• Lisa1976

Sonen fastnar i spänningar vid fantasi och koncentration

Vi har en som på 5 ½ år som under flera år spänner kroppen/grimagerar och kramar fingrarna när han fantiserar eller tittar på spännande saker.
    Vi oroar oss för att han ska bli retad då han sticker ut och drar uppmärksamheten till sig när han gör detta.
    Vi har varit hos BUP och talat med flera psykologer med specialkunskaper men ingen av dom har någonsin varit med om detta. Dom kan inte ge oss några råd för hur vi ska få honom att sluta. Han är för liten säger dom. Vi tycker att det hade varit skönt om han kunde lära sig att kontrollera detta och sluta innan han börjar skolan så att han inte blir retad.

När han t.ex tittar i en Lego-katalog fantiserar han så oerhört så han måste ge utlopp för det i kroppen. Ibland kan han nästan se mongolid ut! 

Finns det någon som känner igen detta? 

• Svar på tråden Sonen fastnar i spänningar vid fantasi och koncentration
  • tundra

Ja min kusin gjorde likadant. Funderade dock aldrig över det. Jag gör också så ibland - men på honom var det mer tydligt.

Har ärligt aldrig tänkt på det som ngt negativt. Både min kusin och jag är extremt kreativa och älskar spänning, fantasi mm.
    Vi skriver, läser, lajvar (klär ut oss till fantasivarelser), spelar äventyrspel på bräda och dator.

Har dessutom en 5 årig universitetsexamen så förståndet saknas inte. Är lärare i engelska och moderna språk.

Måste säga att jag får dessa "spasmer" när jag tänker på ngt riktigt spännande.

Har aldrig blivit mobbad själv.
    Min kusin var lite småmobbad men det var nog mer för hans hyperaktivitet. Han har alltid haft vänner men hans adhd är nog rätt krävande för majoriteten.

• gbg30plus

Min äldste son var så fram till för ett år sen. För hans del så yttrade det sig som att han studsade bänär nåt var spännande eller kul samtidigt som han flaxade liksom med armarna. De tog upp det på dagis att vi skulle ha ett öga på det och försöka uppmärksamma honom själv på det när han gjorde så. Jag vet inte om det var det eller att han helt enkelt blev äldre, men nu när han är 7 år märks inte ett spår av det. Han är fortfarande otroligt kreativ men kam nu uttrycka det i text och bild, kanske hjälper det att lätta på spänningen. Många tokiga sagor och fantasifulla teckningar pryder vårt hem...

• kron

Vår dotter gjorde så i samma ålder. Nu vid 7 händer det nästan aldrig. Om vi frågade vad hon höll på med blev hon jättearg och störd. Så vi slutade kommentera. Tror inte man ska koppla in psykologer som om det vore något stort fel på barnet, dom känner sig mer fel än nödvändigt. Inget barn eller vuxen verkade bry sig om hennes tics på dagis. Hon gjorde dem nog också oftare hemma. Vår dotter är oerhört kreativ och fantasifull. Dagdrömmer och nattdrömmar intensivt med mkt prat i sömnen. Som yngre hade hon en tendens till nattskräck.

• Lisa1976

Tack snälla ni för svaren! Skönt att höra att han inte är ensam. Vi har nu beslutat att lägga ner BUP och deras värdelösa hjälp. Vi får hoppas att det växer bort med åren och att han inte blir mobbad.
    Han är ju väldigt lik i vad ni skriver. Han ritar från morgon till kväll och har oerhörd fantasi.

Om nån mer känner igen sig eller sitt barn får ni gärna skriva lite om det. 

• radioreporter

Hej Lisa1976 och ni andra!

Jag heter Jonas och är frilansreporter för UR:s radioprogram Barnaministeriet (P4, lördagar kl 11.03-12).  Vi gör dokumentära program om barns liv ur barnets perspektiv, men för en vuxen publik. Jag jobbar just nu med ett program om barn och fantasi. Programmet ska samla lite olika barns fantasier samt berättelser och erfarenheter om deras fantasier. Jag blir väldigt nyfiken på att höra mer om din son, särskilt som det verkar vara fler föräldrar som känner igen sig i din berättelse. Det är ju ibland svårt som förälder att veta var gränsen går mellan vad som är sunt och normalt och vad som eventuellt är ett problem.

Mejla mig gärna på barnsfantasier@outlook.com om du kan tänka dig att berätta lite mer, så kan jag också berätta lite mer om programmet.

Tack på förhand!

Svar på tråden Sonen fastnar i spänningar vid fantasi och koncentration