• Anonym (Förkrossad)

Steriliserad och förtvivlad...

Vet inte hur jag ska gå vidare och försöker därför få lite svar här... Kortfattat:

Pappan till mina barn misshandlade mig psykiskt under många år utan att jag insåg det på många olika sätt.
    Hade väldigt lätt för att bli gravid och i ren desperation steriliserade jag mig för att inte bli gravid ännu en gång.
    Vi skiljdes och jag trivdes enormt med att enbart behöva ansvara för barnen och mig själv.

Ville absolut inte träffa en ny man, och definitivt inte leva ihop med någon igen! Men... Mannen som jag inte trodde fanns, han som har allt det där jag hela tiden saknade hos min ex-make. Blev kär och mer därtill. En trygg kärlek som är jämlik och ömsesidig.

Det var med så mycket sorg i hjärtat som jag berättade för mannen i mitt liv, honom som jag vill leva resten av mitt liv med, att jag inte kan få barn mer. Han drömmer om att få bli pappa och jag kan inte ge honom det... Vill så gärna bilda familj där våra gemensamma barn ingår.

Det gör ont i hela kroppen och hjärtat. Ångrar så fruktansvärt mycket att jag genomförde operationen. 

• Svar på tråden Steriliserad och förtvivlad...
  • Anonym (Förkrossad)
    Anonym (steril) skrev 2013-10-24 14:41:38 följande:
    Ring landstinget!

Absolut, tack!
  • Muminmammans hatt
    Anonym (Förkrossad) skrev 2013-10-24 14:49:06 följande:

Enbart kapade äggledare ja. Tror givetvis på det du säger, men undrar hur man sätter in det befruktade ägget igen... Ska kolla runt lite.
    Läkarna gör naturligtvis det. Har du aldrig hört talas om ivf?
  • Anonym (Förkrossad)
    Muminmammans hatt skrev 2013-10-24 14:49:55 följande:
    Läkarna gör naturligtvis det. Har du aldrig hört talas om ivf?

Haha! Jo givetvis hade jag inte tänkt luska ut hur jag får in äggen på egen hand. Trodde att införseln av befruktade ägg gick via äggledarna. i och med att mina är kapade och brända i ändarna så utgick, dumt nog, från att det inte gick.
  • MikNis

Eftersom steriliseringen är frivillig.

Måste du vara beredd på att få betala IVF behandlingen själv.

• Anonym (Förkrossad)
    BusJohanna skrev 2013-10-24 14:53:59 följande:
    Det är inte kört! (Y) kolla upp operationen och/eller ivf

Grattis till kärleken!!

Ska genast sätta igång och se vilka möjligheter jag har. Drömmen vore ju att kunna få bli gravid utan ivf.

Tack snälla du! Känns fantastiskt att få vara med en man som kan älska så respektfullt, med värme och omtanke.  
  • lightfish

Grattis!

Och en sterilisering är inte hela världen, IVF funkar strålande. Men det får du, som andra nämnt, betala själv i och med steriliseringen.

• Anonym (Förkrossad)
    MikNis skrev 2013-10-24 15:04:54 följande:
    Eftersom steriliseringen är frivillig.

Måste du vara beredd på att få betala IVF behandlingen själv.

Ok, det ska jag ha i åtanke.
  • Anonym (Förkrossad)
    lightfish skrev 2013-10-24 15:23:49 följande:
    Grattis!
    Och en sterilisering är inte hela världen, IVF funkar strålande. Men det får du, som andra nämnt, betala själv i och med steriliseringen.

Tack! Ja det känns något lättare nu. Med hopp kommer man långt. Det finns en chans iaf, och det är ju fantastiskt!
  • lightfish
    Anonym (Förkrossad) skrev 2013-10-24 15:49:00 följande:

Tack! Ja det känns något lättare nu. Med hopp kommer man långt. Det finns en chans iaf, och det är ju fantastiskt!
    Det finns ju mer än en chans! Varmt lycka till i alla fall Hjärta.
  • Angels

Du kan ju inte plocka ut ett ägg på egen hand, befrukta och sen sätta in igen. Det är läkarna på fertilitetskliniken som sköter det. Å skulle du inte ha några ägg som funkar, så går det även med äggdonation och skulle det vara så att inte det fungerar heller (om ägg och spermier är dåliga), då kan man köpa hela embryon, dock inte i Sverige.

Ett ivf går till som så att du tar en massa hormoner som stimulerar dina äggstockar till att producera ägg. När de är mogna så plockas de under lokalbedövning och samtidigt lämnar din man spermier. Sen befruktas äggen i labbet som sedan övervakar delningen. På dag tre i odlingen sätts ett embryo in i din livmoder med hjälp av en smal kateter. Resterande embryon, OM de är av bra kvalitet, fryses ner och kan plockas upp och tinas om ni önskar göra fler försökt. Efter återföringen väntar du ca 18 dagar (beror på klinik) och gör då ett graviditetstest som talar om huruvida ni lyckats eller ej.

Kostnaden beror på klinik och jag har inte jättebra koll, men runt en 25.000:- skulle jag gissa på att ett försök kostar. Själv har jag gjort 6 stycken, men alla i Sverige var betalda av landstinget och sen har vi varit i utlandet.

Svar på tråden Steriliserad och förtvivlad...