• readhead92

Samboliv=döden för förhållandet?

Hej!

Jag är 19 år och min pojkvän 25 och vi har varit tillsammans i över ett år. Vi har bestämt oss för att bli sambos till sommaren och är glad över detta.

Samtidigt är jag väldigt nervös eftersom jag haft vänner som berättat att så fort man blir sambo går förhållandet utåt... Man blir less, arg, bråkar, tröttnar på varann, man är inte kär längre utan är mer "bekväm" istället. Och jag fick tipset att inte flytta in förrän om flera år, ifall jag ville att vårt förhållande skulle fortsätta i god form.

Alltså snälla kan ni ge mig lite råd om hur det faktiskt är? Är jag dum som tror att det finns par där ute som behåller gnistan genom att ha tid för varann, fortsätter uppskatta varandra och lessnar inte på den andre och man fortsätter bara älska varann mer djupt med åren? Eller är sambolivet typ DÖDEN för förhållanden?

• Svar på tråden Samboliv=döden för förhållandet?
  • Maräng93

Jag är typ i samma situation som du och jag har hört både bra och dåliga saker om att flytta ihop. Men det finns par som har varit tillsammans i fem år, flyttar ihop och gör slut direkt. Och det finns par som har varit tillsammans i fem veckor och flyttar ihop och är tillsammans livet ut. Jag tror att om det är meningen och man matchar varandra så går det bra!

Lycka till! 

• Whitetrash86

Om man inte vill arbeta på förhållandet så är det klart att man kan bli bekväm och därav jävligt sura på varandra.

Om man fortsätter ge varandra fritid och respekterar varandra så går det jätte bra. Jag hade träffat min sambo i 3 månader när jag flytta in till honom. Det är 7år sedan. 

• readhead92
    Maräng93 skrev 2013-10-24 20:30:01 följande:
    Jag är typ i samma situation som du och jag har hört både bra och dåliga saker om att flytta ihop. Men det finns par som har varit tillsammans i fem år, flyttar ihop och gör slut direkt. Och det finns par som har varit tillsammans i fem veckor och flyttar ihop och är tillsammans livet ut. Jag tror att om det är meningen och man matchar varandra så går det bra!

Lycka till! 
    Lycka till du med! :) Det låter klokt din teori, men samtidigt är det ju läskigt om det liksom är 50/50 risk att man gör slut, blir bara för feg för att ens testa bli sambo då ju...

Vi älskar varann och är viktigast i livet för varandra, skulle aldrig vilja förlora honom. Därför är det jobbigt att riskera det fina vi har ifall ett samboliv kan riskera allt.
  • readhead92
    Whitetrash86 skrev 2013-10-24 20:31:02 följande:
    Om man inte vill arbeta på förhållandet så är det klart att man kan bli bekväm och därav jävligt sura på varandra.

Om man fortsätter ge varandra fritid och respekterar varandra så går det jätte bra. Jag hade träffat min sambo i 3 månader när jag flytta in till honom. Det är 7år sedan. 
    Vi vill ju arbeta på förhållandet! Vi kommunicerar jättebra och pratar ut med jämna mellanrum, låter inget hållas otalt liksom.

Har du några konkreta tips/exempel på hur man gör för att det ska funka? Vi ska plugga på universitet btw
  • JECJ

Vi köpte en gård ihop väldigt snabbt, utan att ha bott ihop innan :) Vi är fortfarande vansinnigt förälskade och grälar aldrig. Dessutom prioriterar vi romantiken varje dag :)

Svar på tråden Samboliv=döden för förhållandet?