Tjofsan01 skrev 2013-10-22 23:25:01 följande:
Jag undrar lite hur ni som ammar till barnen är ca året gör med annan mat? Jag ammar vår 7månaders son och bytte precis ut ett amningstillfälle mot en middag och ibland får han gröt på eftermiddagen. Jag kände också att jag skulle hel amma till 6 mån sen trappa ner men nu vid sju månader känner verken jag eller sonen att det är dax att sluta. Han älskar att äta och äter gärna och mycket men amma är ändå amma. ;) Iaf ni som ammar till ett hur ofta ammar ni och hur ofta äter den annan mat? :)
Jag har aldrig aktivt "bytt ut" ett mål. När tösen blev 6 månader började hon få kokta morotsstavar och bananstavar och så. Först åt hon nästan ingenting utan lekte bara med maten men så småningom lärde hon sig. Vid åtta månader ungefär kunde hon få i sig en del och ville smaka allt. Vid det laget åt vi alla familjemål tillsammans så hon fick saker från våra tallrikar (tillagat utan salt). Efterhand som tiden gått så har vi fått lägga upp större och större portioner eftersom hon äter så mycket och nu äter vi tre mål om dagen tillsammans, och två mellanmål.
Hon är nu 14 månader och under hela den här tiden så har hon även ammat fritt. Jag har inte nekat henne, även om hon velat amma precis innan middagen är klar. Det handlar nog fortfarande om ungefär lika många amningstillfällen som när hon var 6 månader, och ungefär lika ofta, men de är mycket mycket kortare nu (ett par minuter bara).
Det som varit fantastiskt bra är att jag aldrig behövt oroa mig över hur mycket mat hon fått i sig, eftersom jag kunnat förlita mig på amningen, så jag har låtit henne ta det hela i sin egen takt. Mycket bekvämt!
Och känner du att det inte är dags att sluta än så kör på! Det är enbart positivt! :)