• Margaux

Bra recept på babygröt?

Har en snart 6 månaders och skulle vilja göra egen gröt. 
    Har ni några bra recept som tar hänsyn till järn etc?

Läste detta och blir ju förtvivlad över allt man ska oroa sig över......

Tack!!

Ps. gärna ekologiska alternativ. 

• Svar på tråden Bra recept på babygröt?
  • Kalopsis

Vi tar järnrika gryn/mjöl (oftast skrädmjöl och quinoamjöl, havregryn och boveteflingor i blandning, samma proportioner. Dinkelmannagryn dagar jag vill servera gluten i gröten). Mjölen läggs i blöt över natten. Kokar i liten gjutjärnsstekpanna med höga kanter för att få till mer järn. Jag droppar ofta i lite citron men där tror jag egentligen att jag överdriver... ;) Gröten får stå och svälla några minuter och serveras med en puree jag gjort på osvavlade torkade aprikoser, som är väldigt järnrika. Jag har i typ två kryddmått nyponpulver för c-vitamin men man kan ju använda frukt om man vill. Och så lite fett av något slag. Både jag och bebisen gillar gröten :)

• Paro

Har börjat göra gröt på hirsflingor och tillägger tunnpaltsbröd samt aprikospure för järnets skull. Lägger också i en smörklick eller rapsolja

• Margaux
    Kalopsis skrev 2013-10-21 22:35:05 följande:
    Vi tar järnrika gryn/mjöl (oftast skrädmjöl och quinoamjöl, havregryn och boveteflingor i blandning, samma proportioner. Dinkelmannagryn dagar jag vill servera gluten i gröten). Mjölen läggs i blöt över natten. Kokar i liten gjutjärnsstekpanna med höga kanter för att få till mer järn. Jag droppar ofta i lite citron men där tror jag egentligen att jag överdriver... ;) Gröten får stå och svälla några minuter och serveras med en puree jag gjort på osvavlade torkade aprikoser, som är väldigt järnrika. Jag har i typ två kryddmått nyponpulver för c-vitamin men man kan ju använda frukt om man vill. Och så lite fett av något slag. Både jag och bebisen gillar gröten :)
    Var köper man skrädmjöl och quinoamjöl? Finns det i vanliga affärer? Och nyponpulver?
  • Kalopsis

Jag köpte alla våra ingredienser i en välsorterad ekologisk mataffär där vi bor. Skrädmjölet är Saltå kvarns, så det borde ju finnas i större, vanliga affärer. De andra ingredienserna kanske man får kolla efter i hälsokosten?

Jag har inte lyckats hitta paltbröd, det hade jag gärna haft i gröten. Var köper man det? Vi ger leverpastej på smörgåsrån och sånt istället (jagar ständigt järnkällor ;).

• Paro
    Kalopsis skrev 2013-10-22 12:16:15 följande:

Jag köpte alla våra ingredienser i en välsorterad ekologisk mataffär där vi bor. Skrädmjölet är Saltå kvarns, så det borde ju finnas i större, vanliga affärer. De andra ingredienserna kanske man får kolla efter i hälsokosten?

Jag har inte lyckats hitta paltbröd, det hade jag gärna haft i gröten. Var köper man det? Vi ger leverpastej på smörgåsrån och sånt istället (jagar ständigt järnkällor ;).

Hittade paltbrödet på Coop. Idag har jag köpt skrädmjöl, såg att man kan göra välling av det också så jag tänkte prova ikväll...
  • Kalopsis

Välling, vad spännande! Vi har inte testat det alls ännu. Återkom gärna med recept och berätta hur det gick :)

• Marcella

Jag tar vanlig havregryn och kokar på spisen, när min dotter var mindre så mixade jag havregrynen före kokningen. Efteråt tillsätter jag 1-2 tsk rapsolja och lika mycket mixat tunnpaltbröd. 
    Tunnpaltbröd är rikt på järn, har läst någonstans att en liten mängd t.o.m. kan täcka hela dagsbehovet. Men det betyder ju inte att man ska sluta med järn i de andra måltiderna. ;)
    Tunnpaltbröd går att köpa i en vanlig mataffär. Vi köpte på Coop innan, nu på willys. :)  Jag tycker det är jättesmidigt att göra! Har en försluten glasburk med mixat tunnpaltbröd som jag tar lite av varje dag. :) 

• jospress

Jag kör havregrynsgröt till min dotter.
    Till i början malde jag havregrynen men sedan hon var 7 månader gjorde jag det inte längre.

För att få till järn ha i MESSMÖR eller EKOLOGISK APRIKOS pure
    (Koka skurna aprikoser, mixa till en puré, frys in i små portioner typ is-låda)

Nu när jag kokar gröt till min dotter på 9mån gör jag så här:

1dl EKOLOGISKA havregryn
    2dl vatten (ibland 0,5dl mer)
    1 klick messmör
    alt 1 plutt Aprikospuré (istärning 2st)

Gröten blir dock varm så jag brukar låta den svalna en stund innan servering.
    å min dotter äter upp allt..... mums

LYCKA TILL =)           

Svar på tråden Bra recept på babygröt?