• susannapanna

Varför går det inte att köpa assistans från SJ?

Jag ska åka tåg på egen hand med min tre månader gamla son till Dalarna från Stockholm nästa vecka. Vet att personer med rullstol, kryckor eller liknande kan beställa assistans vid stationerna samt vid byte. Jag tyckte att det vore toppen för mig att få hjälp sådan hjälp med vagnen. Men icke. Jag får inte köpa den tjänsten! 

Inte heller får jag be tågvärden om hjälp då deras "försäkringar inte täcker ryggskador". Dessutom har jag en liggvagn som inte fälls ihop särskilt kompakt och då meddelade kundtjänst att det var tveksamt om jag fick ta med den överhuvudtaget, då den måste få plats på en bagagehylla.

Varför??? Fler som blir irriterade på detta?!? Skrikandes Så icke-barnvänligt. 

• Svar på tråden Varför går det inte att köpa assistans från SJ?
  • Fru envis
    susannapanna skrev 2013-10-25 16:57:19 följande:
    Säkert. Men varför kan man då inte boka "barnvagnsplats"? 

Finns tydligen på vissa tåg, men är inte bokbara. 
    för att en barnvagn inte är ett handikapp.
  • Tilebusbebismamma40

Men herre gud hur hjälplös får man vara assistans för att man har barn jag upphör aldrig att förvånas över hur bräcklig dagens kvinnor verkar vara.. Det är väl bara att packa sig upp på tåget och fråga evt med passagerar om hjälp.. 

Rest med min unge sjläv och alltid klarat mig ifint Men åk  inte med Veolias tåg  där får du garanterat inte på vagnen..

SJ inter city tågen är rymmliga  och går bra med vagn

x 2000 lite mindre plats 

• LillGris
    Fru envis skrev 2013-10-25 16:54:17 följande:
    den som sitter i rulltol bokar nog rullstolsplats tror du inte det?

Jo men är det inte lite märkligt att det inte finns barnvagnsplatser också?
  • susannapanna
    LillGris skrev 2013-10-25 17:05:49 följande:

Jo men är det inte lite märkligt att det inte finns barnvagnsplatser också?
  • JanaN

Skillnaden på rullstol och barnvagn: Barnvagn är valfri, rullstol är det inte.

Jag har rest mycket på egen hand med min son. Utan barnvagn för det allra mesta, eftersom det bara blir meckigare att ta med. Måste man ta med vagn så tar man med en liten resevagn som går att fälla ihop. Hur svårt kan det vara? 

• susannapanna
    JanaN skrev 2013-10-25 17:16:45 följande:
    Skillnaden på rullstol och barnvagn: Barnvagn är valfri, rullstol är det inte.

Jag har rest mycket på egen hand med min son. Utan barnvagn för det allra mesta, eftersom det bara blir meckigare att ta med. Måste man ta med vagn så tar man med en liten resevagn som går att fälla ihop. Hur svårt kan det vara? 
    Tänkte att min son skulle sova i sin liggkorg som hör till vagnen (när vi kommit fram, inte på tåget). Den insatsen kan inte plattas till. Vi kan inte samsova. Han är bara 3 mån...

Ja, hur svårt kan det vara, egentligen? Att få till en resa där personalen är lite service-minded... Trodde att samhället försöker promota tågresande för alla målgrupper. 

Nej, det lutar åt att jag bokar av och tar bilen istället. Inte lika miljövänligt....

• SilverEmma

Vad konstigt. Jag jobbar för ett taxibolag och vi har sk ledsagningar på stationen. Det är allt från rullstolsburna eller blinda till de som är osäkra på var de ska, som kanske aldrig har rest själva tidigare. Så vitt jag vet så kan vem som helst boka det via sj. Ring annars taxibolaget i staden det gäller så kan de säkert hjälpa dig.

• Fru envis

men herregud använd en bärsjal istället människa.

• dotson

www.stationsledsagning.se är ett samarbete mellan Trafikverket och Jernhusen (som äger de flesta stationerna). Är man funktionshindrad kan man beställa ledsagning av dem, gratis. Man bokar alltså i nte det direkt med SJ eller annat tågbolag.

Det finns inte barnvagnsplatser på tågen men på X2000- tågen brukar man kunna sätta barnvagnen på handikapplatsen (om den inte är bokad förstås) annars måste du ha den ihopfälld bland annat pga säkerheten. Den får ju inte blockera gångarna. Bäst är att boka InterCitytåg då de är rymligare. Vad gäller att lyfta upp och ner vagnen så är det väl bara att be någon passagerare om hjälp. Personalen brukar inte ha möjlighet att lyfta bagage.

• JanaN
    susannapanna skrev 2013-10-25 17:30:17 följande:
    Ja, hur svårt kan det vara, egentligen? Att få till en resa där personalen är lite service-minded... Trodde att samhället försöker promota tågresande för alla målgrupper. 

Nej, det lutar åt att jag bokar av och tar bilen istället. Inte lika miljövänligt....

Bortskämt. Om du inte kan klara en resa på egen hand är det naturligtvis bättre att låta bli, eller ta bilen. Men du, alla andra verkar ju klara det, även utan bokningsbar assistans. Jag ser hela tiden folk som åker tåg med barnvagn utan att få någon speciell hjälp.
  • hallontryffel

Nä, ts, när du väl är på tåget är det så mycket smidigare än att resa ensam i bil med babyn; blöjbyten, matning och tröst kan ske utan att du behöver stanna på en rastplats el. dyl.

Här är några restips (har rest mycket ensam med baby alt. med baby +storasyskon på tåg).

Boka en egen plats till babyn, kostar några tior, men du får ett eget dubbelsäte (om du ser till att få platserna bredvid varandra). Om babyskyddet ska med kan babyn ligga i det på sätet bredvid dig (så kan du ta en kop kaffe om barnet sover *ler*).

Utgår tåget från din station? Var där i god tid så du kan börja packa på grejorna direkt som tåget kör in vid perrongen. Har du bärsjal eller om babyskyddet ska med kan du ha babyn däri och fälla ihop vagnen redan på perrongen.

Och, som sagt, om det blir roddigt, be en medpassagerare om hjälp och får du nej av en -fråga nästa!

Svar på tråden Varför går det inte att köpa assistans från SJ?