• Anonym (helen)

Beräkningen SGI anställning + egen företag

Hej.
    Min fråga gäller beräkningen av SGI 
     Jag har haft anställning 16december 2008 - 20 januari 2013. Jag var tjänstledig 50% 30 april - 30 november 2012.
    För tiden 16 december 2012 - 20 januari 2013  arbetade jag heltid  40tim/v. Jag blev uppsagd 20 oktober 2012 med tre månader uppsägningstid. Anmäld arbetslös på Arbetsförmedlingen sedan 21 januari 2013
     Jag var aktivt med egen företag sedan 22mars 2012 och har arbetat som nagelteknolog.
    SGI var fastställt  på 75% av jämförelseinkomsten för nagelteknolog enligt scb.se
    På grund  att jag var gravid i början på fjärde  månaden, blev jag tvungen att göra avbrott i förvärvsarbete och avveckla företaget ( jag har jobbat med starka kemikalier, mode dåligt själv  och ingen kunde bedöma risker som fostret löpte). Företaget avvecklades den 29 december 2012.
    Jag undrar hur min SGI bodde beräknas efter att jag har blivit arbetslös?
    Skulle SGI  av egen verksamhet vara skyddat och tas med i beräkningen?
    Påverkar inkomst av anställning och inkomst av egen verksamhet varandra eller räknas var för sej?
  • Svar på tråden Beräkningen SGI anställning + egen företag
  • Försäkringskassan

Hej Helen!

Om du avvecklat ditt företag och börjat arbeta 100% i din tidigare anställning är det din anställning som bör ligga till grund för din sjukpenninggrundande inkomst. Vi kommer att behöva mer information för att kunna ge svar på dina frågor. Vi utreder om du skyddat din inkomst genom att du är inskriven som arbetssökande på arbetsförmedlingen samt om  din avsikt var att fortsätta arbeta 100%. Man har även rätt att gå ner i tid de sista sex månaderna om man är gravid. Här på Familjeliv kan vi inte ge svar i enskilda ärenden. När du är gravid och skickat in ditt moderskapsintyg kommer du att få hemskickat en blankett gällande inkomsten. Skicka in den så fort som möjligt så utreder vi din inkomst.

Hälsningar

Amanda, handläggare  

Svar på tråden Beräkningen SGI anställning + egen företag