• Anonym (FE)

Ett steg närmare?

Efter att ha kört oskyddat sedan 1,5 år tillbaka & verkligen försökt att bli gravid sedan ett år tillbaka, utan resultat, så har jag idag ringt gynmottagningen & bokat tid.
    Jag & maken ska dit om en månad för ett möte.
    Är det någon här som har erfarenhet? Vad gör man på detta möte?

(Vi har ett barn sen tidigare. Prematur, pga moderkaksavlossning)

• Svar på tråden Ett steg närmare?
  • Anonym (been there)

Gyn gör en ordentlig undersökning och tar blodprover och ni får svara på frågor. En del prover kan bara tas vissa cykeldagar, så det kan ta några veckor. Sen får ni förhoppningsvis en diagnos och behandlingsplan.

Eftersom ni har barn sedan tidigare behöver ni finansiera ev. ivf eller insemination själva. Landstingen har ofta en löpande band princip och kostar lika mycket som privata alternativ så välj hellre privat. Har hört mycket gott om t.ex. Falun. Men du kanske bara behöver lite hjälp att förstärka ägglossningen eller något annat som är enkelt att fixa till. Ta ett steg i taget, genom att söka hjälp gör ni allt ni kan just nu.

Men om ni får "diagnosen" oförklarat barnlösa så är mitt råd att söka vidare ang. t.ex. immunproblematik. Inte helt ovanligt att det uppkommer efter första barnet - och svensk sjukvård kan absolut ingenting om det. Eller bakteriell vaginos, sjukvården kan inget om det heller och behandlas lätt med stark antibiotika. Gå på det som känns rätt för er!

Varmt lycka till! 

Svar på tråden Ett steg närmare?