• Anonym (fundersam)

fråga om karenstiden i sjukförsäkringen

Hej! Jag kommer snart att bli utförsäkrad och jag har några korta frågor.

1. Får man använda sig av föräldrapenning på hel eller deltid under de 87 dagarna som är karenstid för att få återinträda i sjukförsäkringen. Jag ska försöka att lösa de 87 dagarna med jobb, semester och FL. Går det? Jag kommer att vara anställd på mina 100 % för att skydda min SGI.

2. Kan jag ha semester under dessa 87 dagarna?

3. Vad händer om jag behöver ta någon VAB-dag. Går det att göra under dessa 87 dagar.     

Vore otroligt tacksam för ett svar för att minska min oro. Tack så länge!   

• Svar på tråden fråga om karenstiden i sjukförsäkringen
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du tar ut föräldrapenning under de 87 dagarna måste det var hel föräldrapenning om du inte arbetar resterande del av dagen.

Du kan också ha betald eller obetald semester och  VAB-dag räknas som arbetsdag.

Hälsningar

Emil, handläggare

• Anonym (fundersam)

Ok!
    Men om jag tex jobbar 50 % en dag kan jag da ta 50% FP?

Spelar det någon roll vilka dagar jag tar FP. Jag tror att det kommer att bli någon dag då och då för att korta ned arbetstiden vissa dagar. Kan jag ta FP på helger? Eller bör de vara på vardagar.

Vad menas med obetald semester??

Tack så länge! 

• Försäkringskassan

Hej! För att kunna besvara din fråga korrekt behöver vi kunna ställa följdfrågor till dig. Du kan kontakta Försäkringskassans Kundcenter på telefonnummer 0771-524 524. Vi har öppet följande tider: Måndag ? fredag 08.00?21.00 Lördag 08.00?15.00 Söndag 15.00?21.00 På vår hemsida kan du se våra avvikande öppettider: www.forsakringskassan.se Hälsningar Karin, handläggare

Svar på tråden fråga om karenstiden i sjukförsäkringen