• Barbry

Min okänsliga mamma

Jag är ofrivilligt barnlös. Min man och jag har genomgått tre st IVF utan att lyckas. Jag är så ledsen och min mamma verkar helt oförstående. Är väldigt ledsen för det också. Min storasyster har två barn som mamma avgudar och besöker ofta. Jag bor i samma stad och samma kvarter som min syster och mamma bor i en annan stad. När mamma reser hit så besöker hon mig aldrig, bara syrran. Min känsla är att jag som är barnlös är fullständigt ointressant för mamma. När jag sa till henne att jag är ledsen över att vara barnlös och att jag skulle önska att hon ville träffa mig ibland när hon besöker vår stad så sa hon att jag måste förstå henne "barnbarn är livets efterrätt" och hon kan inte prioritera mig då. Som tröst la hon till att hon är egentligen lika ointresserad av min syster, det är bara barnen som ger henne så mycket glädje. På sätt och vis kan jag förstå det, men jag blir ändå väldigt ledsen, det spär på min känsla av misslyckande som barnlös och jag känner mig ännu mer utanför och "familjelös" (fast jag har världens bästa man i alla fall). Någon annan som diskvalificeras i familjen pga barnlöshet? Eller är jag bara överkänslig?

• Svar på tråden Min okänsliga mamma
  • Sol1975

Min pappa är likadan.
    Han bor utomlands merparten av året.
    När han kommer till Göteborg hälsar han bara på min lillasyster som har 2 barn.
    Min andra lillasyster och jag är totalt ointressanta.

• Pyspunkan

Trist! Kan du prata med din mamma om hur du känner? Och kanske din syster också, så att hon kan hjälpa till och stötta dig. Man kan ju inte tvinga någon (din mamma) att umgås och träffas om hon inte vill, men som mamma har man ju känslor för sina egna barn så man kan ju tycka att hon borde hälsa på dig och stötta dig mer om hon fick reda på hur du känner. 

Har du testat att bli barn igen och göra dig lite beroende av din mamma? Ring henne ofta, fråga om råd osv. Då kanske hon hittar tillbaks till dig som hennes lilla, beroende barn och ni kan starta därifrån?

Lycka till med allt!

Svar på tråden Min okänsliga mamma