• fluu

Jag börjar bli riktigt orolig för dotterns vikt. Någon som har erfarenhet?

Hej.

Min dotter fyller två år nu i vinter och har ända sedan födseln varit väldigt liten. Hon väger nu 9 kg prick och är 79 cm.
    Hon helammades  i 5,5 månader och det gick sen trögt att få igång ätandet. Hon slutade äta helt(utom amningen) vid 8 månader och fick då börja med plockmat och då gick det bättre. Hon delammades i 19 månader.
    Hon har alltid haft perioder av viktnedgång och jag har lärt mig att inte oroa mig. De perioderna föll förut alltid samman med att hon varit sjuk, haft sina återkommande matvägrar perioder eller lärt sig gå/krypa.
    Nu har hon för 7:e veckan i rad gått ner i vikt, men samtidigt så äter hon som en häst! Jag har aldrig sett henne äta så här mycket. Det är två portioner och mycket mat och hon vill äta jätteofta.
    Hon har två allergier. Utretts för flera, men det var inget där. Hon får tillsatt fett till alla måltider.
    Vi går på vägning varje vecka nu och BVC ligger på oss rejält.

Hur är det ens möjligt? Varför går hon inte upp?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Svar på tråden Jag börjar bli riktigt orolig för dotterns vikt. Någon som har erfarenhet?
  • fluu

Varit hos dietist nu. Det gav ungefär lika mycket som sist. Hon sa "ja, maten ser väl bra ut ring om ni vill ha fler kosttips".  Tack för det....
    Testat glutenfritt i två veckor nu på eget initiativ, ingen skillnad än i alla fall. Kör väl på ett tag till.

• fluu

Dietisten ringde idag igen och sa att vi skulle tvinga i dotra mer mat till lunch och middag. Hur då liksom? Trugar vi låser det sig alltid för henne och hon vägrar äta alls. Vill inte blanda in press nu när hon faktiskt äter bättre än någonsin.
    Enligt dietisten ska en(snart) tvååring äta mer än dottern gör nu till middag/lunch. Hon äter till exempel 1 dl fullkorscouscous, 1 dl gryta, närmare 1 dl grönt. Är det verkligen lite?

• frökenelisabeth
    fluu skrev 2013-11-14 21:16:31 följande:
    Dietisten ringde idag igen och sa att vi skulle tvinga i dotra mer mat till lunch och middag. Hur då liksom? Trugar vi låser det sig alltid för henne och hon vägrar äta alls. Vill inte blanda in press nu när hon faktiskt äter bättre än någonsin.
    Enligt dietisten ska en(snart) tvååring äta mer än dottern gör nu till middag/lunch. Hon äter till exempel 1 dl fullkorscouscous, 1 dl gryta, närmare 1 dl grönt. Är det verkligen lite?
    Min son är också liten, han väger runt 8.8 kg och fyller två år till våren. Vi har fått jättebra hjälp hos läkare och dietist, tycker det låter helt åt skogen att bara säga "se till att hon äter mer". Dietister borde ju veta att det inte bara är att tvinga i barnen mat och så löser sig allt. Tvärtom, att skapa en trevlig och bra matsituation är ju A och O!

Vår dietist har sagt "dra ner på grönsaker och bröd/pasta/ris, ge mer kött och fettrik mat i stället". När vi provat det ett par dagar så ville sonen inte äta annat än typ broccoli och äpple, så nånstans känns det som om han själv balanserar sin kost och helt enkelt bara är liten i sig själv och liten i maten. Vi har också provat att tillsätta grädde i vällingen, då dricker han mindre. Ju mindre grädde vi tillsätter, desto mer välling dricker han, så det känns ju helt enkelt som om han bara slutar när han blir mätt och that's it. 

Er dotters problem låter ju lite annorlunda. För vår del handlar det mest om att sonen periodvis är väldigt liten i maten, vi har inte själva misstanke om någon allergi eller andra sjukdomar (och inte läkaren heller).  
  • fluu

Min matvägrar som sagt också i perioder, men har nu i ganska många veckor ätit som en häst. Äts det kött eller fisk äter hon nästan bara det. Vi tillsätter fett i nästan allt. Jag ska försöka tjata till mig ett sköldkörtelprov av bvc nästa gång.

Jag är egentligen inte orolig för annat än just sköldkörteln och tänker verkligen inte tvinga i henne mat. Det går inte ändå. Känns som alla utom vår barnläkare ligger på.

• frökenelisabeth
    fluu skrev 2013-11-14 21:29:37 följande:
    Min matvägrar som sagt också i perioder, men har nu i ganska många veckor ätit som en häst. Äts det kött eller fisk äter hon nästan bara det. Vi tillsätter fett i nästan allt. Jag ska försöka tjata till mig ett sköldkörtelprov av bvc nästa gång.

Jag är egentligen inte orolig för annat än just sköldkörteln och tänker verkligen inte tvinga i henne mat. Det går inte ändå. Känns som alla utom vår barnläkare ligger på.
    Det gör mig lite upprörd faktiskt, att så många inom vården inte har fattat detta basala: att tjata på föräldrar om att barnen måste äta mer leder till två saker: stress hos föräldrarna och tråkiga matsituationer. Det leder INTE till att barnen äter mer! 

Men det låter som om du tar det med ro, fortsätt med det Jag själv jobbar på det, ibland går det bra och ibland går det sämre. Häromdagen pratade vi med dagis och hörde lite om de hade möjlighet att ge honom t ex extra smör på mackan, lite fetare mjölk osv. De lovade att försöka göra det så långt det gick, men påpekade också hur glad han alltid var, och hur mycket han utvecklades hela tiden, och att det för dem var en viktigare indikator på att han mådde bra. Kändes skönt att höra.  
  • fluu
    frökenelisabeth skrev 2013-11-14 21:37:39 följande:
    Det gör mig lite upprörd faktiskt, att så många inom vården inte har fattat detta basala: att tjata på föräldrar om att barnen måste äta mer leder till två saker: stress hos föräldrarna och tråkiga matsituationer. Det leder INTE till att barnen äter mer! 

Men det låter som om du tar det med ro, fortsätt med det Jag själv jobbar på det, ibland går det bra och ibland går det sämre. Häromdagen pratade vi med dagis och hörde lite om de hade möjlighet att ge honom t ex extra smör på mackan, lite fetare mjölk osv. De lovade att försöka göra det så långt det gick, men påpekade också hur glad han alltid var, och hur mycket han utvecklades hela tiden, och att det för dem var en viktigare indikator på att han mådde bra. Kändes skönt att höra.  
    Ja, dottern är likadan. Hon är inte ens still i sömnen så energin är det inget fel på ;) Jag kanske bara jämför med hur det var förut, men när hon ändå äter i alla fall 2,5 dl mat till lunch så känns det inte som för lite. Var ska hon lägga maten liksom ;)
    Jag är van vid att hon är liten och inte följer några normalkurvor från bvc...
  • fluu

Idag var vi på bvc och hon har gått upp 300 gram på två veckor :)

• frökenelisabeth
    fluu skrev 2013-11-21 22:44:23 följande:
    Idag var vi på bvc och hon har gått upp 300 gram på två veckor :)

Så skönt! Här är vi inne i en period där han äter väldigt lite och sällan verkar hungrig. När han väl är hungrig så äter han en halv macka eller liknande och sen vill han inte ha mer. Hoppas det vänder snart.
  • SockerStinn

Förutom glutenintolerans finns vete/sädesslagsallergi och det kan ge liknande symtom. Teter visar ofta inget, men ibland kan lapp-test visa på allergin. Det tas på några ställen i landet. Bästa testet är dock som med alla allergier att utesluta och sen testa att ge igen. Det är en klar fördel att ta biopsi innan dess eftersom det kan vara mycket svårt att återintroducera gluten/vete i kosten igen (reaktionen blir starkare) och det är bra att veta om det är glutenintollerans eftersom det är livslångt och inga misstag bör ske under resten av liet till skillnad mot vid veteallergi där man som med alla matallergier ska försöka bygga upp en tolerans mot födoämnet genom långsam (ibland övervakad) återintroduktion. 

Min dotter gjorde aldrig biopsin eftersom hon var för dålig för att vänta med att ta bort vete+råg+korn+havre ur kosten, så nu när hon tål det igen kan jag inte låta bli att undra om hon inte ändå borde testas nu efteråt. Något som läkaren naturligtvis inte tycker eftersom hon växer och är frisk. Jag har väl lät för mycket om gluten och rädd att vi ska märka det nästa gång först av en allvarlig komplikation....  

Förutom de fyra sädesslagen behöver man ofta även utesluta vetestärkelse som finns i glutenfria produkter, glykossirap av vete och ibland t.o.m. druvsocker ur vete. Men som med alla allergier är det olika mellan olika personer. Vissa tål t.ex. korn eller råg, eller kan äta små mängder vete utan reaktion.  

• fluu

Hon har gått upp nu igen så det var nog bara en period av viktnedgång igen. Ska kolla sköldkörteln snart och går hon ner igen blir det väl fler utredningar då.

• Ida82

Min dotter var/är lika men de brukar vara då hon växer som hon äter som en häst och inte går upp i vikt.. jag har fått höra att hon ska äta macker med mkt smör istället för frukt ( som hon själv helst äter som mellanmål) men nä hon får gärna äta så mkt frukt och sen till måltiderna har ja i extre smör men tycker inte vikten ökar i alla fall och så länge hon äter, är pigg och glad så anser ja att de inte är nån fara ( hon är sex å nu)

• fluu

Vi tillsätter också extra fett i allt, men det hjälper inte. Nu har hon tyvärr rasat i vikt igen, dock har det en naturlig förklaring denna gång eftersom hon har kikhosta och inte äter. 9,1 kg nu.

• tomsfru
    fluu skrev 2013-11-14 21:16:31 följande:
    våran dotter är 10 1/2 mån och äter cirka 2 dl mat per måltid (lunch, middag  mellanmål), gröten (frukost) görs på 1 dl vatten och 1/2 dl gryn (en gång om dagen) på det äter hon välling morgon och kväll (2,5 dl per gång) enligt bvc var detta normalt då hon är väldigt aktiv och förbrukar sin energi men hade nog varit lite mycket (iaf maten) för ett mer stillsamt barn o hon ligger på medelkurvan.
    Tänker ju då att en 2:åring bör behöva betydligt mer.
    För övrig vet jag att gröt och välling inte är optimala näringskällor men det är nog orealistiskt att tro att man kan få i tillräckligt med "mat" för att täcka upp för de måltiderna för våran tjej iaf.
  • Ida82

Jag vet hur det känns, min dotter är 6 år som sagt och väger 16 kg och det är lite för en 6 åring men hon följer sin kurva ändå för hon har alltid varit en av de mindre! Kan du inte få hjälp av en dietist för barn eller nått?  Lycka till!

• fluu

Tack ! :)

Jo, vi har kontakt med en barndietist, men det är inte så mycket med det, mest att vi ska öka på fettet, vilket vi gjort sen alltid och att hon får i sig nog med näringsämnen och ingen fattar varför hon går ner i vikt. Provsvar på sköldkörtel har vi inte fått än så ja, de har ganska mycket gett upp.

• Ida82
    fluu skrev 2013-12-13 16:07:19 följande:

Jo, vi har kontakt med en barndietist, men det är inte så mycket med det, mest att vi ska öka på fettet, vilket vi gjort sen alltid och att hon får i sig nog med näringsämnen och ingen fattar varför hon går ner i vikt. Provsvar på sköldkörtel har vi inte fått än så ja, de har ganska mycket gett upp.
    usch vad tråkigt att det ska vara så här... hoppas verkligen ni hittar en lösning på alt! Hur var ni som föräldrar när ni var små? Jag var liten och mager och åt dåligt i perioder, i dag liten och tjock :P Min dotters pappa är liten och mager och har alltid varit så en del har det ärftligt..!
  • fluu
    Ida82 skrev 2013-12-13 16:13:49 följande:
    usch vad tråkigt att det ska vara så här... hoppas verkligen ni hittar en lösning på alt! Hur var ni som föräldrar när ni var små? Jag var liten och mager och åt dåligt i perioder, i dag liten och tjock :P Min dotters pappa är liten och mager och har alltid varit så en del har det ärftligt..!
    Vi var båda smala, men ändå mer åt det normala håller och vi gick inte heller ner i vikt av okänd anledning. Dock har ju dottern i generna att vara liten. Jag är kort och sambon är väldigt underviktig så det spelar säkert in med. Hoppas bara att det inte är något med sköldkörteln då jag har det.
  • frökenelisabeth
    fluu skrev 2013-12-13 16:07:19 följande:

Har ni fått recept på näringsdrycker? Nutrinikid?

Vi har precis börjat prova, ger honom dessa i stället för välling, de innehåller mer än dubbelt så många kalorier som välling. 
  • fluu
    frökenelisabeth skrev 2013-12-13 20:30:08 följande:
    Har ni fått recept på näringsdrycker? Nutrinikid?

Vi har precis börjat prova, ger honom dessa i stället för välling, de innehåller mer än dubbelt så många kalorier som välling. 
    Nej, det har varit prat om det ett par gånger, men lagom till läkarbesöket har hon gått upp. Och sen börjar det om igen :P
Svar på tråden Jag börjar bli riktigt orolig för dotterns vikt. Någon som har erfarenhet?