det skulle kunna vara farligt för fostret, då är alkohol, cigaretter eller liknande mycket värre. 

• Anonym (R)

Tack för svar, ni gör mig lite lugnare. Jag har googlat som en tok, men hittar inget riktigt bra svar.
    Det kan ju låta som själviskt att inte vänta en månad eller två med att försöka bli gravid men jag vill verkligen inte vänta om jag inte behöver. 

• AlexO
    Anonym (R) skrev 2013-10-20 21:44:00 följande:
    Tack för svar, ni gör mig lite lugnare. Jag har googlat som en tok, men hittar inget riktigt bra svar.
    Det kan ju låta som själviskt att inte vänta en månad eller två med att försöka bli gravid men jag vill verkligen inte vänta om jag inte behöver. 
    Jag tycker inte du behöver vänta!
    Att googla det ämnet är svårt, hehe. Det pågår en brinnande debatt om det och även om det finns mycket forskning så visar de på helt olika saker beroende på beställaren och vem som utfört den :)
    Men med tanke på att cannabis inte ger kroppsskador hade jag inte vart det minsta orolig!
  • Anonym (R)

Hehe, du har alldeles rätt, det finns så mycket att läsa att jag blir alldeles vimmelkantig. Fyra bloss cannabis och timvis med läsande! Puh, det var inte värt det, den saken är säker...

• Petrol

Om inte annat så kan du ju faktiskt beställa hem ett nark-test för hemmabruk och testa dig, det är trots allt en väldigt liten mängd du har rökt, vid ett enstaka tillfälle, och jag skulle nog inte alls tycka att det var konstigt om du visade negativt, och då vet du ju det iallafall svart på vitt.

Kan dessvärre inte tipsa om något bra ställe att beställa dem ifrån, men ifall du har fått upp farten på google sökandet så borde det vara en ganska smal sak att ordna kan jag tycka!

• Emy85

Det beror också på kroppen,många med mkt fett tar det längre tid medans en pinnsmal får ut det fortare i test,sen sitter det i fettet det är inte som kemiska droger

• Farsa på stan

Jag törs lova att det är noll och ingen risk. Troligtvis har alla ämnen redan försvunnit ur kroppen på dig. Även om du hade varit en daglig haschrökare finns det inget som talar för att det skulle påverka fostret, så länge man slutar röka innan graviditeten påbörjas.

• frappa
    Anonym (R) skrev 2013-10-20 21:24:18 följande:
    Nyfikenheten tog över och i fredags tog jag fyra bloss cannabis - första och definitivt enda gången.
    Vet inte vad jag tänkte på eftersom ÄL närmar sig med stormsteg och det skulle bli första gången vi skulle försöka bli gravida.
    Måste jag vänta en månad för att vara helt säker på att cannabis är helt ur kroppen? Eller tar fostret inte upp något av det i alla fall? Jag är 35 år och varje månad räknas, därför skulle jag gärna vilja sätta igång nu men självklart inte om det är skadligt för fostret. 
    Cannabis har ingen direkt skadeverkan på ev. foster.
    Däremot om du rökte med tobak, så vet vi alla om skadeverkningarna av detta på foster.

Sen är själva aktiva ämnen ur kroppen på 8-10h, och metaboliterna säger man 1-5 dagar, efter ett rök tillfälle.
  • frappa
    Anonym (R) skrev 2013-10-20 21:53:37 följande:
    Hehe, du har alldeles rätt, det finns så mycket att läsa att jag blir alldeles vimmelkantig. Fyra bloss cannabis och timvis med läsande! Puh, det var inte värt det, den saken är säker...
    Här har du omfattande forskning i ämnet, av forskaren i en föreläsning hon hade.

!!! Observera detta är kvinnor som bara rökt cannabis och INGEN tobak. !!!
  • Anonym (anandamid)

Du gör ju hur du vill men det är på ett aning konstigt sätt ganska underhållande när du omedvetet väljer bort det som gynnar ditt barn och omedvetet kommer mata ditt barn med precis det du är så rädd för

• Anonym (R)

Tack för era svar! Att det är kvar i kroppen verkar vara troligt men det jag egentligen funderar på är om det skulle överföras till ett foster. Å andra sidan är det väl ingen större chans att jag skulle bli gravid direkt, kanske lika bra att vänta... även om jag inte vill det! Gaaah! Så dum i hela huvudet.

Anadamid, hänger inte riktigt med på vad du menar där men det är ju alltid kul att kunna underhålla någon... tror jag.  

• Anonym (R)
    Farsa på stan skrev 2013-10-21 12:40:58 följande:
    Jag törs lova att det är noll och ingen risk. Troligtvis har alla ämnen redan försvunnit ur kroppen på dig. Även om du hade varit en daglig haschrökare finns det inget som talar för att det skulle påverka fostret, så länge man slutar röka innan graviditeten påbörjas.
    frappa skrev 2013-10-21 14:17:23 följande:
    Här har du omfattande forskning i ämnet, av forskaren i en föreläsning hon hade.

" rel="nofollow" target="_blank">

!!! Observera detta är kvinnor som bara rökt cannabis och INGEN tobak. !!!
    Tack för era svar!

• frappa
    Anonym (R) skrev 2013-10-21 21:17:57 följande:
    Tack för era svar! Att det är kvar i kroppen verkar vara troligt men det jag egentligen funderar på är om det skulle överföras till ett foster. Å andra sidan är det väl ingen större chans att jag skulle bli gravid direkt, kanske lika bra att vänta... även om jag inte vill det! Gaaah! Så dum i hela huvudet.

Anadamid, hänger inte riktigt med på vad du menar där men det är ju alltid kul att kunna underhålla någon... tror jag.  
    Anandamid är ett kroppseget cannabis.
    Som i råmjölken har mycket stora mängder av.
    Teorin är att anandamiden ska hjälpa barnet att somna och glömma.
    Det traumatiska som det är faktiskt att födas.
  • Anonym (R)

Aha, då har jag lärt mig något nytt. Har efter fyra bloss cannabis gått från inget till mycket. Ni är många som har lugnat mig, tack för att ni tog er tid att svara.

Svar på tråden Om man har rökt cannabis en enda gång...