• Mimmi85

Termobyxor +jacka i vinter till 2 åring, eller är det mkt bättre med overall?

Vi har ett par varma termobyxor till henne som vi fått. Funderar på att köpa en didriksson jacka till det att ha i vinter. Eller är det bättre att satsa på en overall till henne? Vilka fördelar finns det me overall?

• Svar på tråden Termobyxor +jacka i vinter till 2 åring, eller är det mkt bättre med overall?
  • zbaby

Vi har både och.. Overall är bäst på dagis, på fritiden är skönt att bara kunna ta en jacka ibland.

• Vickan I

Om hon går på förskola så föredrar pedagogerna nog overall. Lättare när barnen också ska börja träna på att klä sig själva. Inga ev glipor i midjan heller när de jackan åker upp när de leker och rullar i snön.

• RöttÄrSött

Jag säger också båda! En bra overall för att leka i och en billigare jacka att ha i bilen, korta turer osv. Det är också bra om ni börjat potträningen, då finns ombyte ifall ytterkläderna kissas ned.

• strojes

En overall är klart det bästa plagget att vara ute och leka i snön med. Här har vi kört med overall till ungarna blev 6 år ca.
    Bra med jacka+byxa som komplement, om man tex bara ska gå till affären och lätt vill kunna öppna upp och ta av jackan.

• Natulcien

Vi använder enbart overall till sonen (3 år) på vintern. Smidigast och enklast, och enklast även för förskolan.

Det är bara på våren/hösten som vi använder tvådelat i form av skalkläder.

• Gryntroll

Båda om det funkar. När vår dotter var 2 lekte hon inte så mycket ute i snön, hon tyckte den mest var jobbig... så anledningen att overall är mer lekvänlig skulle jag hävda kommer året efter, runt 3. Får då var det full rulle i varenda backe och snöhög. Däremot lättare för förskolepersonalen att hantera. Jacka+byxa är som ovan nämner lättare på fritiden när man kanske går in och tar en fika osv då är det praktiskt att kunna ta av bara jackan och slippa krångla med overall.... som sagt båda om det funkar ekonomiskt

• Mimmi85

Jag kommer nog att ha båda som du rekomenderar. Bra om hon skulle blöta ned det ena att ha extra :)

Gryntroll skrev 2013-10-22 09:27:32 följande:
    Båda om det funkar. När vår dotter var 2 lekte hon inte så mycket ute i snön, hon tyckte den mest var jobbig... så anledningen att overall är mer lekvänlig skulle jag hävda kommer året efter, runt 3. Får då var det full rulle i varenda backe och snöhög. Däremot lättare för förskolepersonalen att hantera. Jacka+byxa är som ovan nämner lättare på fritiden när man kanske går in och tar en fika osv då är det praktiskt att kunna ta av bara jackan och slippa krångla med overall.... som sagt båda om det funkar ekonomiskt

• Dixie

till en 2åring hade jag haft overall om jag måste välja, men vi har alltid haft både overall och jacka + byxor, bra att ha som extra och även om man ska iväg till affären tex, då räcker det oftast med jackan.

• Mamman02

Har overall när de är så små som 2 år. Helt klart smidigast!
    Men från 3-4 år har mina pojkar inte kunnat ha overall (de har lite för lång överkropp som gör att overallen antingen blir för liten i februari eller så stor att de knappt kan gå). Efter det blir det jacka + byxor. 

• Mellanmjölkens land

Ingen tvekan om saken. Overall är betydligt mer praktiskt, åtminstone om man inte är mitt i potträningen. Förra året hade vi bägge (dottern var då 1,5-2 år) men jacka+byxor användes bara nån enstaka gång. Skulle vi åka bil vart det fleecejacka istället. I år får vi se vad det blir för reservkläder, brukar köpa dem begagnade

Svar på tråden Termobyxor +jacka i vinter till 2 åring, eller är det mkt bättre med overall?