• bagheramera

Sova när 4-åring tittar på film

Jag var i London under sammanlagt två dygn, medan min man tog ut en semesterdag och tog hand om barnen på 1 och 4 år. I vanliga fall är det jag som är hemma hela dagarna med dem och min man arbetar ganska mycket så han inte helt van på detta plan, ivf inte några längre stunder. 1-åringen sover alltid 1-2h varje dag och vaknar nästan alltid tidigt på morgon runt kl 4. Denna morgon, nu när jag var bortrest, var inget undantag. Eftersom min man då var väldigt trött satte han på en film åt 4-åringen och sa till honom att han skulle gå och lägga sig när 1-åringen sov, vilket han också gjorde under en timmes tid. Sovrummet är i direkt anslutning till det rummet där 4-åringen satt och tittade på datorn. Vad anser ni om detta? Var det oansvarigt eller inte?

• Svar på tråden Sova när 4-åring tittar på film
  • Rosa Fluff

Det beror på hur 4 åringen är till sättet. Är det ett sådant barn som 1. kan hitta på massa farliga bus eller är det ett lugnt barn som 2. ser filmen och väcker pappa ifall det vill något?

Vid alternativ 2 tycker jag det är okej men inte vid alternativ 1.

• Jill 79

Jag vilar eller sover nästan alltid samtidigt som min ettåring. Är fyraåringen hemma så ligger han oftast brevid och kollar film. Men han skulle aldrig dra kg eller hitta på något större tok utan att väcka mig först.

• Curlie

Jag ser inget fel i det, om 4-åringen är att lita på. Min tös kunde man sätta framför tv:n och sova en stund när hon var 4, utan problem.

• Hannah76

Jag är en kycklingmamma... Så jag hade nog inte kunna somna, om jag inte var sjuk.

Men visst kan man göra så, det beror på barnet.
    Det skulle ha funkat med mitt äldre barn, men inte med mitt yngre..  

• hellokill3r

Har aldrig haft problem att göra så med min son från ca 4 års ålder. Han är en ordentlig grabb.

• hellokill3r

Och sen är jag också sån att jag vaknar av minsta lilla. Är ju ensamstående med mina barn och om nån är uppe och går när jag sover så vaknar jag direkt.

• pojkens

tycker det känns ganska ok. jag brukar iof vila i soffan bredvid om jag är trött. Men en fyraåring brukar kunna gå in och väcka en förälder om hen vill något. 

• jashrinah
    Rosa Fluff skrev 2013-10-23 13:19:55 följande:
    Det beror på hur 4 åringen är till sättet. Är det ett sådant barn som 1. kan hitta på massa farliga bus eller är det ett lugnt barn som 2. ser filmen och väcker pappa ifall det vill något?

Vid alternativ 2 tycker jag det är okej men inte vid alternativ 1.
  • Dixie

Om min 4 åring inte vanligtvis hittar på bus, så tycker jag det är helt ok att sova en stund när hen ser på film.

• Phillippa

Jag har sovit många gånger bredvid min fyraåring medan hon tittat på film. Jag satte ofta på en film åt henne för att kunna sova lite när jag var gravid. Hon skulle dock aldrig gå ut eller hitta på något bus.

• bagheramera

Tack för alla svar! Han är lugn och hittar inte på bus i vanliga fall. :) Jag är nog bara lite ängslig av mig. Antar att det är ok att göra så om man naser att man kan lita på sitt barn. När filmen var slut gick han och väckte pappa.

Svar på tråden Sova när 4-åring tittar på film