• Hallonpaj88

Byta jobb och ev gå ner i tid

Hej!

Idag arbetar jag på en fast tjänst på heltid, min lön är 25.000 kr i månaden innan skatt.

Idag ska jag på en arbetsintervju på ett jobb jag gärna vill ha. Vad händer om de, låt säga, bara vill ha mig på deltid och en lön på 20.000?

Jag har BF 21/3. Vilken lön och anställning baseras min mammapenning på?       

• Svar på tråden Byta jobb och ev gå ner i tid
  • Försäkringskassan

Hej!

Generellt sett så gäller att om den anställning du har idag på heltid har varat i minst 6 månader och om det är kortare tid än 6 månader kvar till beräknad förlossning när du i så fall börjar den nya anställningen så beräknas föräldrapenningen utifrån heltidsanställningen.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

• Hallonpaj88
    Försäkringskassan skrev 2013-10-22 14:41:19 följande:
    Hej!

Generellt sett så gäller att om den anställning du har idag på heltid har varat i minst 6 månader och om det är kortare tid än 6 månader kvar till beräknad förlossning när du i så fall börjar den nya anställningen så beräknas föräldrapenningen utifrån heltidsanställningen.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

Tack för snabbt svar!
    Så säg att jag säger upp mig i morgon och har en månads uppsägningstid, då är det fem månader kvar till BF och då baseras föräldrapenningen på den anställning jag har IDAG? (heltid) 
  • Försäkringskassan

Om Försäkringskassan bedömer att din avsikt är

att förvärvsarbeta i minst sex månader kan SGI fastställas med utgångspunkt

i inkomsten från det aktuella arbetet, även i det fall anställningen kan antas

pågå kortare tid än sex månader. Med andra ord så görs en bedömning i varje enskilt ärende där avsikten spelar en viktig roll.

Hälsningar
    Mia, handläggare

Svar på tråden Byta jobb och ev gå ner i tid