• Anonym (Prolaktin)

Hjälp att förstå prov av Prolaktin

Var och tog prover inför insemination och allt var bra utom att Prolaktinet var högt.
    Nu har ja massa funderingar på vad Prolaktin gör och hur de kan påverka min insemination. Vad är normalt värde och hur högt är 58? Läste någon tråd där någon hade över 1000(!?) men kan de verkligen stämma? Antar att man måste äta någon medicin för att få ner Prolaktinet om de är högt, men var går gränsen? Har just lämnat ett andra prov och fick instruktionerna om att lämna de så tidigt som möjligt, men sköterskan som tog provet sa att man skulle varit vaken minst 2 timmar innan provet togs. Kan resultatet bli för högt på grund av att ja bara varit vaken 1,5 timmar då? Läste också att ämnet kan öka vid bla stress eller stimulering av livmoder, och vid första provet hade just prov på livmodern tagits samtidigt som ja svimmat på grund av att ja tycker allt är så obehagligt. Provet togs ca 15min efter så kan de ha påverkat eller är 58 ett högre värde än så?

Många funderingar som snurrar och ännu rörigare blir de när man Googlar, så hoppas någon här kan komma med några kloka svar.       

• Svar på tråden Hjälp att förstå prov av Prolaktin
  • Anonym (Prolaktin)
    Pommac skrev 2014-01-20 18:29:58 följande:

Ja, det är nog rätt säkert att jag har ÄL. Ska höra nästa gång jag ska dit om man kan få göra nåt så man är säker. Menar du att du inte fick utslag innan du började med medicinen?
    Berätta gärna va dom sagt om du frågar om prov.
    Testade bara en månad innan medicinen och enligt testet var de inga problem.
    För oss som ska utomlands gäller de att man verkligen har ägglossning så man inte åker i onödan. Vore ju väldigt surt att komma på plats för insemination och så har man inte ägglossning...
  • Pommac

Gud så glad jag är nu! Jag ringde gyn då jag fortfarande inte fått något svar och berättade att det vore skönt att veta svaret innan helgen. Barnmorskan som svarade sa att svaret var skickat i tisdags men att det kunde ta lite tid. Vi lade på och efter en stund ringde hon igen och berättade då att de inte hade hittat någon förändring på röntgen. Nu är jag så lättad. Nu kan planerna om viktnedgång och ivf fortsätta när jag inte har någon tumör som växer. Nu ska jag ta ett nytt blodprov och sedan får vi se hur det blir. På söndag väntar jag mens.

• Björnmossa

Min gynekolog låter nu som att prolaktinet kan få även progesteronet att strula. Jag fattade inte exakt varför men hon tog ett test, ska fråga mer på återbesöket.

• Pommac

Nu har jag läst brevet och jag ska ta två olika blodprov i denna cykel på dag 2-4 (FSH och LH)och på dag 21-23 (prolaktin och progestron). Nu ska de utreda så jag verkligen har ägglossning. Är prolaktinet fortfarande högt ska jag få medicin.

• millica

Vad skönt för dig att de inte hittade någon förändring. Lycka till med med gravidplanerna!

• Anonym (Prolaktin)
    Pommac skrev 2014-01-25 09:32:33 följande:
    Nu har jag läst brevet och jag ska ta två olika blodprov i denna cykel på dag 2-4 (FSH och LH)och på dag 21-23 (prolaktin och progestron). Nu ska de utreda så jag verkligen har ägglossning. Är prolaktinet fortfarande högt ska jag få medicin.
    Va bra att de inte hittade nåt på dig heller. Skönt när man får beslutet.
    Proverna som du ska ta vill vi också göra men ingen har sagt nåt om de...
    Har just ätit första burken med piller och börjat på den andra. Om ca 1 vecka blir de att kolla om nivån hamnat rätt.
  • Pommac
    Anonym (Prolaktin) skrev 2014-01-26 13:20:54 följande:
    Va bra att de inte hittade nåt på dig heller. Skönt när man får beslutet. Proverna som du ska ta vill vi också göra men ingen har sagt nåt om de... Har just ätit första burken med piller och börjat på den andra. Om ca 1 vecka blir de att kolla om nivån hamnat rätt.

Okej. Du får ringa och höra om du kan få göra proverna. Eller så frågar du nästa gång du åker dit.
  • Anonym (Prolaktin)
    Pommac skrev 2014-01-26 15:58:52 följande:

Okej. Du får ringa och höra om du kan få göra proverna. Eller så frågar du nästa gång du åker dit.
    Vi kan testa att fråga när vi ska ta nästa Prolaktinprov. Troligtvis lär de väl som med allt annat vara en remiss eller nåt för de (en beställning ifrån läkaren), men de skadar väl inte att fråga.
    Lär bli att ringa läkaren också sen, om hon bara fortsätter med brevväxlandet och inte ringer.
  • Pommac
    Anonym (Prolaktin) skrev 2014-01-29 00:45:13 följande:
    Vi kan testa att fråga när vi ska ta nästa Prolaktinprov. Troligtvis lär de väl som med allt annat vara en remiss eller nåt för de (en beställning ifrån läkaren), men de skadar väl inte att fråga. Lär bli att ringa läkaren också sen, om hon bara fortsätter med brevväxlandet och inte ringer.

Jag fick ingen remiss utan kunde höra av mig med kort varsel då de ska ta prover vissa dagar i cykeln.
  • Anonym (Prolaktin)

Pommac skrev 2014-01-29 13:30:54 följande:

Jag fick ingen remiss utan kunde höra av mig med kort varsel då de ska ta prover vissa dagar i cykeln.
    Jaha va bra. Då kanske de går här också.
    Vad är de för prover man tar för de?
  • Anonym (Prolaktin)

Nu är provet taget igen och vi väntar på svar för att få veta om medicinen hjälpt.
    Var osäker på när man skulle ta provet men var vaken 3 timmar innan och försökte "vila" 20 min innan (även om de nästan blir värre då nervositeten för stick är stor).
    Frågade om man skulle ta morgonmedicinen innan provet eller inte men de var de ingen som visste så de fick bli efter tablett.
    Frågade även om prov för ägglossning med de visste dom inte heller något om. "De är ju bara att köpa ett test på apoteket" var de svar vi fick. Antar att läkaren får fixa en remiss.
    Nu hoppas vi att nivåerna är bra så vi kan gå vidare och slippa öka dosen och ta fler prover för de här...

• nyfiknatjejen

Hej allihop! Jag sitter med i sitsen att jag har förhöjt prolaktinvärde, skall påbörja medicinering med pravdidel.

Min läkare sa till mig att jag kommer att äta pravidel fram tills att jag blir gravid. Problemet är att jag försöker inte bli gravid. Vill bli det i framtiden, men inte inom de kommande 5 åren.... Jag som hade hoppats på en mirakelkur på några månader för att sedan sluta medicinera. Hur länge har ni ätit pravidel? Har ni slutat med medicinen av annat skäl än graviditet?

• Björnmossa
    nyfiknatjejen skrev 2014-02-13 13:11:00 följande:
    Hej allihop! Jag sitter med i sitsen att jag har förhöjt prolaktinvärde, skall påbörja medicinering med pravdidel.

Min läkare sa till mig att jag kommer att äta pravidel fram tills att jag blir gravid. Problemet är att jag försöker inte bli gravid. Vill bli det i framtiden, men inte inom de kommande 5 åren.... Jag som hade hoppats på en mirakelkur på några månader för att sedan sluta medicinera. Hur länge har ni ätit pravidel? Har ni slutat med medicinen av annat skäl än graviditet?
    Du skulle ändå ha fått börja ta medicinen igen efter graviditeten.

Jag har ätit i ett år. Läkaren utesluter inte att jag kanske kan sluta i framtiden. Ser inga direkta problem med det utom kostnaden.
  • Anonym (Prolaktin)

Senaste provet visade nu att värdet gått nere till 4. Enligt läkaren ska de ligga mellan 5-20 så just nu är de lite lågt.
    Ska fortsätta äta pillren som tidigare i 6 månader och ta nytt prov igen.
    Är de någon som har koll hur bra/dåligt de är med för lågt värde?

Bad även om blodprov för ägglossning men fick till svar att Apotekets ägglossningstest räcker om man har regelbunden mens. Stämmer detta? Kan man veta med 100% att man nu har ägglossning när stickan säger de?
    Ska resa iväg på insemination och då vill man ju va säker så allt inte är bortkastat.

• Björnmossa
    Anonym (Prolaktin) skrev 2014-03-06 11:26:46 följande:
    Senaste provet visade nu att värdet gått nere till 4. Enligt läkaren ska de ligga mellan 5-20 så just nu är de lite lågt.
    Ska fortsätta äta pillren som tidigare i 6 månader och ta nytt prov igen.
    Är de någon som har koll hur bra/dåligt de är med för lågt värde?

Bad även om blodprov för ägglossning men fick till svar att Apotekets ägglossningstest räcker om man har regelbunden mens. Stämmer detta? Kan man veta med 100% att man nu har ägglossning när stickan säger de?
    Ska resa iväg på insemination och då vill man ju va säker så allt inte är bortkastat.
    Jag har nyss fått pergo men får ändå positivt på stickan. Vet inte hur det går ihop riktigt.
  • Anonym (Prolaktin)
    Björnmossa skrev 2014-03-06 12:07:46 följande:
    Jag har nyss fått pergo men får ändå positivt på stickan. Vet inte hur det går ihop riktigt.
    Enligt äggtestet är lossningen på dag 17 efter första mensdag, samma varje månad.
    Men om de är ägglossning på riktigt är ju frågan...
  • Pommac

Hej! Jag har fått svar på mina senaste prover nu (de jag tog på olika dagar i cykeln) Allt ser normalt ut! Prolaktinet låg på en normal nivå. Och blodprovet visade att jag hade ägglossning. Så skönt! Nu ska vi förhoppningsvis göra ivf snart.

• Anonym (Prolaktin)
    Pommac skrev 2014-03-12 07:19:51 följande:
    Hej! Jag har fått svar på mina senaste prover nu (de jag tog på olika dagar i cykeln) Allt ser normalt ut! Prolaktinet låg på en normal nivå. Och blodprovet visade att jag hade ägglossning. Så skönt! Nu ska vi förhoppningsvis göra ivf snart.
    Roligt att de gått åt rätt håll för dig!
    Vi vill också ta dom proverna men fick ingen remiss då läkaren tycker att de inte finns någon anledning om mensen är regelbunden.
    De rullar ju på med mens och ägglossning på stickorna så vi får väl hoppas att allt funkar ändå, även om de känns lite som en chansning.
  • Pommac
    Anonym (Prolaktin) skrev 2014-03-12 15:55:33 följande:
    Roligt att de gått åt rätt håll för dig!
    Vi vill också ta dom proverna men fick ingen remiss då läkaren tycker att de inte finns någon anledning om mensen är regelbunden.
    De rullar ju på med mens och ägglossning på stickorna så vi får väl hoppas att allt funkar ändå, även om de känns lite som en chansning.
    Jag tyckte också att det var lite onödigt med ägglossningsprovet. Då jag var 99,9% säker på att jag hade den. Men det kanske stödjer statistiken  eller något nu. Jag har också väldigt regelbunden mens, Jag tror du har ägglossning också. Men det var skönt att få ta prolaktinet på en viss dag i cykeln för då visade det ju äntligen att allt var normalt. Så det var riktigt skönt. 
  • H 143
    jag tog alla hormonprover i maj, allt såg bra ut även prolaktinet, i juli gjorde vi insemination, grav testet visade neg, vi tog ett till för säkerhets skull, det var oxå neg. annat kom emellan vi kom inte iväg på fler insem i danmark, mina bröst började växa, och växte och växte, vi tog ett till grav test eftersom vi ändå hade ett hemma, oxå neg. Inte konstigt tyckte vi, mensen kom ju, men vi var överaskade hur brösten växte.jag kunde inte gå utan bh, för de blev så tunga.

För en och en halv månad sedan började jag omfördela min kropp, jag idrottare som aldrig går upp hur mycket jag än försöker började lägga på mig än mer, mage och rumpa började växa. 
    För en månad sedan kom även illamåendet, ständig hunger och trötthet och ingen mens så förra måndagen så tog vi prover på allt man kan tänka sig. Gravtest (urin) som visar negativt, allt visar negativt utom det förhöjda prolaktinvärdet.
    Nu väger jag fem kilo mer än vad jag "alltid" har vägt, uppgången på fem veckor, så det är till att skaffa nya kläder och väntan 2-3 mån på magnetröntgen.
Svar på tråden Hjälp att förstå prov av Prolaktin