• Anonym (uschlig)

Sgi, timanställning och andra barnet?

Hej! jag har en oro och en fundering, min dotter föddes 2010 och jag hade då jobbat som timaställd på samma företag i två år. Jag väntade med att ta ut föräldrapenning tills hon var ca 9 månader och då tog jag ut fullt . När min dotter var 1,5 år blev jag gravid igen och vad jag förstod så skyddas sgi i fall man blir gravid inom 1 år och 9 månader?

2012 kom pojken i alla fall och föräldrapennig togs ut direkt fast jag valde att avbryta den april 2013 och nu innan han blir ett skulle jag vilja ta ut igen för att bevara SGI.

MEN! Jag har ju bara timanställning och vet inte om jag får gå tillbaka till mitt jobb efteråt, har jag inte rätt att ta ut då? eller gäller fortfarande mina 2 år som timanställd för SGIn nu?
    Får man jobba extra någon annanstans än där jag är timanställd?

Mvh Mia

• Svar på tråden Sgi, timanställning och andra barnet?
  • Försäkringskassan

Hej!

Jag börjar med att reda ut lite olika begrepp:

SGI

Sjukpenninggrundande inkomst (SGI) baseras på inkomst av arbete. Från att ett barn föds och fram till barnet fyller 1 år är SGI:n skyddad. När barnet fyller 1 år grundas SGI:n på aktuell inkomst av arbete. Om man då är helt föräldraledig kan man fortsätta att hålla SGI:n skyddad genom att ta ut föräldapenning 5 hela dagar per vecka.

Föräldrapenning

Även om man skulle tappa sin SGI så kan man få behålla samma föräldrapenning för nästa barn, om man har blivit gravid igen innan det första barnet är 1 år och 9 månader. Alltså, även om man inte har samma SGI kan man få ut föräldrapenning utifrån en gammal SGI för att föräldrapenningen har ett specialskydd som gäller om man blir gravid på nytt inom 1 år och 9 månader sedan det tidigare barnet föddes.

Du kan alltså ha rätt till samma föräldrapenning även om din SGI inte är bevarad.

Du kan ta ut dagar för barnet. Jag kan inte svara på vilken SGI du har rätt till. Det kommer behöva göras en utredning omkring det för att se vilken SGI du har rätt till.

Det är inga problem att arbeta hos en annan arbetsgivare. Hur din SGI påverkas går inte att svara på utan att ha alla uppgifter omkring hur du tagit ut föräldrapenning och hur ditt arbete ser ut.

Hoppas svaret är till hjälp!

Hälsningar

Bushra, handläggare

• Anonym (uschlig)

tack för svaret!

Det verkar ju som att jag då har rätt till samma föräldrapenning ännu, eftersom jag ju blev gravid inom 1 år och 9månader.

Måste jag anmäla till FK ifall och vart jag extrajobbar eller räcker det att ni har uppgifterna för den timanställningen jag har/hade då jag anmälde 2010 ? Alltså den föräldrapenningen grundas på fortfarande.

• Försäkringskassan

Hej

Har du bara ett kortare extrajobb så kan jag inte se att du behöver anmäla det. Tänk bara på att du inte kan arbeta en dag som du tar ut hel föräldrapenning.

Hälsningar
    Alex, handläggare

• Anonym (uschlig)

Hej! Jag har en fråga till, jag hörde att man tex kan arbeta 2 dagar i veckan och ta ut FP 3 dagar och att man då inte förlorar storleken på föräldrapenningen,stämmer det eller hur fungerar det?

• Försäkringskassan

Hej!

Ja du kan t.ex. ta ut föräldrapenning 3 dagar och arbeta 2 dagar för att behålla den sjukpenninggrundande inkomsten. Det du ska tänka på är att från barnets 1 årsdag alltid ha någon ersättning minst 5 dagar i veckan.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

Svar på tråden Sgi, timanställning och andra barnet?