Anonym (9999999999999999) skrev 2013-10-26 19:52:25 följande:
OMG!!!!

Du väntar på att det ska bli "din tur"??? Åh, jag blir mållös... Fy tusan vad förnedrande.
Ja, det låter sjukt men så är det tyvärr. Min kille vill inte ha barn förns det blir bättre med umgänget med hans första. Han åker dit två gånger i veckan och sen har vi barnet en natt varannan helg, Han vill kunna ha barnet här enbart varannan helg och slippa åka dit varannan dag och sitta hos exet och hennes kille. Det är för tidigt för det, barnet är bara 10 mån. Skulle han och jag få barn så går det ju inte att han åker dit så ofta som han måste göra just nu. Så jag får helt enkelt vänta på min tur. :(
Anonym (ärjagknäpp?) skrev 2013-10-26 21:44:03 följande:
Förstår vad du går igenom, men snälla... Hoppas du vet att ingen människa borde behöva anpassa sig på det sättet vi gör. Man ska inte behöva vänta på att "börja leva". Man lever bara EN gång. ETT liv. Vad som helst kan hända när som helst. Har kommit på det nu, pengar är inte det dyrbaraste, inte kärlek heller egentligen, utan TID. :) Hoppas det blir bättre för er.
Nej, egentligen ska jag inte behöva anpassa mig men det är vad jag måste göra om det ska funka. Exet bestämmer väldigt mycket och hennes sinnesstämningar smittar av sig på min sambo. Hon kan bli jättearg för att han byter blöja fel eller att barnet råkat somna fel tid osv. När hon blir arg så blir min kille jätteledsen och när vi kommer hem efter att ha varit där (ofta är jag med dit) så kan han bli så ledsen att han tillochmed börjar gråta för att han tror att mamman kommer kunna bestämma att han inte klarar av att ha barnet själv och därmed "drar in" på en av dagarna barnet får vara här själv. Det har funkat lite så.
Umgänget var från första början bestämt att han skulle åka dit två ggr/veckan och mamman skulle komma hem till oss med barnet och sitta en gång i veckan. Hon kom några gånger, de andra gångerna skyllde hon på att hon var sjuk, sen var barnet sjukt, sen hon igen, sen hade hon inga busspengar och ingen kunde skjutsa henne osv osv. Alltid undanflykter för att slippa sitta hos oss för det tyckte hon inte var kul. Lika lite som vi tycker det är kul att åka och sitta hemma hos henne vilket sker ofta. Sen sa vi att vi kan ha barnet själva under den dagen hon skulle sitta här. Det gick verkligen inte för sig. Egoistiska var vi som inte tänkte på barnets bästa. Då sa vi "Okej, men då ses vi igen på söndag!" Då tog det en liten stund sen kom det ett nytt sms med att "Äsch, det går bra så slipper vi krångla." Hon visste att hon var tvungen att åka hit och sitta men det tänkte hon inte på. Sen helt plötsligt gick det bra. När mamman är glad någon gång och tycker att det går bra så blir min kille jätteglad när vi kommer hem. Han pussar på mig och börjar fixa maten och plockar lite medan han ler hela tiden och nynnar på nåt. Jag har sagt att han ska vara glad när jag är glad och inte när exet är det. När hon gör honom ledsen är det jag som får sitta i efterhand och trösta och säga att jag finns här. Han är ju tacksam och säger att han inte klarat allt utan mig. Det jobbiga är också när hon skäller ut honom medan jag sitter bredvid. Jag kan inte direkt försvara honom eller säga nåt om barnet för det är egentligen deras sak. Jag sitter bara och ser dum ut och är tyst. Lika jobbigt när exet och hennes kille börjar bråka när vi sitter i deras soffa och leker med barnet. Stämningen blir ju helt konstig och man bara sitter där tyst och känner sig i vägen och dum. Jag vill inte åka dit mer men jag gör det för att barnet ska kunna ha en bra kontakt med mig med. Det svider säkert lite också att barnet tyr sig rätt fort till mig. Fast vet inte om det svider, det känns bara så. Själv hoppas jag ju på att hon ska tycka att det är bra för då känner barnet sig tryggt hos oss. Barnet kan somna i min famn hur fort som helst osv. Jag älskar ju barnet! Det är ju min lilla skatt! Jag skulle däremot aldrig ta mammarollen. Sedan känner jag av åldersskillnaden ibland. Min kille är bara ett år yngre än mig men mamman är 4 år yngre. Det känns faktiskt även om vi är vuxna.
Ess skrev 2013-10-26 21:52:50 följande:
Detta är bara början, tyvärr så tror jag inte att det kommer att bli bättre med tiden heller. När barnet fyller 18 och han kan bryta med mamman så kan ni få en chans att börja leva.
Ni två bor ihop, så att få det att fungera i ert förhållande måste va prio ett. Sedan får han pussla in det tidigare barnet i ert liv, så gott det går. Men hela er tillvaro kan inte stå och falla med mammans nycker. Ert förhållande måste va en stabil grund, bråkar hon sedan för mycket så att det går ut över er familj, då får ni ta ställning till om umgänget är värt priset.
Bara umgänget löser sig och vi slipper åka dit och sitta så kommer min kille att kunna slappna av på ett helt annat sätt och faktiskt vilja gå med på att skaffa barn. Då vet vi exakt när hans barn kommer och vi kan planera hur dagarna och veckorna ska se ut, vad vi ska göra osv.
Vårt förhållande är annars jättebra! Vi älskar varandra, har väldigt kul och trivs så i varandras sällskap. Allt skulle bli så mycket bättre om bara underhållet kan bli bestämt och att vi slipper umgås med exet så ofta. Träffar hans ex oftare än mina vänner och min egen familj (mamma, pappa, syskon). Jag gör allt för min kille och hans barn men det krävs lite av min egna planering.